Mikä mulla on: saan mustelmia ihan pienestä painalluksestakin??
Minulle on alkanut tulemaan mustelmia ihan kamalasti, esim. jos painan käsivarttani vähän, nousee mustelma jonkin ajan päästä. harrastettiin miehen kanssa eilen seksiä ja tänään huomasin, että yön aikana oli tullut kuusi mustelmaa, jalkoihin ja käsiin.... Ilmeisesti siitä kun mies on halinut. :( Saan mustelman nykyään aina kun käsi vaikka kolahtaa johonkin....
Mitä tää oikein on? Oloni on muuten hyvä, ei muita oireita.... 
Kommentit (15)
voi olla jotain.. puutosta. tai jotain.
googleta verenvuoto.
ITP-tauti tekee tuollaista. Verihiutaleiden taso putoaa, jolloin verenhyytyminen ei ole normaali. Mitä sulle käy, jos tulee haava? Vuotaako vain vuotamistaan?
runsaasti. Jos saan haavan joudun painamaan sitä useamman tunnin et tyrehtyy. :( Mut oo aatellut et ihan normaalia. Jos menen yksityiselle, mille lääkärille otan ajan?
Mulla on muuten sama juttu, syynä tosin kortisonilääkitys.
Käy ihmeessä lääkärissä että pääset verkokesiin.
ITP (=trombosytopenia) ei sinällänsä ole kai mitenkään vaarallinen. Monilla voi olla se kuukausia, eikä sille tehdä mitään. Jotkut lääkärit odottelevat, että keho alkaisi itse tuottamaan verihiutaleita. Meillä oli lapsella tuo, saatiin onneksi nopeasti hoitoon, sillä hiutaleet oli lähes kokonaan kadonneet. Veriplasmaa sai useita tunteja tiputuksessa, kokeita otettiin jne.
Tuosta mustelmien tulemisesta itsekin huomasin sen, sitten vielä korvasta alkoi tulemaan verta. Siinä kohtaa olin jo lähinnä paniikissa ;) 
Kuulostaa siltä, että verihiuteleet eli trombosyytit ovat alhaalla. Varaa maanantaina aika lääkäriin ja pyydä lähete labraan (pieni verenkuva). Itselläni on todettu idiopaattinen trombosytopenia (jäi edellisestä raskaudesta), muutama viikko sitten sairastin vatsataudin, jonka myötä trombosyytit romahtivat tosi alas. Nyt syön kortisonia ja trombot ovat toistaiseksi nousukiidossa... Jos verta alkaa tiputella itsekseen esim. nenästä tai ikenistä eikä vuoto lopu, niin silloin voi olla tarpeen käydä päivystyksessä, saat lääkityksen samantien. Tsemppiä ja rauhallista mieltä! :)
Yleislääkärikin käy tässä vaiheessa hyvin. Jos haluat yksityiselle, varaa aika sisätautilääkärille tai hematologille.
siis verenvuoto ei lakkaa helposti.
ja noloja.
Mutta käytän astmalääkitystä (kortisoni), syön migreeniin disperiniä melkein päivittäin (verenohentaja) jne. Muuta vikaa ei ole, verisolut jne. täysin normaalit.
Eli voi olla kosmeettinen pelkästään, älä vielä hätäänny.
Joillakin tosiaan esim. ssri-lääkitys (masislääkkeet) tai kortisoni tai särkylääkkeet tekee tuon.
Ei tartte olla mikään iso vaiva! :)
Saan mustelman, jos joku hiemankin ottaa kiinni käsivarresta ja jos hipaisen johonkin huonekaluun. Ja sitten ihmettelen jälkikäteen, mistä ihmeestä niitä tulee.
Kutsun itse tätä ongelmaa "sukuviaksi". 
esim. aspiriini, ibuprofeeni. Jos kaytat laakkeita saannollisesti, ota ekaksi selvaa voisiko johtua niista. Jos et, niin sitten on asiaa hematologille, kyseessa ei ole valttamatta leukemia eika edes trombosytopenia, mahdollisia syita on pilvin pimein (esim. itsellani todettiin vika fibrinolyysissa, joka aiheutti vastaavaa; se kuitenkin ajan kanssa taas katosi, ja nyt en enaa saa mustelmia) ja monet niista ovat ihan viattomia. Toisaalta niista on hyva tietaa etukateen jos joudut esim. leikkaukseen.
Todennäköisesti ei ole mitään, mutta joku syöpälaji (en muista mikä) saattaa oireilla noin.