Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aaton ohjelmasi? Toisen ketjun innoittamana kysyn mitä teidän jouluaaton

Vierailija
11.11.2010 |

ohjelmaan kuuluu? Olin hämmästynyt että joku vielä silloin tekee jotain ettei ehdi edes paikalleen istahtamaan.

Meillä aatto menee näin,

-riisipuuro uuniin (oikein kätevä, ei tarvitse tehdä mitään)

-Aamupala syödään olohuoneessa jotta nähdään joulupukin kuuma linja ja muut lastenohjelmat

-Aamupalan jälkeen käydään hautausmaalla

tullaan kotiin joulurauhanjulistukseksi

-syödään samalla riisipuuroa kun katsotaan julistusta

-Käydään saunassa

-laitetaan laatikot uuniin

-syödään

-avataan lahjat tarpeeksi ajoissa ,viimeistään viideltä jotta ehditään koota ja leikkiä leluja

- rauhaisaa yhdessäoloa koko loppuilta

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolle uunissa tehtävälle riisipuurolle! Olen verrattain tuore äiti (lapsi kaksivuotias) enkä todellakaan mikään jauho/tai mikään muukaan -peukalo (tai ehkä korkeintaan poro- ;). Kahtena edellisenä jouluna olen tehnyt riisipuuroa, mutta se tuntuu jotenkin työläältä siinä aamukiireissä. Mieluusti siis tekisin tuollaisen uuniversion, jos se ei ole mahdottoman vaikea!

Meillä laitetaan uunivuokaan 2 dl puuroriisiä, hieman suolaa ja litra maitoa. Uuniin 175 asteeseen noin 1½ tuntia.

Vierailija
2/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaton ohjelmasi? Toisen ketjun innoittamana kysyn mitä teidän jouluaaton

ohjelmaan kuuluu? Olin hämmästynyt että joku vielä silloin tekee jotain ettei ehdi edes paikalleen istahtamaan.

Meillä aatto menee näin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa varma asia on että olen töissä klo12-20 ja esikoinen Australiassa, mitä tekee loppu perhe, suunnitellaan vasta.

Mutta kyllä meille ihan ihana joulu saadaan aikaan, vaikka vasta joulupäiväiltana kun tulen töistä, olen siis joulupäivänä töissä 7-15

Vierailija
4/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään n.klo.6 ja alan silitellä pöytäliinoja (eivät ole täydelliset jos ne silittää edellispäivänä) puuron poristessa kattilalla. Saatan saada raivarin jos perhe herää ennen kuin joulupöytä on täydellisesti katettu perinneastiastolla jota käytetään vain jouluna.

Syömmepuuron ja sitten alan laittaa jouluruokia tietyssä järjestyksessä. Saan varmasti raivarin jos mieheni esimerkiksi ottaa väärän keittiöpyyhkeen,koska ne pitää ottaa tietyssäjärjestyksessä (nimikoitua perintökamaa, on tärkeää, että kaikki mummut ja isotädit saavat olla mukana oikeaan aikaan).

Muutama vuosi sitten tajusin, etten ehdi käydä haudoilla,ja näin minulla nykyisin on jopa muutama hengähdystauko päivän aikana. Ennen ei ollut.

Sitten aloitan pöydän kattamisen, taas perintökama arvossaan. Viikkailen servettejä antaumuksella höutytän kristalleja j.n.e.

Ennen vieraiden tuloa hutaisen vielä lattiat, että kotiin saadan hyvät tuoksut. Tämän trehtävän voin tarvittaessa myös delegoida.

Sitten tulevat lasten isovanhemmat jotka tuovat suurimman osan jouluruoista, joten minulle ei jää paljon muuta kuin tarjolle asettelu.

Pukeudumme parhaisiiimmeja vietämme ihanan aaton suvun seurassa. Syömme, juomme ja annamme kasoittain lahjoja.

Rakastan joulua ja aloitan valmistelut iltojen pimetessä elokuussa. Hiemman tyranninvikaa minussa kieltämättä on, mutta kaiken kaikkiaan olen niin eufoorisessa tilassa, että raivarini(eivät jokavuotisia, saattavat joskus ilmaantua myös aatonaattona) on annettu anteeksi. Minusta on ihanaa istua täydelliseen joulupöytään ja vaikka olen väsynyt olen nauttinut joka hetkestä.

En muussa elämässäni ole mikään perfektionisti, mutta jouluna teen poikkeuksen.

