Miten rajoitat lastesi saamaa kemikaalikuormaa?
Minä näin:
-pesen uudet lastenvaatteet ennen käyttöä
-käytän shampoota vain jos lapsen hiukset selvästi likaisia esim. kuraleikkien jälkeen. Yleensä max 2 kertaa kuussa.
-suosin luomua
-käytän säästeliäästi ja valikoiden kotona puhdistusaineita
Kommentit (46)
tässä tilanteessa haluaisin syyttää ketä tahansa ja samalla en silti voi syyttää syövästä ketään. Mieheni on minulle lasteni lisäksi maailman tärkein ihminen, jonka olen vaarassa menettää. En todellakaan tiedä mitä teen jos hän kuolee näin nuorena ja minulle jää kolme lasta ilman isää! Ei tätä tunnetta varmasti voi ymmärtää jos ei itse ole ollut samassa tilanteessa. Äkillisen kuolemanapelon edessä sitä vaan tulee sekä nöyräksi, epätoivoiseksi, surulliseksi että vihaiseksi.
Miehen ravintotottumuksissa on toki ollut vikaa ihan viime aikoihin asti, pikkasen vaikea sitä on aikuisen miehen ruokatottumuksia muuttaa. Eniten minua kuitenkin nyppii, että kymmeniä kertoja anoppini on kommentoinut minulle ilkeästi kuinka nykyajan ihmiset jaksavat vouhottaa turhasta ja pestä/kuoria vihanneksia ym.
Hän myös pitää täysin kaupunkilaishömpötyksenä sitä, että juotan lapsilleni luomumaitoa tai en sallinut näitten syövän liian paljon nakkeja taaperoina. Anoppini silmät eivät avaudu vaikka joka kerran siellä yöpyessämme esikoiseni iho menee verille. Olen sanonut, että johtunee varmaan liiallisesta tai liian voimakkaasta pesuaineesta lakanoissa (kotona käytämme herkkäihoisille tarkoitettuja pesuaineita). Mutta siitäpä se vasta riemu repesi kun olin viime kerralla pakannut esikoiselleni oman peiton pussilakanoineen mukaan. Lasten kuullen hän haukkui minua kuinka vouhotan turhasta ja olen niin ylpeä, että hänen lakanansa eivät kelpaa. Kyse ei todellakaan tästä, mutta hän ei usko, että esikoisen iho on täysin kunnossa kotioloissa.
Turha varmaan mainita, että kun imetin esikoistani n 9 kk ikään sain kuulla olevani huono äiti, joka ripustautuu lapseensa eikä osaa päästää tätä kasvamaan isoksi. Säälittävää tai ei, niin tämä on kuitenkin tilanne. En siis syytä anoppiani, mutta millään ei voi sanoa, etteikö hänenkin kemikaalidumppauksensa lapsiinsa olisi vaikuttanut syövän kehittymiseen.
Lasten isovanhemmat eivät ymmärrä tai halua ymmärtää, miksi lapsia pitisi suojella kemikaaleilta tai lisäaineilta.
He nauravat luomumaidolle ja väittävät että luomumaito on samaa kuin muu maito ja meidän pitäisi syödä halpaa ruokaa.
itse he kasvattavat itselleen hyvi paljon itse kun sitä aikaa on ja toinen vaareista metsästää ja syö täten metsän antimia. ylimääräiset lihat myy eli lapsenlapsilleen ei anna mitään.
Kaikille ei käy onni lasten isovanhempien suhteen. Heille on ihan sama miten heidän lapsille tai lapsenlapsille käy.
lapsilleen ja lapsenlapsilleen käy. Hän itse asiassa rakastaa heitä kaikkia yli kaiken. Hän ei vain näe taki suostu näkemään / uskomaan kemikaalien aiheuttamaa syy-seuraus suhdetta :(
Kommentoi se, syöpäepäillyn vaimo (en muista millä numeroilla vastasin)
mutta eikö teitä huolestuta ruuasta saatavat lisäaineet enemmän?? Mehut, jugurtit, jäätelöt, einekset, sipsit, karkit, hampurilaiset ja pizzat jne jne.
Kuinka moni teistä tekee oikeasti kaiken ruuan itse perusraaka-aineista, tietysti ilman marinadeja tai mausteseoksia?? Kannattaisi ehkä ensin huolehtia lasten sisäisestä myrkyttömyydestä ja sitten vasta ulkoisesta.
4:n äiti
Lapsi on moniallerginen, joten aikalailla pitää tehdä perusruoka-aineista. Yksi sopiva puolivalmiste tiedetään ja sitä lapsi on syönyt koko kaksivuotisen elämänsä aikana kahdesti. Samoin yksi jäätelö, josta lapsi ei tosin edes pidä, joten on vain maistanut.
Tuntuu ihan mahdottomalta suojella lasta kaikelta pahalta mitä ympäristö on täynnä :(
Tämän ketjun innoittamana luovun ainakin muovimukeista lapsella, alan huuhdella astianpesukoneen astiat uudelleen lapselle ja vaihdan eco-pesuaineisiin muutenkin. Ja suosin entistä enemmän luomua.
Millä pesette lapsen kakkapepun? Nyt käytän päivittäin USEITA kertoja hajusteetonta lasten nestesaippuaa, koska mielestäni peppu ei puhdistu muuten kunnolla. Olisiko joku öljy hyvä sen sijaan?
lapset ovat aina käyneet pesulla vaan kerran viikossa. eli pää pestään kerran viikossa.
en tykkää shoppailla, joten en ostanut paljon mitään kun lapset oliva tpieniä. nyt kun ovat koululaisia saavat joskus uutta vaatetta, ehkä 2-3 kertaa vuodessa uuden vaatekerran.
lähes kaikki huonekalut ja kodin tekstiilit ovat vanhoja.
kotiin on valittu ekologisia materiaaleja, eli tarkoittaa kierrätyspaperista tehtyä sisäkattomateriaalia jne.
nyt on alkanut mietityttää, että jos yrittäisi ostaa enemmän sellaisia elintarvikkeita joissa ei ole muovia pakkausmateriaalina.
kodin pesuaineita käytän hyvin vähän. meillä on nytkin vaan mäntysuopaliuosta ja fairya.