Voiko einespinaattikeiton laskea osaksi päivän vihannesmäärää?
Jos päivässä pitää syödä 500 g kasviksia, niin lasketaanko kaupan einesvihanneskeitot tähän? Esim. pinaattikeitto tai parsakeitto?
Olen syönyt yhden tomaatin ja parsakeittoa tänään. Mitä vihannesta minun pitäisi vielä syödä?
Voiko tuohon 500g laskea myös hedelmät?
Kommentit (7)
se pinaatin tai parsan osuus keitossa voidaan laskea tuohon 500g mukaan. Tosin kuinkahan paljon sitä yhdessä annoksessa on, tuskin kovin paljoa :)
Meillä syödään paljon porkkanoita ja nyt syksyllä kaalia.
..mutta yhessä keitossa alle 50g sitä pinaattia.
Mä en ollu tienny, että siitä voi tehdä pinaattilettuja! Olin ihan ihmeissäni, kun kuulin/näin/maistoin :D
...täytyy varmaan ostaa itse pinaattia siihen höysteeksi.
Kiinankaalia ostin tänään. Ajattelin sotkea sitä ananakseen.
Kurkkuakin pitäis syödä aika pätkä, että saa 100g täyteen...
Olen tosi huono syömään vihanneksia. :( Ja jos ruoan laitan, niin en jaksa siihen enää pilkkoa salaattia. Kurkku- ja tomaattisiivuja vaan.
mutta ei tietenkään keiton maitoa tai jauhoja tai juustoa tai... vaaan vain ne vihannekset mitä siinä on. Ja sori nyt, mutta ihan hirveästi ei pinaattikeittolautasellisesta tai parsakeittolautasellisestakaan tule.
Jos oot vetäissyt lautasellisen parsakeittoa ja tomaatin niin tee nyt iltapalaksi vaikka kiva vihersalaatti, jossa salaatinlehtiä, 1 raastettu porkkana, pari oliivia, paprikaa/tomaattia/kurkkua, vaikka omena ja vähän tuoretta sipulia.
Hedelmät voi laskea, mutta ei niillä voi koko 500grammaa täyttää, koska silloin sokerin määrä kasvaa ja kuidun määrä pienenee liikaa. Tärkeätä on syödä paljon erilaisia kasviksia, koska niissä on erilaisia ravintoaineita.
Meillä mies pyysi minua viikonloppuna tekemään jauhelihakastiketta ja spagettia. No teinhän minä. Ensin kuullostin parisataa grammaa sipulia ja vähän valkosipulia öljyssä, lisäsin sinne sitten 400 g jauhelihapakkauksen. Kun liha oli ruskistunut, laitoin 200g papuja joukkoon ja 400 g tomaattimurskaa. Maustoin kastikkeen ja keitin spagetit.
Näin ollen jauhelihakastikkeessa oli yli puolet kasviksia. Ja hyvältä maistui ruoka.
mutta päivittäiseen 500 g:n minimiin lasken sekä raa'at vihannekset että hedelmät. Eineskeittoja en laskisi vihanneksiksi.
Sekoita hyvä salaatti ja syö kunnollisen leivän kanssa. Tai syö greippi!