Haluan IT-alalle! Hyödyllisiä vinkkejä otetaan vastaan
Olen siis piilonörtti ja innoissani naputtelen koneella aina kun mahdollisuus. Lähinnä web development kiinnostaa. En ole käynyt koulua vaan ihan omasta mielenkiinnosta opetellut mm. eri ohjelmointikieliä. Ensinnäkin haluaisin takaisin kouluun ja suorittaa jonkun alan tutkinnon, ettei se mene niin että "toi nyt vaan luulee osavaansa jotain", vaan että olisi ihan paperilla näyttöä että oikeasti osaan tehdä tiettyjä juttuja, ja voisin sitten oikeasti hakea alan töihin.
Mikä olisi hyvä tutkinto, jos ko. alalle haluaa ja muutenkin kaikki vinkit olisi tervetulleita. Nyt olen tradenomi ja toimistotyössä.
Kommentit (9)
Jos ohjelmointi kiinnostaa, niin lue tietotekniikkaa TKK:lla tai tietojenkäsittyoppia yliopistolla. Alalla on koko ajan pula ohjelmistoarkkitehdeistä ja järjestelmäarkkitehdeistä. Kantsii panostaa tietokantaosaamiseen ja esim java, c# ja.net
Toinen mahdollisuus on esim kaupallisemmin suuntautuneet opinnot, jolloin työmahdollisuuksina esim konseptointi- ja määrittelytehtävät. Kannattaa olla hyvä systeemisuunnittelupohja.
Kolmas suunta on projektijohtaminen, esim tuotantotalous voi olla hyvä pääaine.
Neljäs suunta on graafisen ja taidealan opinnot, jolloin työkenttää voi löytyä käyttöliittymäsuunnittelusta ja toteutuksesta.
koulutustausta vaikuttaa itse urakehitykseen alalla, vai vaikuttaako muut asiat sitten enemmän? -ap
Jos ohjelmointi kiinnostaa, niin lue tietotekniikkaa TKK:lla tai tietojenkäsittyoppia yliopistolla. Alalla on koko ajan pula ohjelmistoarkkitehdeistä ja järjestelmäarkkitehdeistä. Kantsii panostaa tietokantaosaamiseen ja esim java, c# ja.net Toinen mahdollisuus on esim kaupallisemmin suuntautuneet opinnot, jolloin työmahdollisuuksina esim konseptointi- ja määrittelytehtävät. Kannattaa olla hyvä systeemisuunnittelupohja. Kolmas suunta on projektijohtaminen, esim tuotantotalous voi olla hyvä pääaine. Neljäs suunta on graafisen ja taidealan opinnot, jolloin työkenttää voi löytyä käyttöliittymäsuunnittelusta ja toteutuksesta.
ohjelmisto- tai järjestelmäarkkitehdin tehtävät kuulostaa kiinnostavimmilta. Java kieltä olenkin opiskellut jo jonkin verran.
Tietojenkäsittelytiedettä olen suunnitellut opiskelevani. Toki siihen menee joitakin vuosia, mutta näen sen lähinnä ensiaskeleena vuosikymmenien uralle, joten koulutuksen kesto ei ole varsinainen ongelma. Olen nyt 27v.
Kiitos sinulle joka kirjoitit tämän pitkän viestin. Juuri tällaisia ohjeita kaipasin.
Näin aluksi kun olet jo tradenomi, niin käy päivittämässä tutkintosi tietojenkäsittelyn puolelta AMK:ssa. Nopein tie päässä töihin. Minulla on tiimissa DI, AMK insinöörejä, ja AMK tradenomi tietojenkäsittelystä.
Intoa jos riittää, niin lue sen jälkeen yliopistossa tietojenkäsittelyä.
Tosiaan se osaaminen ratkaisee ja minkälainen ihminen olet.
voitko suorittaa omaantradenomikoulutukseesi tältä osin täydentäviä opintoja?
Nykyään taitaa olla se "ylempi amk-tutkinto", jolla omia opintoja voi täydentää.
Tai sitten vaan johonkin nörttitaloon oppimaan töiden kautta. Osaajia arvostetaan ilman alan koulutustakin.
esim. Metropolia tarjoaa sinunlaisellesi hyvää opetusta.
http://www.studentum.fi/tietotekniikka_it_ohjelmointi_helsinki_ammattik…
http://portal.hamk.fi/portal/page/portal/HAMK/koulutus/Nuorisokoulutus/…
tosin se ei varmaan ole nopein tie