Onko täällä joku joka osaa tulkita allergiatestien tuloksia? ov
Kävin tänään hakemassa tulokset mutta ens viikolla on vasta lääkäriaika.
Kommentit (19)
ekana on sx1 Inhala 6.92*
mitä lie tarkoittaa?
On otetu varmaan 18 eri juttua mutta suurin osa on 0, jotakin.
Kissa 3,66* -(---)*
omena 1,73* -(---)*
koivu 14,2* -(---)*
Tarkoittaako että lapseni vois olla näille allerginen?
ap
ennenkuin niitä on lääkäri tulkinnut!
joka on siis viitearvo. Vaikka lapsen joku arvo olisikin koholla (yli normaalin mutta ei vielä allergiaa) niin se ei tarkoita, että allergia tulisi myöhemmin. Ainakin meillä lapsen allergialääkäri sanoi hiukan kohollaan olleeseen arvoon (koira), että ottakaa koira niin allergiaa ei koskaan tulekaan. Eli siedätys on päivän sana.
Viikko sitten mulle sanottiin että viikon päästä tulee tulokset ja ne voi soittaa tai hakea.
Kyllä ne siinä vastaanotossa ties milloin mulla on lääkäriaika.
ap
Lapseltani on vuosia sitten otettu verikokeissa allergiatestit ja niissä raja-arvo oli muistaakseni niinkin alhainen kuin 0,3. Esimerkiksi kananmuna oli 0,46, joten sen todettiin olevan niin vähän ettei välttämättä aiheuta oireita. Maito olikin enemmän, ne muista kuinka paljon, mutta siitä on selkeästi oireetkin. Oireet on siis nimenomaan isolla lapsella, ei mitään imeväisikäisen maitoallergiaa. Allergia todettiinkin vasta 2 vuotiaana.
Ja tuo siedätys, huoh :( Minä olen niiiiiiiin kypsä koko sanaan ja asiaan!! Meidän lasta on nyt "siedätetty" maitoon monta vuotta ja oireet vaan jatkuu ja pahenee. Itsellä alkoi olla jo ihan paska lapsenkiusaajaolo ja niinpä aloin itse tehdä tutkimusta ja siirsin lapsen kokonaan maidottomalle. Puoli vuotta mennyt ja viimein oireet helpottaa. Tavoitteena on nyt pitää kaksi vuotta täysin maidottomalla, monilla se auttaa. Näin oli lapsemme isoveljelläkin, jolla siis sama allergia ja hoidettiin toisin. Minä TYHMÄ vaan lähdin tuohon "siedättämiseen" mukaan... Sietämistä on ollut, etenkin lapselle :( Verikokeissa näkyi myös koira, josta lapsi kylässä saa myös oireita ja todellakaan en enää ala siedättämään milleen! Kaiken lisäksi tuo eläimelle siedättäminen toimii lähinnä sille tietylle rodulle mikä kotonakin on. Tunnen ihmisen joka ei saa oireita omista koiristaan, mutta vanhempiensa koirista saa, samoin viikkokin pois omien koirien luota ja oireita tulee vähäksi aikaa niistäkin.
Tätä on tutkittu monta vuotta ja haluan vihdoin saada selville mistä johtuu.
Luulen että tästä ei selvinnyt kaikki. aion vaatia vielä muutaman testin. Esim. pric-testillä
jäkälää ja kuusta.
nimittäin lapsen naama turpoaa metsässä olemisen jälkeen. Sekä iho punoittaa ja kuivuu. Tätä ei venäläinen lääkäri ihan käsittänyt mitä yritin ajaa takaa.
vuodenajalla ei ole väliä.
Tavallista joulukuusta en uskalla sisälle enää ottaa.
arvot tuloksia,kuin,että olisit saanut paperin käteesi vasta sitten kun se on sinulle tulkittu.
Itselläni on koivuallergia mikä käytännössä tarkoittaa kaikkia lehtipuita,en myöskään siedä joulukuusta ja iho punoittaa,turpoaa helposti kasveja käsitellessä. Mitä sillä turve allergia tiedolla tekee? eikö se riitä,että toteaa,että oireita siitä tulee eli ei kannata mennä turvekylpyyn
Mistä ihmeen maitosiedätyksestä puhut? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Maitosiedätystä tehdään kouluikäisille ja se kestää noin puoli vuotta. Tehdään tarkkojen ohjeiden mukaan ja sairaala-/lääkärikeskuskäyntejä on monta.
se sitten meinaa, kun prick-testeissä varastopunkki nostatti oireita? Mikä ihmeen varastopunkki ja miten niitä nyt sitten vältellään? Voiko sellaisia olla kotona?
Meillä maitoallergian oireet eivät ole pahimmasta päästä, eivät aiheuta hengenahdistusta tai vastaavaa vaan näkyvät vatsan tominnassa. Oireet myös näkyvät vasta viiveellä, lapsi voi käyttää kuukauden maitoa ja alkaa vasta sitten pikkuhiljaa oireilla. Toisinaan jokin, esimerkiksi jäätelöä voi aiheuttaa reaktiota samana päivänäkin. Samoin oireiden poistuminen kestää. Niinpä tämä on ollut pitkä ja kivinen taival :( Isommalla jätettiin diagnoosin jälkeen maito kokonaan pois ruokavaliosta kahdeksi vuodeksi ja pikkuhiljaa sen jälkeen otettiin käyttöön. (8 vuotiaana). Nyt siirtyi sitten 7 v lapsikin maidottomalle, toivottavasti auttaa yhtä hyvin kuin isommalla.
koska täällä mammat aina tietää asiat nopeesti.
Kuten kirjoitin niin olen menossa myös lääkärille:)
ap
-(---)* tarkoittaa että tulos menee yli viitearvon
*(---)* tarkoittaisi että menee alle viitearvon
-(--*)- tarkoittaa että on ylärajalla mutta viitearvojen sisällä
jne
Se mitä tulokset merkitsee käytännössä on lääkärin tulkittava tapauskohtaisesti.
ekana on sx1 Inhala 6.92*
mitä lie tarkoittaa?
On otetu varmaan 18 eri juttua mutta suurin osa on 0, jotakin.
Kissa 3,66* -(---)*
omena 1,73* -(---)*
koivu 14,2* -(---)*Tarkoittaako että lapseni vois olla näille allerginen?
ap
siis *(---)- tarkoittaa että menee alle viitearvon
(allergiatestissä tosin alarajaa ei oikeastaan edes ole, mutta jossain muissa laboratoriokokeissa ilmoitettaisiin näin)
Ja vielä siitä että vaikka vasta-ainepitoisuudet olisi korkeat jollekin, kuten heinälle, se ei tarkoita automaattisesti että lapsi olisi allerginen heinälle, vaan kertoo siitä että lapsi on altistunut heinälle. Se tarvitseeko antihistamiineja tai siedätyshoitoa esim koivun siitepölyallergiaan riippuu siitä onko oireita ja kuinka vakavia ne ovat. Toisaalta jos kissa aiheuttaa oireita ja vasta-aineet ovat korkeat kissalle, on todennäköistä että lapsi on allergisoitunut ja allergia tulee pahenemaan jos lapsi on kissan kanssa tekemisissä. Kissa on "allergisoiva". Koirasta on poikkeuksellisesti toisenlaisia havaintoja, eli lapsiperheessä koira vähentää allergioita, keskimäärin, tilastojen mukaan.
Sain tänään tietää veikokeen tuloksen kissoille 300 mitä tarkoittaa
/\ /\
{ `---' }
{ O O }
~~> V <~~
\ \|/ /
`-----'____
/ \ \_
{ }\ )_\_ _
| \_/ |/ / \_\_/ )
\__/ /(_/ \__/
(__/
Mitä tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2010 klo 10:43"]
Tätä on tutkittu monta vuotta ja haluan vihdoin saada selville mistä johtuu.
Luulen että tästä ei selvinnyt kaikki. aion vaatia vielä muutaman testin. Esim. pric-testillä
jäkälää ja kuusta.
nimittäin lapsen naama turpoaa metsässä olemisen jälkeen. Sekä iho punoittaa ja kuivuu. Tätä ei venäläinen lääkäri ihan käsittänyt mitä yritin ajaa takaa.
vuodenajalla ei ole väliä.
