Kela ei myöntänyt työkyvyttömyyseläkettä
Olen siis masennuksesta ja ahdistuksesta kärsivä opiskelija. Sairauslomia on käytetty maksimimäärä. En pysty opiskelemaan opintotukeen vaadittavaa määrää kuukaudessa. Nyt tuli Kelalta kielteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä eli ns. kuntoutustuoesta. Mitäköhän helvettiä tässä oikein pitäisi ajatella? Nyt pitäisi jostain repiä rahaa elämiseen.
Ärsyttää olla tällaisessa välitilassa kun en ole täysin sängyn pohjalla itsemurhan partaalla mutta en myöskään hyvinvoiva, täysipäiväiseen opiskeluun kykenevä. En tiedä pitäisikö tehdä Kelan päätöksestä valitus. Auttaisikohan sekään mitään. Kelan mielestä oireeni ovat hallittavissa. Nehän sen siellä paremmin tietävätkin kuin minä.
En tiedä mikä tämän viestin tarkoitus oli, halusin vain purkautua. Ei kai auta muu kuin pyytää rahaa vanhemmilta tms. ja opiskella etanatahtiin niin kuin tähänkin mennessä. Tänä syksynä opintopisteitä on tullut hurjat 5.
Jos jollain on jotain rakentavaa sanottavaa tähän niin olisin kiitollinen. Vittuilua en juuri nyt jaksaisi kuunnella, joten sellaiset voi jättää sanomatta.
Kommentit (45)
lääkäri kirjoittanee/sanellee vieläkin yksityiskohtaisemmat perustelut, jos kerran alunperinkin on ollut sitä mieltä, että eläke olisi paikallaan. Ei tavan tallaajan valitukset mitään tuollaisessa tilanteessa vaikuta, lääkärinlausunto on se joka painaa.
on nimenomaan sitä varten, että saa esim. opiskelut tehtyä loppuun, ei ap tarkoittane lopullista vaan väliaikaista eläkettä, joka kuntoutustuen nimellä kulkee. Se olisi juuri siihen tarkoitukseen, jos saa opiskeltua jonkin verran, mutta ei tarpeeksi opintotukeen, ja jos ei kykene töihin. Ei sillä kuntoutustuella olisikaan lopun ikää tarkoitus olla.
yleinen käytäntö on, että kun sairauspäivät on täynnä eikä kuntoutustukea myönnetä, toimeentulo hoidetaan työttymyyskorvauksella. Eihän siinä järkeä ole, jos ei ole työkykyinen, mutta näin se toimii. Muistaakseni vuoden "työttömyyden" jälkeen saa sairauspäivärahaoikeuden takaisin. Työkkärissä voi myös esim. pyytää työkokeilua, jos haluaa testata työkuntoaan, ammatinvalinnanohjausta jne. Jos olet vielä alle 25v, et ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen yliopisto-opintojen keskeytyksen aikanakaan, silloin kannattaa kysellä sosiaalitoimistosta miten menetellään. Joka tapauksessa hoida ensin raha-asiasi kuntoon ja sitten itsesi! Eli kysy Kelasta, työkkäristä ja sossusta, viranomaisilla on velvollisuus neuvoa.
kesä- ja viikonlopputöissä la-su ollu 13vuotiaasta asti nyt 19v. 5päivää viikossa koulussa 2töissä, mutta nyt tuli potkut, sen takia että etsin omaa alaani. ja mitä saa kiitokseksi.. masennuksen. opiskelu paikkaa vaihtanut 3 kertaa peruskoulun jälkeen. töihin haluaisin ja opiskella mutta pakko sairaslomalle 3kk lääkäri pisti :( ja ei saa mitää rahaa kelalta, vanhemmat ei anna rahaa koska en opiskelut ovat keskeytyneet. hipheihurraa sanon mä vaan. niin että hienosti menee.
ymmärrän aloittajan tuskan, vaikka itse olen olen vähän eri tiellä, työnarkomaani.
ja ei kannata välittää näistä viesteistä ihmisiä on monenlaisia ja jokaisella on erilainen mielipide ja osan tarkoitus on vain satuttaa toista.
Koita jaksaa. :)
olen samanlaisessa tilanteessa ja olen kyllä yrittänyt olla töissäkin pari kertaa, mutta on se vaikea keskittyä esim. asiakaspalveluun jos saa yhtäkkiä hysteerisiä itkukohtauksia tietämättä itsekään miksi ja vaikka tolkuttaa itselleen, että ole nyt hiljaa ja lakkaa itkemästä. Ja jos on niin väsynyt, ettei jaksa puhua kellekään eikä ajatella. Ei siinä paljon baarissakaan käydä tai ystäviä nähdä, mitä niiden kanssa muka tekisi jos ei kykene puhumaan.