Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vammaiset ja henkisesti vajavaiset mennä naimisiin ja tehdä..

Vierailija
13.11.2010 |

..lapsia Suomessa? Entä olisiko se teistä oikein?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että kehitysvammainen, joka ei ole kykenevä hoitamaan lapsiaan, ei ole soveltuva avioliittoonkaan. Juridisesti en tiedä miten asia menee.

saavat mennä naimisiin. Miksi haluaisit kieltää kehitysvammaisilta avioliiton, saisko perusteluja?

kehitystasoltaan lapsen tai ei-aikuisen tasolla, he eivät ole kypsiä avioliittoonkaan. Silloin olisi viisainta pysyä ihan vain kavereina miesten ja naisten välisissä suhteissa.

haluavat harrastaa seksiä! Ei kehitysvammainen ole lapsi, vaan kehitysvammainen. Se on aivan eri asia. Mun tätini oli kehitysvammainen ja hän oli naimisissa ennen kuolemaansa 30 vuotta. Totta kai hänkin halusi kumppanin kuten muutkin. En tiedä, oliko hänellä liitossaan sukupuolielämää, mitäpä se minulle kuuluu, ei kuulu mulle ei-vammaistenkaan avioliittojen seksiasiat. Musta kuulostaa ika ikävältä se, että olisit valmis rajoittamaan vammaisten ihmisten elämää tuolla tavalla. Ajattelehan vielä tuota asiaa. Ennenhän eivät tosiaan päässeet avioon epileptikotkaan.

Epilepsia ei ole kehitysvamma. Epileptikko on älyllisesti aikuisen tasolla se ei tuota haittaa kyvyssä huolehtia lapsista.

Avioliitto ei ole synonyyminen lasten hankinnan kanssa. Käsittääkseni monet esim. down-ihmiset ovat kykenemättömiä lisääntymiseen. (En tiedä tarkkaan, tuo tätini ei ollut down, mutta siis lapsia hänellä ei ollut.)

Mä oon tässä nyt puhunut avioliitosta, en lasten hankkimisesta. Huomaat sen, jos luet viestini uudestaan.

Vierailija
22/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaatumatautisten" katsottiin olevan epäkelpoja vanhemmiksi.

Aiemmin epilepsia myös usein johti älylliseen vammaan jatkuvien kohtausten myötä, kun hoitoa ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto ei ole synonyyminen lasten hankinnan kanssa. Käsittääkseni monet esim. down-ihmiset ovat kykenemättömiä lisääntymiseen. (En tiedä tarkkaan, tuo tätini ei ollut down, mutta siis lapsia hänellä ei ollut.) Mä oon tässä nyt puhunut avioliitosta, en lasten hankkimisesta. Huomaat sen, jos luet viestini uudestaan.

että perustetaan perhe ja "hankitaan" lapsia. Kyllä mä edelleen olen sitä mieltä että jos ei ole kypsä huolehtimaan mahdollisista jälkeläisistä, ei ole kypsä harrastamaan seksiäkään. Seksistä voi aika seurata raskaus ja lapsi. Täysin varmaa ehkäisykeinoa ei olekaan eikä moraalisesti mikään pakkosterilointi tai -abortointi ole oikein. Ne, jotka holhoavat holhouksen alaisina olevia, ovat mielestäni moraalisesti velvollisia huolehtimaan siitä ettei mitään seksisuhdetta synny holhottavan ja jonkun toisen välillä, koska holhottava ei ole kykenevä huolehtimaan seurauksista.

Vierailija
24/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaatumatautisten" katsottiin olevan epäkelpoja vanhemmiksi. Aiemmin epilepsia myös usein johti älylliseen vammaan jatkuvien kohtausten myötä, kun hoitoa ei ollut.

Ymmärrän kyllä että silloin maailma on ollut erilainen.

t. epileptikon vaimo

Vierailija
25/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä, ruumiillinen vamma ei ole esteenä mikäli pystyy henkisesti ottamaan vastuun lapsesta ja huolehtimaan hänestä.

Sitten taas, jos vanhemmat ovat itsekin holhouksen alaisina eivätkä pysty itsekään huolehtimaan itsestään, niin pitäisi katsoa sitä asiaa siltä kantilta, että

eihän lapsen hankkiminen ole pelkästään fyysinen toimitus, lapsen maailmaan saattamista.

Sehän on vastuun kantamista, lapsen kasvattamista siihen, että hän oppisi elämään joskus omillaan.

