5½ vuotiaan virikehoito. Mitä mieltä?
Päiväkodissa tunnutaan olevan sitä mieltä, että kerho ajaisi saman asian. Mutta kun ne kaikki (tämän ikäiset!) ovat siellä päiväkodissa, eivät kerhoissa.
Muutamme uudelle alueelle, ja toki haluaisin, että lapsi pääsee mukaan uuteen kaveriporukkaan mahdollisimman pian ja mahdollisimman kivuttomasti.
Kyseessä olisi 4 päiväinen hoitoviikko. Olen itse kotona vauvan kanssa.
Kommentit (38)
lapsen etu olla siellä täysiä päiviä.
jos laitat päiväkotiin, laita 3 - 5 tunnin päivälle ja pidä sittenkin runsaasti vapaapäiviä.
ja kerho ajaa ihan saman asian ja se, että on nyt kotona ja menee ensi syksynä eskariin.
Siksi koska muuten tyttö voi pudota leikeistä pois =/. Yhden v-päivän viikossa vielä leikkikaveritkin kestää, mutta en usko, että ymmärrystä riittäisi kahden päivän poissaololle.
Kyllä meillä mietitään myös lapsen suosiota kaveriporukassa (tällä hetkellä on ryhmässään oikein suosittu leikkikaveri!).
Ap.
Meillä samanikäinen tyttö, joka joinain viikkoina on 2 päivää, toisina 3 - 4 päivää pk:ssa. Ikinä ei ole käynyt pienessä mielessänikään että lapsen suosio kaveriporukassa olisi tuosta kiinni tai että leikeistä tippuisi pois... Mitenkäs loma-ajat, riittääkö näillä 5-vuotiailla "ymmärrystä" jos yksi on vaikka koko kesän pois? Hohhoijaa..
Siksi koska muuten tyttö voi pudota leikeistä pois =/. Yhden v-päivän viikossa vielä leikkikaveritkin kestää, mutta en usko, että ymmärrystä riittäisi kahden päivän poissaololle.
Kyllä meillä mietitään myös lapsen suosiota kaveriporukassa (tällä hetkellä on ryhmässään oikein suosittu leikkikaveri!).
Ap.
ja minä vauvan kanssa kotona. Miksi sinun pitäisi välittää siitä, mitä päiväkodissa asiasta ovat mieltä? Toki tuntuu tympeältä, jos pitävät lastasi 'virikelapsena', mutta ei sinun siitä tarvitse välittää, teet niinkuin on sinun lapsesi ja itsesi parhaaksi.
Meillä lapsi on tuon 3 päivää viikossa hoidossa siksi, että vähemmän olisi jo liian vähän. Lastentarhanopettaja ryhmässä on sanonut, että kolme (peräkkäistä) päivää on hyvä, koska lapsi pysyy porukassa ja rutiineissa mukana, eikä aivan unohdu kavereilta vapaapäivinään.
Minusta on naurettava ajatus, että 3-4-vuotiaasta asti lapsi ei jo tarvitsisi kavereita ja puuhastelua, enemmän kuin mitä äiti ja vauva pystyvät tarjoamaan. Ulkomailla koulukin alkaa jo usein 5-vuotiaana ja esikoulu aiemmin.
helsingissä asun. Meillä olleet seurakunnan kerhossa eskariin asti.
Minusta päiväkodissa riittäisi puolipäivähoito, ruuan jälkeen kotiin.
. Lapsi myös hermostuu ja suuttuu jos tulen hakemaan ennen klo 15, kun silloin on leikki kesken.
Ja tottakai lapsi hermostuu ja suuttuu, sehän taitaa olla pienten lasten tehtävä! Aina leikin lopettaminen ärsyttää, oli se sitten aamulla tai hoitopäivän jälkeen omassa pihassa. Silti en pidä lasta yhtään pitempään hoidossa sen takia että ei suuttuisi. Minun kokemuksen mukaan ryhmässä on levottominta juuri iltapäivällä.
enkä muuten usko että puolipäivähoidossa tai epäsäännöllisessä rytmissä oleva lapsi jäisi jotenkin leikeissä ulkopuoliseksi jne. Oman lapsen ryhmässä juuri suosituin poika on epäsäännnöllisesti hoidossa (välillä aamu- tai iltavuoro tai puoli päivää) ja kovasti odotetaan sitä päivää kun taas nähdään :)
Ja todellakin hermostuu jos haen ennen klo 15. Ja kyllä minä joskus haenkin siitä huolimatta. Suurin osa lapsista haetaan siinä klo 15:30 - 16:30 välillä, ja olen vaan huomannut, että lapseni lähtee itsekin mieluiten silloin. En tiedä onko ryhmässä silloin levotonta, lapset ainakin useimmiten leikkivät vapaasti ulkona tuolloin. Ja ilmeisesti nauttivat siitä, hui olkoon.
Minusta päiväkodissa riittäisi puolipäivähoito, ruuan jälkeen kotiin.
Meillä lapset ovat olleet 4-vuotiaasta 5xvko pk:ssa, mutta vain sen nelisen tuntia, esim. 9-13, minkä eskarikin kestää, ja olemme kokeneet tämän oikein hyväksi käytännöksi.
Pääsee mukaan kaikkeen toimintaan, retkille, leikkeihin, mutta päivät ovat lyhyitä.
että lapsi saattaa jäädä ulkopuoliseksi päiväkodin touhuissa. KAnnattaa oikeasti ajatella muitakin kuin itseään näissä hoitojutuissa, siis myös sitä lasta! Kun nyt ei mitään 10 tunnin päivää ole, niin kokopäivähoito on ihan hyvä ratkaisu. MEillä lapsi on 3 päivää viikossa n. 7 tuntia kerrallaan.
että lapsi saattaa jäädä ulkopuoliseksi päiväkodin touhuissa. KAnnattaa oikeasti ajatella muitakin kuin itseään näissä hoitojutuissa, siis myös sitä lasta! Kun nyt ei mitään 10 tunnin päivää ole, niin kokopäivähoito on ihan hyvä ratkaisu. MEillä lapsi on 3 päivää viikossa n. 7 tuntia kerrallaan.
