G: Kuinka paljon perheelläsi menee rahaa jouluun?
Kuinka paljon lahjoihin, paljonko ruokiin jne? Perhekokosi?
Kommentit (24)
Joo mäkin ihmettelen näitä vastauksia. Meillä on 2+2 kokoinen perhe. Meillä kuitenkin joulun aikaan kestitään vieraita enemmän, joten kaikkeen joulun ajan aktiviteettiin menee kyllä varmasti nelinumeroinen summa rahaa.
Ruokiin varmaan menee kaikkinensa 200-300 euroa enemmän kuin normaalisti viikon ruokiin (ehkä satanen menee meillä viikossa normaalisti). Jouluna on lajeja enemmän ja ostetaan esim juustoa ja leikkeleitä paljon enemmän. Lanttulaatikko tai riisipuuro nyt ei ole kallista, mutta lajeja tosiaan enemmän. Joulun seutuvilla meillä käy useampana päivänä ihmisiä kylässä, joten leipomuksia tarvitaan montaa eri sorttia. En usko siis joulun tarjoiluista millään alle 300 euron selviäväni.
Koristeluita ei varmaan hommata nyt erityisiä, paitsi ehkä kukkia. Niihin vaikka 20 euroa
Joulukortteihin ja postimaksuihin menee vajaa satanen (meillä on paljon sukulaisia ulkomailla ja tapana on ollut lähettää valokuvia)
Joulun logistiikkaan menee rahaa, saisiko 50 eurolla lisäbensat.
Lahjat: neljän kummilapsen lahjoihin ehkä yhteensä 120 euroa. Omien lasten lahjoihin menee varmaan 200 euroa. Sukulaisten lahjoihin ja viemisiin toiset 200 euroa. Puolisolahjoihin ehkä yhteesä 150 euroa.
Alle tonnilla ei selvitä millään.
3 lasta ja viime jouluna jo pelkästään kahden nuorimman lahjoihin reilu 500€, kun laitettiin sukset, luistimet ym + leluja. Siihen vanhimman lahjat, lahjat toisillemme, ruoat, lahjat lähipiirille.
kuten suksia, luistimia, talvivaatteita ym. joululahjoiksi vaan ne ostetaan ihan muutenkin. Itse ainakin koen että lapsen oikeus on saada ne. Joululahjat on sitten toiveita ym. Sekin vähentää kovasti joulun kustannuksia.
kännykät (pakko).
Ruokiin menee n. 250e, teen kaiken itse kinkkua lukuunottamatta.
Eli olen budjetoinut jouluun 900e jotta on hieman pelivaraa.
2+3
kuten suksia, luistimia, talvivaatteita ym. joululahjoiksi vaan ne ostetaan ihan muutenkin. Itse ainakin koen että lapsen oikeus on saada ne. Joululahjat on sitten toiveita ym. Sekin vähentää kovasti joulun kustannuksia.