onko oikein imettää veljen lasta?
meillä on 3 kk vanha tyttö ja imetän häntä. veljelläni on 2 viikkoa vanha tyttö ja hänen äitinsä joutui äsken lähtemään sairaalaan kovan verenvuodon takia. veljeni tuo kohta tytön mulle hoitoon, ei ole koskaan syönyt pullosta. joten, annanko tissiä, omaa tissimaitoa pullosta vai korviketta?
Kommentit (61)
tytön äiti kiidätettiin suoraan leikkuriin kaavittavaksi, häneltä ei siis ole kysytty mielipidettä. veljeni toi tytön meille ja annoin hänelle tissimaitoa pullosta. söi tosi hyvin. vauva on siis pariviikkoinen eikä äiti ole ollut bilettämässä. ei ole saanut lypsettyä maitoa pakkaseen. veljeni haluaa olla tytön kanssa yön kotona, minä annan heille mukaan tuoretta tissimaitoa. tuo sitten aamulla taas lapsen meille että pääsee sairaalaan vaimonsa luokse. ihanaa kun voi olla avuksi hädän hetkellä, tiedän että veljeni vaimo on mielissään kun tietää että tyttö on meillä hyvässä hoidossa ja saa itse toipua.
isompien komplikaatioiden vuoksi. En pysynyt tolpillani, äitini oli mukana pitämässä vauvaa (kotona 4 isompaa sisarusta, joita ei voinut vielä jättää keskenään, joten mies oli siellä). En olisi halunnut olla erossa vauvasta, makasi mun vierelläni sairaalasängyssä. Sain päivystyksessä mielettömän hyvää palvelua ennen kuin minut siirrettiin osastolle. Jossa vauva oli edelleen vieressäni.
Olisin ahdistunut tilanteesta vielä enemmän, jos en olisi saanut pitää vauvaa lähelläni. Olin niin hurjan kipeä, ettei olo ollut kehuttava, mutta tuon ikäinen ei onneksi tarvitse muuta kuin lähellä oloa ja sen verran jaksoin, että sain imetettyä.
On se kovaa, 9 kk kärvistellä kuivana ja sitten lähtikin oikein formula lapasesta heti, kun vauvan kanssa pääsi kotiin...
On se kovaa, 9 kk kärvistellä kuivana ja sitten lähtikin oikein formula lapasesta heti, kun vauvan kanssa pääsi kotiin...
En tosin tajua, mitä saat tästä irti? AP:llä oli ihan validi kysymys ja sinä saat jotain typerää huvi irti näistä "lähti lapasesta" viesteistäsi.
Tekisi mieli kiroilla, mutta en viitsi.
tytön äiti kiidätettiin suoraan leikkuriin kaavittavaksi, häneltä ei siis ole kysytty mielipidettä. veljeni toi tytön meille ja annoin hänelle tissimaitoa pullosta. söi tosi hyvin. vauva on siis pariviikkoinen eikä äiti ole ollut bilettämässä. ei ole saanut lypsettyä maitoa pakkaseen. veljeni haluaa olla tytön kanssa yön kotona, minä annan heille mukaan tuoretta tissimaitoa. tuo sitten aamulla taas lapsen meille että pääsee sairaalaan vaimonsa luokse. ihanaa kun voi olla avuksi hädän hetkellä, tiedän että veljeni vaimo on mielissään kun tietää että tyttö on meillä hyvässä hoidossa ja saa itse toipua.
äiti on edelleen leikkurissa, varmaan kohdun poistoa jos eivät ole saaneet verenvuotoa tyrehtymään. hirveä huoli rakkaasta ystävästä...
Lämpöisiä ajatuksia teille kaikille, sinulle ja veljesi perheelle.
Toki asian pitää olla molemmille, sekä lapsen vanhemmille että sijaisimettäjälle ok. Itse olen imettänyt kerran veljenpoikaani, kun omat rinnat oli täynnä, vauvani nukkui ja veljeni vaimo teki juuri silloin keskittymistä vaativaa hommaa ja häen lapsensa oli nälissään. Hyvin kelpasi vauvalle. Toisaalta taas tämänhetkinen nuorimmaisemme on kerran päässyt ystäväni rinnalle, kun omat rintani yllättäen olivat täysin tyhjät ja sopivaa korviketta ei ollut saatavilla.
Miettikää sillä lailla, että eihän siinä ole mitään sen kummempaa kuin sairaalassa teholla olevien vastasyntyneiden ruokinnassa: toisen äidin maitoa hekin useimmiten saavat, jos oman äidin maito ei ole vielä noussut.
Tiedän muutaman kohdun menettäneen ja ihan normaalia elämää he elävät.
toivottavasti kälysi selviää. Kohdunpoisto sinänsä ei ole mikään vakava juttu, ja onneksi heillä on jo ainakin yksi lapsi. Pidän peukkuja!
Mä olisin ollut onnellinen, jos itse olisin ollut tiedottomassa tilassa ja veljeni vaimo olisi imettänyt vauvaani. Aivan ihana teko!
Jos se sopii veljellesi ja tunnet yhtään hänen vaimoaan, ettei pistäisi pahaksi, niin imetä ihmeessä. Jos se siis sinusta itsestäsi tuntuu luonnollisesta. Mikä sen parempaa ravintoa 2 viikkoiselle ja vielä oikeasta rinnasta :)
Älä välitä näistä estoisista mammoista!
tästä syystä minä en haluaisi toisen imettävän vauvaani. sairaalassa luovutusmaito lienee steriloitua.
tästä syystä minä en haluaisi toisen imettävän vauvaani. sairaalassa luovutusmaito lienee steriloitua.
Toki luovutusmaito ja luovuttavat äidit testataan erinäisten bakteerien ja virusten varalta, mutta ei äidinmaitoa mitenkään voida steriloida.
mutta testataan. ap:ta tuskin testattu yhtä tehokkaasti. ja maitoa ei ollenkaan.
hyvin toistensa elämäntavat ym. jos kerran lapsenkin antaa hoitoon.. Että tuskin on kovin pahoja ongelmia ap:lla imetyksen suhteen, ja onhan hänellä itselläänkin imetettävä vauva!
ja erityisesti niin, jos kohtu joudutaan poistamaan. On hänen viimeinen vauvansa ja viimeinen imetettävänsä...
Itse samassa tilanteessa haluaisin, että vauvaa imetetään eikä totutetä pullolle kunnes itse olisin taas kykenevä imettämään. Olisin todella surullinen, jos kohdun lisäksi joutuisin luopumaan imetyksestä.
USA:ssa asuessani tapasin naisen, joka oli ollut teholla todella huonossa kunnossa vauvan ollessa pieni ja miehensä ja anopinsa olivat hoitaneet pumppauksen. Oli ollut äidin toive, vaikka tietysti aika erikoinen tilanne oli ollutkin. Mutta toipui ja pääsi sitten itsekin imettämään.
äiti on edelleen leikkurissa, varmaan kohdun poistoa jos eivät ole saaneet verenvuotoa tyrehtymään. hirveä huoli rakkaasta ystävästä...
mää jotenkin kieroutunu, mutta mulla tuli ekana vaan mieleen ko luin alotuksen, että hyi v..tu. ja vaikka luin ketjun, en silti haluaisi lastani kenekään imetettäväksi. enkä edes kenenkään muun maitoa.. mielummin korviketta. suurin osa vauvoista kuitenkin hyväksyy pullon pakko tilanteessa.
omakohtaista kokemusta seitsemän lapsen verran.
Yököttävää.
kun sairaalassa annetaan luovutettua maitoa vastasyntyneille?
En tajua, miksi lehmänmaito olisi jotenkin parempi, jos kerran "aito" maitohanakin olisi tallella ja tilanne melko akuutti...
siis lapsi tuodaan rinnalle syömään tai äidiltä lyPsetään vaikka ÄITI olisikin tajuton...