Harvoin ajatellaan päiväkotiryhmän lasten ryhmäytysmispsykologiaa. Itse "opin" kantapään kautta kuinka tärkeää on esim tuoda 5-vuotias sinne jo viimeistään klo 9 - 9.30 aikoihin, jotta pääsee kätevämmin mukaan leikkiin/löytää leikkikaverin sille päivälle. Lapsi myös hermostuu ja suuttuu jos tulen hakemaan ennen klo 15, kun silloin on leikki kesken.
Hoitopäivien määrä viikossa ei ehkä ole olennainen ryhmäytymisen kannalta, vaan nimenomaan tuo päivän kesto. Näin ainakin meillä.
En minä nyt miksikään virike hoidoksi kutsuis kokopäivähoitoa, kyllä siihen riittää osapäiväinen hoitokin. Meillä on työt järjestetty siten, että lapset ovat aina oleet vain 8-10 päivää/kk hoidossa ja aina alle 6 tuntia. Hyvin pysyvät ryhmässä mukana, ehtivät leikkiä kavereiden kanssa ja toisaalta leikkiä ja rentoutua kotonakin. Nuorimman kanssa kotona ollessani ovat kaikki alle kouluiäiset myös jääneet kotiin ja hyvin on äidin ja vauvan seura kerhojen ja kavereilla käymisien lisäksi riittänyt. Vähän on tietysti työläämpää kotona olevalle vanhemmalle, mutta sen voi päättää jo ennen kuin lapsia tekee lisää.
Meillä samanikäinen tyttö, joka joinain viikkoina on 2 päivää, toisina 3 - 4 päivää pk:ssa. Ikinä ei ole käynyt pienessä mielessänikään että lapsen suosio kaveriporukassa olisi tuosta kiinni tai että leikeistä tippuisi pois... Mitenkäs loma-ajat, riittääkö näillä 5-vuotiailla "ymmärrystä" jos yksi on vaikka koko kesän pois? Hohhoijaa..
Ap.
Niinpä joku voi vaivatta solahtaa porukkaan kuin porukkaan, missä ja milloin vaan, kun taas toisen kohdalla siedettävä asema kaveriporukassa vaatii enemmän vaivannäköä ja ehkä jopa aikuisen tukea. Hoitopäivien pituus ei tällöin ole mikään sivuseikka. Tuo lomavertaus oli vähän huono, kaikkihan ovat lomalla joskus.
jäädä sinne missä vanhat tutut kaverit ja aikuisetkin on! Miksi lapsen pitäis nyt väkisin mennä kerhoon tutustumaan taas uusiin lapsiin? En näe mitään järkeä...
jäädä sinne missä vanhat tutut kaverit ja aikuisetkin on! Miksi lapsen pitäis nyt väkisin mennä kerhoon tutustumaan taas uusiin lapsiin? En näe mitään järkeä...
Että olemme muuttamassa Helsingistä Espooseen. Uusi päiväkoti Espoon puolella ei ole yhtä ymmärtäväinen kuin tämä nykyinen (ihana) päiväkoti Länsi-Helsingissä.
Ap.
ei vanhasta tutusta...
virikkeitä. Meillä isommat ovat jo koulussa ja kokemuksella voin sanoa että niitä kavereita kerkiää saamaan myöhemminkin.
Virikkeeksi riittää äidin kanssa touhuaminen.
Mä miettisin aika tarkkaan laittaisinko uuteen päiväkotiin vain virikettä saamaan. Ehkä etsisin leikkiseuraa muuten, päiväkoti ei todellakaan ole mikään autuaaksi tekevä. Hyväkin päiväkoti on kuitenkin musta enimmäkseen lapsen säilytyspaikka.
Meillä 5,5-vuotias on päiväkodissa 2,5 päivää viikossa ja minulla on välillä morkkis siitäkin. Teen siis itse töitä kotoa käsin ja siksi välttämättä tartten pari päivää lapsivapaata viikossa. Aika paljon voin tehdä niin, että lapsi puuhailee kotona omiaan.
Oma lapsi tykkäisi eniten varmaan olla puolipäiväinen joka päivä, mutta se ei sovi mun aikatauluihin mitenkään.
Uudessa pk:ssa aloittaminen on tosi rankkaa, varsinkin jos ensi syksynä hällä kuitenkin siirtyminen uuteen eskariin?
Uudessa pk:ssa aloittaminen on tosi rankkaa, varsinkin jos ensi syksynä hällä kuitenkin siirtyminen uuteen eskariin?
Tässä meidän tapauksessa nämä samat lapset tulisivat olemaan oman lapseni eskarikavereita sitten tulevaisuudessa; päiväkoti on ala-asteen koulun (ja eskarin) yhteydessä. =)
Ajattelen siis niin, että lapseni pääsisi mukaan "porukoihin" mahdollisimman nopeasti uudessakin asuinpaikassa. Mitä pidempi yhteinen historia, sen parempi mielestäni.
Ap.
En todellakaan ajattele näin. Kyse on lapsen omasta parhaasta! Vain ja ainoastaan siitä. Juuri eilen tyttö oli kotona ylimääräisellä vapaalla, ja kaikilla oli oikein hauskaa. Mielelläni pitäisin häntä kotonakin, mutta en usko, että se olisi hänen parhaakseen uudella asuinalueella. Ja jo tuon ikäisenä.
Ap.