Tavallista joulukuusta en uskalla sisälle enää ottaa.
[/quote]
Jäkälä ja kuusi prick-testeinä? =) Kai ymmärrät että luonnossa sekä jäkälän että kuusen pinnalla on sadoittain eri eliölajien tuottamisa allergeeneja. Meinasitko saada lapsellesi jäkälä- tai kuusisiedätyksen?
Ainoa mitä voitte tehdä on välttää metsässä käyntiä tai käydä metsässä oireista huolimatta, tai käydä metsässä antihistamiinilääkittynä. Mihinkään niistä ette edes tarvitse lääkäriä, vaikkakin antihistamiinit ovat reseptillä murto-osan normaalihinnastaan, eli resepti kannattaa hankkia.
RAST-testien viitearvot löytänee googlaamalla, kuten kaiken muunkin.
Nykypäivänä allergialääkärit suosittelevat siedätystä, eli tehkää just sitä mistä niitä oireita tulee, välttämällä saa vakavammat oireet. Tämä siis jos kurkku ei ala turpoamaan umpeen, vaan allergiaoireet rajoittuvat kasvojen turvotukseen, nuhaan, epämukavaan oloon, tai ihottumiin.
Itsellänikin turpoaa metsässä kasvot aika rajustikin, erityisesti poskipäistä. Ei lääkäri sille mitään voi. Siedätyshoitoakin saa vain muutamille siitepölyille, siitä ei ole kyse, koska tuo minunkin kasvojen turvotus ei ole sidonnainen näiden puiden siitepölyaikoihin.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2010 klo 10:37"]Lapseltani on vuosia sitten otettu verikokeissa allergiatestit ja niissä raja-arvo oli muistaakseni niinkin alhainen kuin 0,3. Esimerkiksi kananmuna oli 0,46, joten sen todettiin olevan niin vähän ettei välttämättä aiheuta oireita. Maito olikin enemmän, ne muista kuinka paljon, mutta siitä on selkeästi oireetkin. Oireet on siis nimenomaan isolla lapsella, ei mitään imeväisikäisen maitoallergiaa. Allergia todettiinkin vasta 2 vuotiaana.
Ja tuo siedätys, huoh :( Minä olen niiiiiiiin kypsä koko sanaan ja asiaan!! Meidän lasta on nyt "siedätetty" maitoon monta vuotta ja oireet vaan jatkuu ja pahenee. Itsellä alkoi olla jo ihan paska lapsenkiusaajaolo ja niinpä aloin itse tehdä tutkimusta ja siirsin lapsen kokonaan maidottomalle. Puoli vuotta mennyt ja viimein oireet helpottaa. Tavoitteena on nyt pitää kaksi vuotta täysin maidottomalla, monilla se auttaa. Näin oli lapsemme isoveljelläkin, jolla siis sama allergia ja hoidettiin toisin. Minä TYHMÄ vaan lähdin tuohon "siedättämiseen" mukaan... Sietämistä on ollut, etenkin lapselle :( Verikokeissa näkyi myös koira, josta lapsi kylässä saa myös oireita ja todellakaan en enää ala siedättämään milleen! Kaiken lisäksi tuo eläimelle siedättäminen toimii lähinnä sille tietylle rodulle mikä kotonakin on. Tunnen ihmisen joka ei saa oireita omista koiristaan, mutta vanhempiensa koirista saa, samoin viikkokin pois omien koirien luota ja oireita tulee vähäksi aikaa niistäkin.
[/quote]
Miten niin"siedätetty" maidolle? Onko lapsi ollut siedätyshoidossa vai ei? Sillähän on saatu tosi hyviä tuloksia.
jos sulla on verikokeet kysymyksessä, niin siinä pitäisi olla tuloksen vieressä se viitearvo. Ja ne ovat siis sellaisia raja-arvoja, yleensä 10: eli jos vaikka soija on 12 niin allergialta näyttää.
anna esimerkkejä?