Opettamista siitä mikä on oikein ja väärin,

opettamista toimimaan elämän eri tilanteissa.

Jos vanhemmat eivät pysty tähän, niin ei. Mun mielestä ei pitäisi antaa sellaisen ihmisen tehdä lapsia, joka on vaikka henkisesti 5-6- vuotiaan tasolla , oikeasti onkin aikuinen. Hän ilmoittaisi haluavansa synnyttää vauvan.

Eihän tossa olisi mitään järkeä.

Vierailija
26/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juridinen ja eettinen. Ne eivät välttämättä ole yhteneviä. Itse ajattelen, että kehitysvammainen, joka ei ole kykenevä hoitamaan lapsiaan, ei ole soveltuva avioliittoonkaan. Juridisesti en tiedä miten asia menee.

muut ajattelevat että ihmisen ei ole hyvä tehdä rodunjalostusta.

Vierailija
27/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että kehitysvammainen, joka ei ole kykenevä hoitamaan lapsiaan, ei ole soveltuva avioliittoonkaan. Juridisesti en tiedä miten asia menee.

saavat mennä naimisiin. Miksi haluaisit kieltää kehitysvammaisilta avioliiton, saisko perusteluja?

Kehitysvammaisuuttakin on eritasoista.

Mikäli ihminen olisi henkiseltä tasoltaan aivan lapsen tasolla, niin ettei hän pystyisi huolehtimaan itsestään edes sillä tavalla että voisi laittaa ruoat itselleen, huolehtia hygieniastaan, ei tajuaisi mitään raha-asioista eikä kaupassa käymisistä, niin mun mielestä hän olisi sitten myös kykenemätön edes tajuamaan sitä, mikä on avioliitto ja mitä se tarkoittaa.

Ei kukaan normaali ihminen antaisi 5-vuotiaansa mennä naimisiin. Eikä se muuttaisi mun nähdäkseni asiaa, jos tämä 5v olisi aikuisen kropassa.

Se on sitten eri asia, jos kehitysvamma on lievä.

Niin, että ihminen ymmärtää asiat ja pärjää kyllä periaatteessa omillaan, kunhan saa apua ja tukea.

Vierailija
28/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolla saa lääkitä ainoastaan tahdonvastaiseen psykiatriseen hoitoon otettuja ihmisiä ja heidän kohdallaan hoitoonottokriteerit ovat kovat. Ketään muuta ei saa pakolla lääkitä.

Toki tiedän, että vammaisia "pakkolääkitään" niin, että he eivät yksinkertaisesti ymmärrä ja osaa ottaa kantaa omaan lääkitykseensä.

Se, onko se oikein vai väärin, on erittäin monimutkainen kysymys. Lisääntymisessä kyse on sekä vammaisen oikeuksista, että lapsen oikeuksista. Lisäksi vammaisten kohdalla kyse on monesti myös siitä, mikä on tasavertainen parisuhde ja mikä hyväksikäyttöä. Ei tähän ole yksinkertaisia vastauksia olemassakaan. Tapauskohtaisesti nämä pitää harkita ja silloinkin etiikka ja juridiikka voivat olla keskenään ristiriidassa.

Vierailija
29/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juridinen ja eettinen. Ne eivät välttämättä ole yhteneviä. Itse ajattelen, että kehitysvammainen, joka ei ole kykenevä hoitamaan lapsiaan, ei ole soveltuva avioliittoonkaan. Juridisesti en tiedä miten asia menee.

on vain kyse siitä että syntyvällä lapsella on oikeus vanhempiin, jotka kykenevät huolehtimaan hänestä. Jos joku on eri mieltä kanssani, niin kaikin mokomin saa olla.

Vierailija
30/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolla saa lääkitä ainoastaan tahdonvastaiseen psykiatriseen hoitoon otettuja ihmisiä ja heidän kohdallaan hoitoonottokriteerit ovat kovat. Ketään muuta ei saa pakolla lääkitä.

Toki tiedän, että vammaisia "pakkolääkitään" niin, että he eivät yksinkertaisesti ymmärrä ja osaa ottaa kantaa omaan lääkitykseensä.

Se, onko se oikein vai väärin, on erittäin monimutkainen kysymys. Lisääntymisessä kyse on sekä vammaisen oikeuksista, että lapsen oikeuksista. Lisäksi vammaisten kohdalla kyse on monesti myös siitä, mikä on tasavertainen parisuhde ja mikä hyväksikäyttöä. Ei tähän ole yksinkertaisia vastauksia olemassakaan. Tapauskohtaisesti nämä pitää harkita ja silloinkin etiikka ja juridiikka voivat olla keskenään ristiriidassa.

Täällä puhutaan kehitysvammaisten oikeudesta seksielämään ja oikeudesta saada lapsia, mutta koskeeko se vaan hänen oikeuttaan harjoittaa seksiä toisten kehitysvammaisten kanssa?

Ja miten seksi määritellään ja missä vaiheessa seksisuhteet katsotaan hyväksikäytöksi, jos toinen on

kehitysvammainen ja toinen ei ole?

Jos kehitysvammainen itse HALUAA juoda alkoholia ja harrastaa seksiä, niin miten sitten toimitaan, jos tosiaan hän on 5 v tasolla, mutta on fyysiseltä iältään 35v?

Alkoholia ei saa antaa, vaikka hän olisi 35v? Miksei?

Seksiä voi harrastaa?

Miksi? Tai miksei?

Ei voi tehdä kumpaakaan?

Tai voi tehdä kumpaakin, koska sehän on kehitysvammaisenkin oikeus elää normaalisti, koska hän on 35 v?

Vierailija
31/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain kyse siitä että syntyvällä lapsella on oikeus vanhempiin, jotka kykenevät huolehtimaan hänestä. Jos joku on eri mieltä kanssani, niin kaikin mokomin saa olla.

olen erimieltä koska perusteluasi ei sovelleta esim huumeäiteihin. Jos lapsesta ei kyetä huolehtimaan tehdään huostaanotto.

Vierailija
32/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen erimieltä koska perusteluasi ei sovelleta esim huumeäiteihin. Jos lapsesta ei kyetä huolehtimaan tehdään huostaanotto.

Narkkari olisi kaikin tavoin kykenevä huolehtimaan lapsesta, mikäli lopettaisi aineitten käytön. Sama pätee alkoholisteihinkin.

Jotkut ovat niin tehneetkin, koska noi ovat addiktio-ongelmia.

Kehitysvammasta ei taas pysty kukaan "parantumaan", koska se ei ole mikään sairaus, josta voisi terapian, hoito-ohjelmien ja lujan tahdon avulla parantua.

Olen kyllä sitä mieltä, että raskausajan pakkohoito pitäisi saada Suomen lakiin noittenkin suhteen.

Vierailija
33/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa jatkaa huonoja geenejä!

Vierailija
34/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa jatkaa huonoja geenejä!

kuka ne lapset hoitaisi?

Vierailija
35/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lapsilla olisi kyllä oikeus saada hoivaa vanhemmiltaan.

Mutta kaikki oikeudet on susta vaan vanhemmilla? Mitäs siitä, jos vanhemmat vaan haluavat lisääntyä vaikka eivät sitten muuta pysty tekemäänkään. Yhteiskunta hoitaa lapset ja huolehtii kaikista ja lähin omainen kaikille on viranomainen. Very good idea.

Vierailija
36/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kehitysvammaiset saavat mennä naimisiin ja jotkut hankkivat lapsiakin. Jotkut jopa onnistuvat lapsensa hoitamaan ihan itse. Ketään ei pakkosteriloida eikä väkisin syötetä ehkäisypillereitäkään. Yleensä nämä asiat pystytään sopimaan kehitysvammaisen henkilön itsensä kanssa. Epilepsia voi kyllä johtaa kehitysvammaisuuteen nykyisinkin. On olemassa mm sellainen ikävä epilepsia muoto, Lennox Castaut, joka on hyvin vaikeasti hoidettavissa ja toistuvat isot kohtaukset usein vaurioittavat aivoja.

Vierailija
37/40 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomi ei hyväksy vammaisten lisääntymiseen puuttumista ennakolta.

Vierailija
38/40 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kv henkilö joka päättää ihan itse omasta ehkäisystä käyttää tai ei mitään. Keskenmenon olen kokenut mutta se ei estä mitään. Sossut meidän puolella, auttavat niin että saa perhetyöntekijän eikå mitään lasta oteta pois, vaan annetaan mahdollisuus

Vierailija
39/40 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kehitysvammainen ja saanut pitää lapsen itselläni . Älä yleistä että kaikki kv henkilöt eivät kykene vanhemmuuteen

Vierailija
40/40 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tullut esille vaikeasti kehitysvammainen ja vaikea epilepsia haluavat mennä naimisiin. Kuka voi estää eivät pysty asumaan kahdestaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi