Selittäkää mulle HAJUSTEALLERGIA, pliis.
Onko se vain tietyt hajusteet (mitkä, millaiset?) joille ollaan allergisia? Miksi niille eikä muille voimakkaille hajuille? Vai oletteko allergisia myös vaikkapa ruuantuoksulle tai pierunhajulle...?
Millaisia oireita saatte?
Kommentit (5)
hajusteallergian, tuo hajusteallergiahan on tosiaan kemikaaliherkkyyttä ja oirehtii IHO-oireina!.
Kysynpä uudelleen, koska tätä ei auta korjata ketjun sisällä.
ap
Tavallisemmin hajusteallergiana puhutaan allergiasta, joka aiheuttaa hengenahdistusta ja päänsärkyä. Hengenahdistusta saa yleensä kaikista sellaisista hajuista, jotka aiheutuvat sellaisista aineista, jotka leviävät pienhiukkasina tai haitallisina kaasuina ilmassa. Näitä on hajuvesissä, savussa, ja myös pullatuoksu ja pierut leviävät sellaisina. Moni muukin haju. Päänsärky voi olla samanlaista hiukkas/kemikaaliperäistä tai sitten ihan vaan johtua aistiyliherkkyydestä, jolloin sama tuoksu ilman niitä hiukkasiakin aiheuttaisi saman reaktion. Kyllä, myös pullantuoksu (joka onkin yksi tyypillisimpiä, myös kynttilät tai kala tms aiheuttavat oireita). Mun pojallani, miehelläni ja hänen äidillään on tämmöinen hajuallergia, joka ilmeiseti perustuu vain aistiyliherkkyyteen.
Mulla itselläni on harvinaisempi ja helpommin hallittava versio. Mä saan allergiaa vain jos itse käytän hajustettua kosmetiikkaa tai pesuaineita (saippuaa shampoota pyykinpesuainetta tms). Kyseessä ovat tietyt synteettiset ainesosat, jotka ihokosketuksessa aiheuttavat ihottumaa ja verestäviä silmanvalkuaisia. Mut tää on ihan helppo juttu, koska ihokosketukseen ei tule muiden bussin matkustajien tai rappukäytävän asukkaiden ruoanlaiton hajut.
Luvin äsken googlesta ,sillä minä reagoin voimakkkaasti eri tuohsuihin nenästä valuu kiskas vesi aivastuttaa ja silmät ovat vetiset. Mulla ei ole iho oireita.
Luvin äsken googlesta ,sillä minä reagoin voimakkkaasti eri tuohsuihin nenästä valuu kiskas vesi aivastuttaa ja silmät ovat vetiset. Mulla ei ole iho oireita.
Hajuste on eri asia kuin haju. Hajuste on kemikaali. Eli joku sitten on allerginen tietyille hajustekemikaaleille, mutta ei kaikille eikä myöskään luonnollisille hajuille/tuoksuille.