Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä tällä kotihoidontuella pystyy pärjäämään...

Vierailija
18.11.2010 |

Arki on tullut vastaan, talolaina ja kotihoidotuki - mahtava yhdistelmä! Selviääkö tästä talvesta hengissä, tais sittenkin olla huono idea jäädä vielä reiluksi puoleksi vuodeksi kotiin. Sori tämä valitus, mutta helpottais kuulla muita samassa tilanteessa olevia!

p.s pitäis varmaan lopettaa valitus ja mennä vain töihin takaisin!

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaa oli meillä mutta arvokasta aikaa lapsen kanssa. Mies oli hoitovapaalla puoli vuotta.

Vierailija
42/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai mikä ongelma teillä oikein on?

Meillä oli laina, 4 lasta ja miehen palkka. Kaikki ollaan edelleen hengissä ja lainakin jo maksettu 1100€ /kk oli meillä lyhennys, elämiseen jäi saman verran+lapsilisät mutta kun niukasti eleltiin, hyvin pärjättiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me myös pärjätty, vaikka lainanlyhennys 1200 e/kk ja minä kotohoidon tuella ja mies pelkästään töissä. täytyy vaan karsi kaikki menot minimiin ja miettiä kumpi on tärkeämpää, lapset kotona äidin kanssa vai ne hyvät tulot ettävoi ostella kaupasta tavaraa...

Vierailija
44/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki voisi olla määrältään suurempi. Valtio pystyisi siihen, jos leikkaisi "turhat" kotihoidontuet pois.

Ainoa ehto tukeen tällä hetkellä on siis, että lapsi on kotihoidossa. Voisi olla vähän toimeentuloonkin sidottu. Turhaan tukea maksetaan silloin, kun kotona hoitaja saa esim. vuosilomiaan pitäessä lomarahaa ja palkkaa. Ei silloin aivan välttämättä tarvitse taloudellista tukea.

Vierailija
45/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä pärjäisin, mutta mies on tottunut toisenlaiseen elämään ja me elämme kuin rahaa olisi.

Oikeasti sitä ei ole, vaan tuhlaamme pääomaa koko ajan.

Ilman pääomaa, emme matkustelisi ja syösi hyvin. Kävisi kylpylöissä etc.

Tiedän perheen, jossa on viisi lasta. Asuvat 100 neliön rivarissa Espoossa - kivalla alueella.

Mies tekee työtä, josta palkka ei ole kummoinen. Hoitoala. Ei siis mikään Nokia-bonusheebo.

Vaimo on ollut kotona viimeset 15 vuotta. Nyt meni töihin, kun kuopus täytti 3-4 v. Hyvin ovat pärjänneet. Heillä ei ole autoa, he eivät matksutele, he tekevät kaiken itse. Syövät muuten kasvisruokaa, eikä halpoja euron pizzoja tms. eineksiä.

Eli kyllä pienillä tuloilla pärjää, jos on vain halua ja tahtoa. Kun joku sanoo, ettei ole varaa, otan tämän perheen aina esimerkiksi. Sanon, että kyllä on, jos vain tahtoa on.

Vierailija
46/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kolme lasta, omakotitalo ja iso laina. Mutta silti jäin hoitovapaalle.

Vastaus ongelmaan meidän perheessä: Meillä on miehen kanssa yhteiset rahat, ei ole "omaa" rahaa vaan se kumpi tuo perheeseen rahaa, maksaa perheen menoja.

Eli ap, perustatte yhden yhteiset käyttötilin ja sinne molemmille pankkikortit,

Vierailija
47/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi vippasta 2 e lapselle käyttörahaa päivässä.

Niin menee ruokakulut tasan.

Kyllä kodinhoidontuella pärjää vallan mainiosti. Mikäli jättää turhat ostokset väliin ja ostaa vain tärkeät ruoka-ainekset.

Vierailija
48/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies paasasi, että minun pitää jäädä lapsen kanssa kotiin joksikin aikaa. No, mies olikin sit työttömänä eikä maksanut mulle yhtään mitään, joten omia säästöjä jouduin muutaman kuukauden aikana polttamaan usean tuhat euroa. Kaikki raha elämiseen oli otettava säästöistä. Ei paljoa naurattanut. Asumistukeakaan en saanut, kun oli "tulevia" tuloja sitten, kun menen töihin.

Voin kertoa, että oli hermo kireällä ja miehen naama v...tti pitkän aikaa.

Vierailija
49/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kohtuuttomia kuluttajia. Vaimoni ei avusta pätkääkään. Pyydän kyllä apua heti, kun tarvitsen.

T: 11cm mies

Vierailija
50/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies opiskeli ja mä olin vuorotellen äitiyspäivärahoilla ja kotihoidontuella kahden lapsen kanssa. Tiukkaa teki, mutta pärjättiin. Nyt kun mä olen töissä niin on toki helpompaa. Mutta nautin kotona olostakin. 4 vuotta ehdin olla kotona.

Lapset hoidetaan edelleen kotona, kun mies valmistui keväällä työttömäksi.

Vierailija
51/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään pärjättäis jos maksettais lyhennyksiä myös. Korot on nyt niin alhaalla että kannattaa näin tehdä, vaikka toisaalta nyt olis sen takia hyvä lainaa lyhentää.

Pitää aina kuitenkin miettiä se mikä itselle on tärkeämpää.

Vierailija
52/53 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä esim. autoa ja siitä aiheutuvia kuluja.

Mies opiskeli ja mä olin vuorotellen äitiyspäivärahoilla ja kotihoidontuella kahden lapsen kanssa. Tiukkaa teki, mutta pärjättiin. Nyt kun mä olen töissä niin on toki helpompaa. Mutta nautin kotona olostakin. 4 vuotta ehdin olla kotona.

Lapset hoidetaan edelleen kotona, kun mies valmistui keväällä työttömäksi.

Vierailija
53/53 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuen päälle voi hakea Kelasta toimeentulotuen. Sitä saa myös asuntolainan korkomenoihin, kiinteistöveroihin, tontin vuokraan, kotivakuutusmaksuihin ja moniin muihinkin asumismenoihin, sekä terveydenhoitomenoihin ja lääkkeisiin.

Osa hakee kotihoidonajalle myös työttömyyskorvauksen. Tällöin tukea saa yhteensä työttömyyskorvauksen verran, koska silloin kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta:

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=8&t=2298

Mutta kokonaistukipotti on silti usein moninkertainen verrattuna siihen, jos nostaa pelkkää kotihoidontukea. Eläkettäkin kertyy silloin paremmin kuin pelkällä kotihoidontuella, jos saa samaan aikaan kotihoidontukea ja ansiosidonnaista työttömyysetuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän