Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ei myöntänyt työkyvyttömyyseläkettä

Vierailija
17.11.2010 |

Olen siis masennuksesta ja ahdistuksesta kärsivä opiskelija. Sairauslomia on käytetty maksimimäärä. En pysty opiskelemaan opintotukeen vaadittavaa määrää kuukaudessa. Nyt tuli Kelalta kielteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä eli ns. kuntoutustuoesta. Mitäköhän helvettiä tässä oikein pitäisi ajatella? Nyt pitäisi jostain repiä rahaa elämiseen.

Ärsyttää olla tällaisessa välitilassa kun en ole täysin sängyn pohjalla itsemurhan partaalla mutta en myöskään hyvinvoiva, täysipäiväiseen opiskeluun kykenevä. En tiedä pitäisikö tehdä Kelan päätöksestä valitus. Auttaisikohan sekään mitään. Kelan mielestä oireeni ovat hallittavissa. Nehän sen siellä paremmin tietävätkin kuin minä.

En tiedä mikä tämän viestin tarkoitus oli, halusin vain purkautua. Ei kai auta muu kuin pyytää rahaa vanhemmilta tms. ja opiskella etanatahtiin niin kuin tähänkin mennessä. Tänä syksynä opintopisteitä on tullut hurjat 5.

Jos jollain on jotain rakentavaa sanottavaa tähän niin olisin kiitollinen. Vittuilua en juuri nyt jaksaisi kuunnella, joten sellaiset voi jättää sanomatta.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitin ja ei auttanut. Sai valittaa korkeammalle tahollekin ja ei auttanut. Valitusten käsittelyt kestivät kauan. Vuoden verran muistaakseni.

Väliinputoajia on paljon.

Vierailija
2/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeellä ei ole kiva olla. Se vaikuttaa sun koko tulevaan työuraan.

Jos joudut kuukausiksi sairaalapotilaaksi niin lääkärit ehkä kirjoittavat sinulle jonkun parantumattoman, vakavan sairauden, josta pääset eläkkeelle. Paljonko aikaa olet viettänyt sairaaloissa? Haluaisitko sitä?

Yritä saada töitä, joilla voit elättää itsesi ja laita opiskelut vähäksi aikaa jäähylle. Työssä ollessasi ehkä parannut masennuksesta. Ja jos et mene töihin niin yritä opiskella enemmän. Olisko opiskelualan vaihto johonkin toisenlaiseen tai helpompaan koulutukseen ajankohtaista? Mitä teet millään koulutuksella jos tähtäät siihen, että sut laitetaan eläkkeelle. Eläkkeesi on vain niin pieni, että sillä tuskin elää muuta kuin jotain räkästä, tosiköyhän elämää. Ei ole sen arvoista. Jos et opiskele niin etkö saa työttömyyskorvausta ja toimeentulotukea. Mene työvoimatoimistoon kysymään, että mitä tehdä.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee semmonen olo, että nyt on varmaan parempi yrittää itsemurhaa tai jotain muuta tosi rakentavaa niin sitten sais sen eläkkeen. Nyt mua tavallaan rangaistaan siitä, että en ole koko ajan ase ohimolla. Tuntuu niin oudolta muutenkin, kun toi eläke myönnetään vaan vuodeksi eteenpäin, jonka jälkeen tilanne arvioidaan uudelleen. Että kai ne nyt vois edes vuodeksi myöntää! Vituttaa todella paljon.

Sama juttu psykoterapian kanssa, jossa oon käyny neljä vuotta. Kelahan tukee sitä vain kolme vuotta, jonkä jälkeen jokainen on omillaan. Itse olen onneksi pystynyt muun rahan turvin jatkamaan terapiaa. Tuntuu tyhmältä ettei Kela tue enää terapiaa, jonka tarkoituksena on saada minusta opiskelu- ja työkykyinen. Eikö tulisi halvemmaksi tukea kuntoutumistani nyt kuin maksaa seuraavat 50 vuotta kuluja siitä etten pysty olemaan mukana työelämässä?

Kenelläkään muulla tämänlaisia kokemuksia?

Vierailija
4/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaitoksen sallima määrä vai maksimi kelan maksama määrä?

jos sä et pysty opiskelemaan tarpeeksi sadaksesi opintotukea, olisiko ihan hirveän huono idea keskeyttää opinnot väliaikaisesti ja mennä osapäivä töihin? Töissäkäynti on erilaista kuin opiskelu ja masennuskuntoutujan kannalta siinä voi varsinkin ylioisto-opiskeluun nähden olla hyviäkin puolia. Sulla olisi säännöllinen aika, jolloin pitää mennä kodin ulkopuolelle. Olisi jotain pakollisia ihmiskontakteja. TYön ei tarvitsis olla mitään vaikeaa eikä siihen tod näk sisältyisi mitään hankalia aikatauluttamisia tms juttuja, jotka opiskelijoilla aiheuttaa ahdistusta. Ja siitä saisi rahaa. Kuitenkaan osapäivätyönä se ei olisi liian vaativaa kun terveydelle. Sit kun olisit tuota tehnyt esim puoli vuotta ja saanut elämän syrjästä vähän paremman otteen, voisit käynnistää opinnot uudelleen?

Vierailija
5/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samoin on siis mulle käynyt kaikin puolin, mutta se ero on, että lopulta multa löytyi hankala perinnöllinen sairaus. (Jonka vuoksi yli nelikymppiset ovat jo työkyvyttömyyseläkkeellä yleensä omien havaintojeni mukaan.)

Pointti on se, että tuota työkyvyttömyyseläkettä ei saa ennen kuin on yrittänyt muutaman kerran olla töissä ja siten todettu työkyvyttömäksi, kun ei ole pystynyt. Opiskelijana sitä ei sitten yleensä saa. (näin mulle selitti lääkäri)

Vierailija
6/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin opiskelisin opintotukeen vaadittavan määrän, jos PYSTYISIN! Sinulla ei taida olla käsitystä siitä, minkälaisista oireista masennus- ja ahdistuspotilaat kärsivät.

Tässä ei ole kyse siitä etten HALUAISI opiskella. Haluan, mutta ei ole energiaa täysipäiväiseen opiskeluun. Eikä eläke ole mikään tavoite minulle, se olisi vain väliaikainen ratkaisu tässä tilanteessa kun sairauslomaa en saa enkä opintotukea. Haluan parantua ja opiskella ja valmistua ja tehdä töitä itseni elättämiseksi.

Tämä palsta oli ehkä väärä paikka avautua.

Vierailija
7/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä juuri sitä työtä mitä haluat tehdä tulevaisuudessa? Pystyykö alalle kouluttautumaan oppisopimuksella?

Vierailija
8/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tavis päiväkoulutuksena. Päiväkoulussa on aikaa vaikka lakkailla kynsiään tai surffailla netissä ja koulutehtävät hoituvat silti, koska opiskelutahti on hitaampi.

Oppisopimusopinnot ovat rankkoja, koska tiiviitä teoriajaksoja on yleensä 4pv kuukaudesta, muut päivät käyt töissä ja silti sun täytyy tehdä hirveästi koulutehtäviä omalla ajallasi työpäivän jälkeen.

En suosittele puolikuntoiselle oppisopimusopintoja, ne ovat rankkoja ihan normaali työkuntoisellekin saati perheelliselle.

Vierailija
9/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa. En usko että töihin meno olisi ratkaisu, koska silloin opinnot eivät etenisi yhtään. Nyt ne edistyvät edes vähän.

Vierailija
10/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa. En usko että töihin meno olisi ratkaisu, koska silloin opinnot eivät etenisi yhtään. Nyt ne edistyvät edes vähän.

opiskelun yrittäminen nyt puolikuntoisena voi jopa viivästyttää sun paranemista. Varsinkin ylioipsto-opiskelussa, jossa ei ole säännöllisiä rutiineja ja joissa "omaa projektia" pitäisi osata "johtaa", on paljon sellaisia tekijöitä, jotka voivat pahentaa masennusta ja ahdistuneisuutta. Puolikuntoisena sulla on lisäksi koko ajan sellainen olo, että pitäisi pystyä enempäänkin,mutta et kuitenkaan pysty ja sit sulla on huono omatunto ja taas ahdistaa ja masentaa. Ei hyvä.

Voi olla, että jos menisit hetkeksi töihin, paranisit nopeammin ja siten pystyisit opiskelemaan normaalivauhdilla sen jälkeen. Saatat jopa valmistua ENNEMMIN kuin valmistuisit, jos puolikuntoisena väkisin opiskelemalla yrittäisit "edistää opintoja" kenties vuositolkulla.

Sitä paitsi sitten kun joskus valmistut - ja sekin aika kyllä tulee, vaikket jaksa sitä vielä ajatella - on työllistyminen helpompaa, jos näyttää siltä, että sun opinnot on venyneet työssäkäynnin takia, kuin mitä jos näyttää siltä, että ne on venyneet yleisen lusmuilun tai sairauden takia.

Sitäpaitsi se raha on aika tärkeä juttu. Jollainhan sun on elettävä. Ota huomioon myös, että ei se ole mikään ikuisuusratkaisu, jos nyt menet hetkeksi osapäivätöihin. Se on vaan parin kuukauden kiertotie, keino selviytyä. Sitten sä palaat taas aikomallesi kurssille, kun oot kunnossa.

Vierailija
11/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän toi työjuttu on yksi vaihtoehto. Sitäkin vain hieman vaikeuttaa se, että käyn terapiassa kolmesti viikossa, joten työajoista ei kävisi kaikki mahdolliset.

Vierailija
12/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on taustalla työkyvyttömyyteen ja masennukseen? auttaatko terapia vai pitäisikö vaihtaa hoitomuotoa?

Vierailija
13/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se yhtään lohduttaa, niin et ole ainoa. Tuo tuntuu olevan ihan yleinen käytäntö Kelalla, että tuossa vaiheessa lopettavat maksamisen, oli henkilön kunto sitten millainen tahansa. Tunnen monta ihmistä joille on käynyt samoin. Todella kurja tilanne.

Vierailija
14/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johonkin koulutukseen tai työelämään eikä heittää pyyhettä kehään. Kun sulla ei ole ollut palkkatulojakaan, niin eläkkeesi tuskin olisi kovinkaan ruhtinaallinen eli senkin puoleen kannattaa vielä yrittää hakeutua työelämään.

Mutta sun pitää itse olla aloitteellinen ja ryhdikäs, koska kukaan muu ei voi elää sun puolesta.

Vierailija
15/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kitisee vielä kun Kela ei myönnä eläkettä.

Huhhuh.

Vierailija
16/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia Suomessa kannattaa miettiä pariin kertaan, ennen kuin tekee mitään, mistä kertyy aivan liikaa verotuloja.

Esim. kalliit luxus autot, yli puolet hinnasta veroa.

Ja mihin se autovero menee? Täysin järjenvastaisiin tarkoituksiin.

Luxus vehkeet Viron kilpiin, tai sit niitä ei hankita.

Vierailija
17/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä SÄÄLIN SINUA. Taidat olla itse todella katkeroitunut tai muutoin hukassa itsesi kanssa kun haluat nimettömänä pahoittaa toisen mielen. Ehkä sinun kannattaisi harkita terapiaa.

Vierailija
18/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän muiden pitäisi sinua elättää, kun makaat sängyssä ja valitat?

Netissä jaksat kuitenkin roikkua valittamassa, kun ei tullutkaan rahaa kelalta... Hohhoijaa.

Veit sanat suustani.

Oikeasti ahdistunutta ei palstat kiinnosta.

Vierailija
19/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidatte olla katkeria minulle siitä, kun olen saanut edes jonkinlaista apua. Jos ette sitä tiedä, niin opiskelijan TYÖTÄ on opiskelu. Opetelkaa lukemaan, ensimmäisessä viestissäni kirjoitin etten kaipaa vittuilua. Eikä eläke todellakaan ole minulle mikään tavoite, vaan tavoitteenani on täysipäiväinen opiskelu.

Ap poistuu.

Vierailija
20/45 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidatte olla katkeria minulle siitä, kun olen saanut edes jonkinlaista apua. Jos ette sitä tiedä, niin opiskelijan TYÖTÄ on opiskelu. Opetelkaa lukemaan, ensimmäisessä viestissäni kirjoitin etten kaipaa vittuilua. Eikä eläke todellakaan ole minulle mikään tavoite, vaan tavoitteenani on täysipäiväinen opiskelu.

Ap poistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän