Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätiköity johtopäätös?

Vierailija
14.11.2010 |

Tilanteeni on tämä: Olemme mieheni kanssa alkaneet yrittää lasta noin neljä viikkoa sitten, viime viikolla sain kotiraskaustestissä todella selkeän plussan. Verikokeesta hormoniarvo on mitattu kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla luku oli 23 (mitattu 1.11.), toisella 209 (mitattu 5.11. Toinen verikoe otettiin lääkärin kehotuksesta. Perjantaina kävin lääkärissä, joka katsoi tilannetta ultrassa ja laski raskauden keston viimeisten kuukautisten mukaan ja sai kestoksi yli 7 viikkoa. Sanoin kyllä hänelle, että olemme alkaneet yrittää lasta vasta noin neljä viikkoa sitten. Tilannetta tutkittuaan totesi, että ei millään voi vastata viikkoa 7+, koska ei näy ruskuaispussia ja sanoi melko varmasti tapahtuneen varhaisen keskenmenon, joka ei vaan jostain syystä ole alkanut vuotaa pois ja teki lähetteen yliopistolliseen sairaalaan lääkkeellistä tyhjennystä varten. Mutta jos tiedämme mieheneni kanssa 100%:lla varmuudella, että raskaus ei voi olla enintään kuin 3+ viikoilla, niin ei kai siinä vaiheessa edes sen ruskuaispussin pidäkään vielä näkyä? Tai kysyinkin asiaa eräältä kätilöltä ja hänkin sanoi, että niin pienillä viikoilla sen ruskuaispussin ei pidäkään näkyä. Eli tilanne voi nyt olla se, että raskaus on niin alussa ettei se ruskuaispussi vielä vaan näy, mutta lääkäri vaan totesi, että ei voi vastata viikkoja 7+ ja nyt siis odotellaan aikaa sinne lääkkeelliseen tyhjennykseen...Meinataan kyllä mieheni kanssa puhua vielä lääkärlle tilanteesta, toivottavasti ymmärtää ja sanoisi, että seurataan vielä tilannetta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se keskenmeno itsestään alkaa joskus, ja jos taas lääkäri teki väärän johtopäätöksen niin odottamalla ja ultraamalla uudestaan sekin selviää.

Vierailija
2/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisekseen, kuten kakkonen sanoi, sinne ei ole pakko mennä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ainakaan mikään normaali käytäntä ole.miksi menit lääkäriin?

Vierailija
4/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotatte nyt muutaman viikon ja käytte sitten ultrassa uudestaan. Ei noilla viikoilla vielä näykään mitään ultrassa. Joten lääkäri teki hätiköidyn päätöksen.

Jos menet lääkkeelliseen tyhjennykseen, niin koska se on? Näkyisikö silloin jo jotain? Ultrataanko vielä ensin siellä? Jos ei, niin vaadi ultraa ennen tyhjennystä.

Vierailija
5/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin uusi ultraus, voi hyvinkin näkyä jo ruskuaispussikin. Voi kyllä olla että onkin ns. tuulimuna, eli vain se rakkula kehittyy, mutta ainakin asia olisi sitten varma eikä mitään tyhjennyksiä tulisi tehtyä niin että jää pienikin JOS itsellä mieleen vaivaamaan.

Vierailija
6/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kotiraskaustestejä useampana päivänä ja niissä kaikissa oli haalea viiva, sen takia halusin varmistuksen verikokeesta. No, arvo oli ensimmäisellä kerralla 23. Neuvolan työntekijä oli kysynyt arvosta lääkäriltä, joka oli ehdottanut, että minun kannattaa käydä uudestaan verikokeessa. Kävinkin siinä neljä päivää ensimmäistä verikoetta myöhemmin, jolloin arvo oli 209. Tämä arvo oli siis 5.11. mitattu. Neuvolan työntekijä oli kysynyt tästäkin arvosta lääkäriltä, joka oli sanonut, että arvo on sen verran alhainen, että ultraus selventäisi asiaa. En siis itse ole pyytänyt päästä sinne ultraan, vaan lääkäri suositteli sitä itse. Tyhjennykseen aika tulee luultavasti jo ensi viikolla ja käsittääkseni siellä tilanne katsotaan vielä ultralla, mutta eihän se ruskuaispussi välttämättä näy vielä silloinkaan. Mutta onneksi tämä lääkäri on sitten ihan yliopistollisen sairaalan lääkäri eikä sama tämän pienen paikkakunnan lääkäri, joka minulle sen lähetteen sinne tyhjennykseen teki.

Vierailija
7/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kotiraskaustestejä useampana päivänä ja niissä kaikissa oli haalea viiva, sen takia halusin varmistuksen verikokeesta. No, arvo oli ensimmäisellä kerralla 23. Neuvolan työntekijä oli kysynyt arvosta lääkäriltä, joka oli ehdottanut, että minun kannattaa käydä uudestaan verikokeessa. Kävinkin siinä neljä päivää ensimmäistä verikoetta myöhemmin, jolloin arvo oli 209. Tämä arvo oli siis 5.11. mitattu. Neuvolan työntekijä oli kysynyt tästäkin arvosta lääkäriltä, joka oli sanonut, että arvo on sen verran alhainen, että ultraus selventäisi asiaa. En siis itse ole pyytänyt päästä sinne ultraan, vaan lääkäri suositteli sitä itse. Tyhjennykseen aika tulee luultavasti jo ensi viikolla ja käsittääkseni siellä tilanne katsotaan vielä ultralla, mutta eihän se ruskuaispussi välttämättä näy vielä silloinkaan. Mutta onneksi tämä lääkäri on sitten ihan yliopistollisen sairaalan lääkäri eikä sama tämän pienen paikkakunnan lääkäri, joka minulle sen lähetteen sinne tyhjennykseen teki.

Vierailija
8/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt on soppa valmis, ja tietysti pitää syyllinen löytää, joten lääkäriä moittimaan. Vaikka itse oot koko sotkun käynnistänyt.

Olisit vain uskonut, että plussa sulla tikussa oli.

Vierailija
9/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miks minä oon tehny hätiköityjä johtopäätöksiä? Jos itse tiedän, että raskaus ei voi olla lääkärin määrittämillä viikoilla, mutta silti lääkäri niiden viikkojen perusteella sanoi, että ei millään voi vastata viikkoja 7+ ja todennäköisesti mennyt kesken, mutta jostain syystä ei vaan ole alkanut vuotaa pois ja siksi lähettää minut tyhjennykseen. Tai siis tietysti haluan saada asiaan täyden varmuuden enkä suostu ennen mihinkään tyhjennykseen. En ole niin tyhmä...

Vierailija
10/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jatkat samaan malliin...

Olet siis saanut plussan kotitestissä ja silti piti mennä labraan varmistamaan?

Vierailija
11/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska useissa testeissä (usen päivän välein tehtyjä) oli haalee viiva ja edellisessäkin raskaudessa tilanne piti lopulta varmistaa verikokeella. Siis ensimmäisessä raskaudessa sain samalla tavalla haaleita viivoja kotitesteissä, mutta neuvolan testin mukaan tulos olisi ollut negatiivinen. Mikä ei siis sitten lopulta pitänytkään paikkaansa ja varmistus raskaudesta saatiin vasta verikokeesta.

Vierailija
12/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se haalea tai tumma.

Vierailija
13/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se haalea tai tumma.

oli viiva haalea tai tumma.

En minäkään ole saanut kahdesta viimeisestä raskaudesta kuin haaleita viivoja ja silti hyvin raskaana olen :) Ilmoittanut olen vain neuvolaan ja sitten sinne olen mennyt kun aika on.

Esikoisesta oli tumma viiva, testasinkin silloin vasta kun menkat oli 2vko myöhässä.

Vierailija
14/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla olisi ollut ensimmäinen lääkärilläkäynti melkein heti ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen, mutta neuvolan työntekijä itse ehdotti, että käyn ensin lääärissä ja vasta sitten hänen luonaan. Tietysti ei ehkä olisi kannattanut ilmoittaa näin aikaisessa vaiheessa neuvolaan raskaudesta, mutta tehty mikä tehty...

Vierailija
15/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti antoivat ajan. Itselle on aina annettu aika n.8-9 viikoille. Ellei sitten ole ollut vuotoa ja olen käynyt asian tarkistamassa, kuten nyt kävin jo viikolla 7+1.

Vai onko kovinkin sekainen kuukautiskierto?

Vierailija
16/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei todellakaan mennä edes ultraan tuossa vaiheessa, kun siellä ei todellakaan näkyisi yhtään mitään, alkiohan on vasta kiinnittymässä tuossa vaiheessa!

Kun kuukautiset ovat päivän myöhässä, on menossa vasta rv 4+1, ultraan kannattaa mennä aikaisintaan 6+ viikolla, että siellä voi edes odottaa näkyvän yhtään mitään.

Ap. tässä on hätiköinyt aivan turhaan, ja sekoittanut lääkärit sun muut hölmöilyllään.

Että oikein 4 viikkoa ehkäisyn poisjättämisestä jo ultraan :DD

Vierailija
17/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ensimmäistä raskautta minulla oli pillerit, koska ennen kierto oli ihan sekaisin ja se saatiin kuntoon pillereillä. Viimeiset kuukautiset mulla on ollu 20.9. tienoilla ja aloitettiin yrittämistä 20.10. tienoilla (Lähestulkoon mahdotonta tulla siihen aikaan kuusta raskaaksi, koska oletin menkkojen alkavan päivänä minä hyvänsä.), mutta niin vain kävi, että menkat ei alkaneet ja siksi osasin ruveta tekemän testejä lähestulkoon heti sen jälkeen, kun aloimme yrittää. Lienee käynyt niin, että ovulaatio on ollut todella paljon myöhässä verrattuna synnytyksen jälkeiseen suht'kot säännölliseen kiertoon.

Vierailija
18/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ensimmäistä raskautta minulla oli pillerit, koska ennen kierto oli ihan sekaisin ja se saatiin kuntoon pillereillä. Viimeiset kuukautiset mulla on ollu 20.9. tienoilla ja aloitettiin yrittämistä 20.10. tienoilla (Lähestulkoon mahdotonta tulla siihen aikaan kuusta raskaaksi, koska oletin menkkojen alkavan päivänä minä hyvänsä.), mutta niin vain kävi, että menkat ei alkaneet ja siksi osasin ruveta tekemän testejä lähestulkoon heti sen jälkeen, kun aloimme yrittää. Lienee käynyt niin, että ovulaatio on ollut todella paljon myöhässä verrattuna synnytyksen jälkeiseen suht'kot säännölliseen kiertoon.

Niin niin, siis miksi olet jo testaillut yms. jos kerran tiedät että viikkoja on niin vähän jos ylipäänsä on?! Mitä järkeä tossa koko touhussa nyt oikeasti on sun taholta ollut?

Vierailija
19/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei todellakaan mennä edes ultraan tuossa vaiheessa, kun siellä ei todellakaan näkyisi yhtään mitään, alkiohan on vasta kiinnittymässä tuossa vaiheessa!

Kun kuukautiset ovat päivän myöhässä, on menossa vasta rv 4+1, ultraan kannattaa mennä aikaisintaan 6+ viikolla, että siellä voi edes odottaa näkyvän yhtään mitään.

Ap. tässä on hätiköinyt aivan turhaan, ja sekoittanut lääkärit sun muut hölmöilyllään.

Että oikein 4 viikkoa ehkäisyn poisjättämisestä jo ultraan :DD

Ilmoitin kyllä silloin ensimäisen kerran neuvolaan soittaessani, että raskaus voi olla enintään niillä ja niillä viikoilla, mutta silti lääkäri oli "määrännyt" minut sinne ultraan. En ole lääkäri enkä perehtynyt asioihin sen tarkemmin, että mitä ultrassa pitää milläkin viikola näkyä. Sitä en tiedä oliko neuvolan työntekijä informoinut lääkäriä siitä, että milloin raskaus on voinut saada aikaisintaan alkunsa.

Vierailija
20/25 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis what?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi