Miten rajoitat lastesi saamaa kemikaalikuormaa?
Minä näin:
-pesen uudet lastenvaatteet ennen käyttöä
-käytän shampoota vain jos lapsen hiukset selvästi likaisia esim. kuraleikkien jälkeen. Yleensä max 2 kertaa kuussa.
-suosin luomua
-käytän säästeliäästi ja valikoiden kotona puhdistusaineita
Kommentit (46)
Samat kuin ap ja vielä käytän kestovaippoja, vaipoissa on turhia kemikaaleja ja vältän kaikkea valmisruokaa, tosin ruisleipä kyllä ostetaan kaupasta...
Minä olen niin keskittynyt tuohon ruokapuoleen, että ulkoinen kemikaalikuormittuminen on jäänyt täysin pimentoon..
Mutta niin, meillä ei syödä eineksiä. Marinoin lihat ym. itse. Kyllähän sitä väkisinkin jotain e-paskaa suuhun menee, mutta ei varmasti niin paljon kuin keskivertosuomalaisella. Karkkipäivä esim. meillä on..
pestään aina kaikki uudet vaatteet niin lasten kuin aikuisten ja pesuaineita ei yliannostella, ei tule niistäkään jäämiä.
Atoopikon "pakollisista" kemikaaleista osa on korvattu kookosöljy-oliiviöljy -seoksella.
Taaperon pesuun ei tarvitse käyttää pesuaineita, taapero ei hikoile, puhdistuu kyllä vedelläkin.
Puhdistusaineita käytetään meillä vain kylpyhuoneessa/wc:ssä ja keittiössä tarpeen mukaan, meillä ei desinfioida turhaan kaikkia pintoja jatkuvasti.
Ruoka tehdään itse, ei käytetä pitkälle jalostettuja valmisruokia ym., joissa on metrin lista valmistusaineita, kevyttuotteita ei käytetä.
- en käytä lapsella muoviastioita
- pesen uudet vaatteet sekä lakanat ennen käyttöönottoa
- pesuaineena meilläkin on käytössä enimmäkseen mäntysuopa
- lasten hiukset pesen kerran viikossa Urtekramin luomushampoolla, toisena kertana ainoastaan vedellä
- teen ruokaa mahdollisimman usein itse tuoreista raaka-aineista; kun en ehdi eineksistä joissa ei ole käytetty aromivahvennetta tai aspartaamia
- ostan vaatteita kirppareilta
- emme käytä margariinia
- muovileluja vältän; ne mitkä meillä on ovat vain tunnettuja merkkejä (tod.näl. Tullilabran testit läpäiseviä), yritän seurata lelujen takaisinvetämisiä lehdistä
- pyykinpesuaineena on luontomerkkistä ja herkän ihon pesuainetta (yksi lapsista atoopikko), merkki vaihtelee
- ostan luomuruoka-aineksia aina kun kukkaro antaa myöten
- käytin vauva-aikana pojalla suurimman osan aikaa kestovaippoja, koska kertavaippojen vaikutus hedelmällisyyteen huolestutti ja halusin kuormittaa luontoa mahdollisimman vähän; sekä kestovaippamaailma "imaisi" mukaansa!
Nämä tulee jo automaatiolla eivätkä vaadi ylimääräistä keskittymistä ostoksilla. Einesten lisäaineisiin pitäisi perehtyä vielä tarkemmin ja lisätä pari numeroa vältettävien listaan.
Olette kyllä aika ihania... ihan kuin minä nuorempana.
Sitten perehdyin vähän saasteisiin ja muistelin, millaista moskaa olen mahtanutkaan itse lapsena syödä... lapsiahan ei 60-luvulla juurikaan imetetty, syötettiin vaan sokerivettä ja lehmänmaitoa. Taaperot kyllästettiin lisäaineilla, esim. Rymd-mehu ei muuta ollutkaan!
Ja kummasti sitä vieläkin porskutetaan.
Älkää olko niin kamalan huolissanne kaikesta. Toki voi vähentää turhakkeita elämästään, esim. jotain vauva peppupyyhkeitä tai ylenpalttisia kempparikamoja. Mutta jos einekset helpottavat elämää ja muoviastiat ovat särkymättöminä käteviä, niin ANTAA PALAA.
Mun anoppi ei ole ikinä korvaansa lotkauttanut kys. asialle. Vihanneksia ei pestä, eikä uusia vuodevaatteita tai vaatteita vaikka haisisivat kuinka formaliinille. Lasten ollessa ihan pieniä ripotteli jopa kuulemma DDT:tä seinän vieruksiin, jotta ei tulisi torakoita!!! Edelleen käyttää tosi reippaalla kädellä puhdistuaineita ja pyykinpesuaineita.
Poltti myös tupakkaa lasten ollessa pieniä (en ole varma polttiko raskausaikana) ja käyttää eineksiäkin suht. paljon. Koskaan ei opettanut lapsiaan syömään terveellisesti (= mieheni ei syö juuri laisinkaan kasviksia). Ja kaiken lisäksi pitää naurettavana, että juotan lapsilleni luomumaitoa ja että minä huuhdon vihannekset ja vaadin lapsia syömään kasvksia. Tai että kiellän lapsiltani esim. aspartaamia sisältävien limppareiden juonnin.
Nyt on sitten miehelläni syöpäepäily... juu... eipä naurata ei. Anoppia tekisi mieleni ravistaa rinnuksista, vaikka eihän tässä varmuuta ole, että se hänen "syytään" olisi, mutta ei tuo nyt ainakaan asiaa auttanut ole. Kyllä ahdistaa ja vituttaa!
ja hymyilyttääkö sinua sittenkin kun rintasyöpö iskee? Miksi luulet syöpätapausten yleistyneen niin voimakkaasti?
enkä tyhjäkäytä autoa avoimien ikkunoiden tai oven vieressä
Kuinka kauheaa!
Uudet lakanat pesen esim. ihan mukavuussyistä, en siksi että vähentäisin kemikaalikuormaa.
Mutta uusia vaatteita en pese, elleivät ne haise erityisen pahalta (esim. samalta kuin uudet vuodevaatteet).
Eineksiäkin käytetään silloin tällöin.
Pyykinpesujauhe on mitä milloinkin ja huuhteluaine tuoksuu vienosti.
Vihannekset pestään ennen käyttöä.
Elämästä ei selviä hengissä muutenkaan, joten pyrin tekemään siitä ajasta mahdollisimman stressitöntä ja tervejärkistä =)
Elämästä ei selviä hengissä muutenkaan, joten pyrin tekemään siitä ajasta mahdollisimman stressitöntä ja tervejärkistä =)
mitenkään se, että pyrin välttämään kemikaaleja.
muutenkin valittu luomuna tai biologisestihajoavista joissa vähemmän kemikaaleja. Huuhteluaineena pyykissä on etikka.
Käytän kodin siivouksessa mäntysuopaa, harkiten tolua vessassa sekä teatree öljyä.
Ruoka on luomua mahdollisuuksien mukaan ja leivät teen itse, kiitos ihanan leipäkoneen.
Mutta jos itse ryhtyisin kyttäämään ja miettimään missä on mitäkin kemikaaleja, onko tämä parempi kuin tuo, voinko ostaa tämän jne. niin MINÄ stressaantuisin.
Joku taas voi suorastaan tykätä tällaisten asioiden tutkimisesta ja pohtimisesta. Mm. eräs ystäväni on hyvin tarkka siitä, että ostaa mahd. paljon luomua ja Reilun Kaupan tuotteita. Hän sanoo, että puoli hupia on metsästää näitä juttuja ympäri kaupunkia, tutkia tavaran elinkaarta ym. Hänestä se on siis hauskaa - muun hyödyn lisäksi =)
Itse stressaantuisin siitäkin :D
uutta tietoa sekä tutkimustuloksia jos ne vain sinut saavuttavat. Miksi elää edelleen 60-luvulla? Siitä on jo viisikymmentä vuotta.
Eikä tämä vaadi erityisen paljon kapasiteettia tai ylimääräisiä voimavaroja. Jos voin valita syönkö Bisphenol A:ta sisältäviltä muovilautasilta vai lasiastioilta, ei minulle tuota vaikeuksia tehdä päätöstä riittävällä nopeudella.
Bisphenol A:ta
;-DD
Olette kyllä aika ihania... ihan kuin minä nuorempana.Sitten perehdyin vähän saasteisiin ja muistelin, millaista moskaa olen mahtanutkaan itse lapsena syödä... lapsiahan ei 60-luvulla juurikaan imetetty, syötettiin vaan sokerivettä ja lehmänmaitoa. Taaperot kyllästettiin lisäaineilla, esim. Rymd-mehu ei muuta ollutkaan!
Älkää olko niin kamalan huolissanne kaikesta. Toki voi vähentää turhakkeita elämästään, esim. jotain vauva peppupyyhkeitä tai ylenpalttisia kempparikamoja. Mutta jos einekset helpottavat elämää ja muoviastiat ovat särkymättöminä käteviä, niin ANTAA PALAA.
uutta tietoa sekä tutkimustuloksia jos ne vain sinut saavuttavat. Miksi elää edelleen 60-luvulla? Siitä on jo viisikymmentä vuotta. Eikä tämä vaadi erityisen paljon kapasiteettia tai ylimääräisiä voimavaroja. Jos voin valita syönkö Bisphenol A:ta sisältäviltä muovilautasilta vai lasiastioilta, ei minulle tuota vaikeuksia tehdä päätöstä riittävällä nopeudella.
;-DD
Olette kyllä aika ihania... ihan kuin minä nuorempana.Sitten perehdyin vähän saasteisiin ja muistelin, millaista moskaa olen mahtanutkaan itse lapsena syödä... lapsiahan ei 60-luvulla juurikaan imetetty, syötettiin vaan sokerivettä ja lehmänmaitoa. Taaperot kyllästettiin lisäaineilla, esim. Rymd-mehu ei muuta ollutkaan!
Olette kyllä aika ihania... ihan kuin minä nuorempana.
Sitten perehdyin vähän saasteisiin ja muistelin, millaista moskaa olen mahtanutkaan itse lapsena syödä... lapsiahan ei 60-luvulla juurikaan imetetty, syötettiin vaan sokerivettä ja lehmänmaitoa. Taaperot kyllästettiin lisäaineilla, esim. Rymd-mehu ei muuta ollutkaan!
Lisäaineiden käyttömäärät ovat kylläkin räjähtäneet käsiin muutaman viimeisen kymmenen vuoden sisällä. Ei voi puhua samana päivänäkään ruuan ravintosisällöstä ja puhtaudesta myt ja vaikka pari, kolme vuosikymmentä sitten. Ennen suurin osa kaupasta ostettavasta ruuasta oli ihan ok. Nyt tilanne on päinvastoin, että puhdasta, aitoa ja alkuperäistä saa erikseen etsiä.
Jo maalaisjärkikin sen sanoo, ettei 5-6kg erilaisia lisäaineita vuodessa voi olla ihan haitatonta. Valtaosa lisäaineista kun on elimistölle vierasta ainetta, jota elimistö ei tarvitse mihinkään. Ja tämä on keskiarvo. Jotkut siis vetävät niitä paljon enemmänkin ja ne, jotka yrittävät niitä vältellä, vähemmän.
En yhtään ihmettele, että lisääntymisongelmat lisääntyvät koko ajan kun suurta osaa ihmisistä ei kiinnosta ruuan laatu, hinta vain. Enemmän olen tosiaan huolissani suun kautta nautittavista kemikaaleista kuin ihon kautta, vaikkei nekään merkityksettömiä ole.
Joka kolmas suomalainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa syöpään. Asiaan vaikuttaa monet asiat, eikä yleensä syy selviä. Kamalaa syyttää nimenomaan miehen ÄITIÄ kaikesta. Mitä mies on itse tehnyt, onko muistanut aina syödä terveellisesti, liikkua? Eihän ole juonut alkoholia, joka sisältää syöpää aiheuttavia aineita? Karkkia? jne..
Suomessa on ihan älyttömästi kosteusvaurioituneita rakennuksia. Eniten julkisella puolella: päiväkodit, koulut, terveyskeskukset,sairaalat,virastot. Professori Kari Reijula on tutkinut sairaaloiden kuntoa ja huonoksi todennut, silti kunnon korjauksia on aloitettu vain harvassa paikassa. Tässä linkki Hesarin kesäiseen juttuun sairaaloiden kunnosta:
http://www.inspectorsec.fi/docs/leike/HS9.7.2010.pdf
Kosteusvaurioituneiden rakennusten ilmassa on melkoinen coctail kemikaaleja ja suoranaisia myrkkyjä. Esimerkiksi sädesieni tuottaa myrkkyä, joka estää mitokondioiden jakaantumisen soluissa. Tämä voi selittää miksi jollain tietyllä työpaikalla on naisilla paljon keskenmenoja tai vaikeuksia tulla raskaaksi. Yksi myrkyistä tuhoaa haiman insuliinia tuottavat osat, tuloksena ykköstyypin diabetes (joka on suomalaislapsilla erittäin, erittäin yleinen sairaus). Jne. jne. Lisäksi hengitysteiden kautta jo huomattavan pieni pitoisuus myrkkyä vaikuttaa kehoon. Ruuansulatuskanavan kautta määrän pitää olla moninkertainen, että olisi minkäänlaista vaikutusta.
Pitäkää huolta kodeistanne ja niiden sisäilmasta. Ottakaa lastenne tarhojen ja koulujen sisäilmaongelmaepäilyt tosissaan, vaikka omalla lapsellanne ei oireita olisikaan (herkimmät reagoivat ensin hengitysteillään, muut tulevat kyllä perässä juuri diabeteksen, autoimmuunisairauksien jne. kanssa, vaikkei allergiareagointia olisikaan). Pääsääntöisesti sisäilmaongelmia pyritään hyssyttelemään, näennäisesti tehdään joitakin tutkimuksissa toimimattomaksi havaittuja testejä ja sitten tiedotetaan, että kaikki on hyvin. Jos tulee sisäilmaongelmia vastaan, niin selvittäkää itse, mitä pitää tutkia ja miten, jotta osaatte vaatia oikeita tutkimuksia.
terveisin homeesta peruuttamattomasti sairastunut
Enkä ole tullut edes ajateleeksi asiaa. Suihkusaippuoitakaan ei käytetä vain jotain vauvan kylpypesuaineita.
Mikrossa en ikinä lämmitä ruokaa muoviastiassa.
ja jos ostan uutta pesen ensin.
Huonekalutkin ostan käytettynä, mitä vanhempia (=täyspuisia) sitä parempi. Meillä ei ole liimapuulevyä kotona ollenkaan, keittiön kaapitkin on täyspuuta.
Luomuruokaa kotona tehtynä. Karkkipäivän karkit kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä tai niitä karkkeja joissa luonnonvärit eikä lisäaineita.
Pesuaineet hajuttomia, eikä käytetä kuin saniteettitiloissa muutenkaan.
Hyvä ilmanvaihto + lämmitys osittain takalla.