Vierailija
5/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaan alkuillasta kotiin. Syön luultavasti jotain pientä ja menen nukkumaan, että jaksan joulupäivän aamuna taas lähteä töihin.

Vierailija
6/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on dementikko, joka asuu todennäköisesti kotona viimeisiä kuukausiaan ennen laitokseen siirtymistä. Vielä viime jouluna kannoimme hänet meille, mutta enää hän ei halua tulla.

Tämän takia sanoin, että toivon tämän joulun olevan ainoa tätä lajia.

Vierailija
7/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette suunnitelleet tulevan joulunne niin upeasti ja tarkasti, että toivon kovasti, ettei

kukaan perheessänne sairastu ja oksenna joulupöytään.

Tai ettei autonrengas hajoa matkalla hautuumaalle.

Tai anoppi anna väärän väristä lahjaa.

Tai lapset sotke luumumoussejäädykettä pöytäliinaan.

Tai appiukko innostu vetämään muidenkin napanderit.

Tai ettei herneet ole loppu ruokakaupastanne.

Vierailija
8/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden aikoihin noustaan lasten kanssa ylös, mies saa jäädä vielä nukkumaan. Laitetaan aamupalaa, katetaan pöytää ja herkkupöytää yhdessä lasten kanssa elleivät sitten ole keksineet jotain kivaa leikkiä keskenään. Kun aamupala on valmista käydään herättelemässä mieskin syömään, jonka jälkeen katsellaan Joulupukin kuumaa linjaa. Keitän riisipuuron lounaaksi, jonka jälkeen käydään ulkoilemassa. Kun tullaan takaisin kotiin, saapuvat viimeistään molemmat isovanhemmat ja pikkuveljeni meille. Omat vanhempani saattavat tulla jo heti lounaan jälkeenkin ja lähtevät mukaan ulkoilemaan. Joudaan porukalla joulukahvit, minkä jälkeen lahjat ovat ilmestyneet/ilmestyvät ovelle tai kuusen alle. Jaetaan ja avataan paketit. Appivanhemmat lähtevät aika pian tämän jalkeen. Äidin kanssa ruvetaan valmistelemaan jouluateriaa, paitetaan raakapakastetut laatikot, tehdään salaatit ja katetaan pöytä. Suunnilleen kuuden aikoihin syödään. Ruoan jälkeen lapset käyvät iltapesuilla ja vaihtavat yökkärit. Nuorimmaisen laitan nukkumaan normaalisti seitsemän hujakoilla, mutta isommat saavat vielä leikkiä ja katsella Samu Sirkan joulutervehdystä mikäli jaksavat. Laitetaan isommatkin lapset nukkumaan. Loppuilta riippuu vähän siitä ketä vielä on paikalla. Joskus ollaan vielä pelattu yhdessä vanhempieni kanssa jotain lautapeliä, joskus vietetty miehen kanssa iltaa kahden vieraiden lähdettyä ja joskus pikkuveljeni on jäänyt yöksi, jolloin on myös pelailtu tms. Jouluaamuna on sitten minun vuoroni nukkua pitkään ja mies nousee lasten kanssa aikaisin.

Vierailija
9/74 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa vähän sinäkin! Suunnitelma on pelkkä pohja, joka sitten elää tilanteen mukaan. Eikä ainakaan minun suunnitelmaani mitenkään romuta esimerkiksi se, että joulua inhoava mieheni saattaa keksiä vaikka nukkua läpi koko aaton. Kun on suunnitellut kaiken hyvin, ei tarvitse stressaantua.

Vierailija
10/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kyllä ymmräär että joku viitsii aattona olla

3 tuntia keittiössä laittamssa ruokaa? "

Joku saattaa tykätä sekä ruuanlaitosta että tuoreesta ruuasta, ei pakastetusta, ei eilisestä mikrossa lämmitetystä. Meillä kuuluu miehen kanssan juhlien kivoimpiin hetkiin kun saa kimpassa suunnitella ja tehdä ruokia. Lapsetkin on niin isoja että saavat osallistua jos haluavat. Ja meillä keittiö on ruokailutilan ja olohuoneen yhteydessä, joten ihan siinä on mukana muiden touhuissa vaikka kokkaileekin samalla.

Mitä muuta sitä pitäisi tehdä, katsella varmaan telkkaria tai roikkua palstoilla netissä.

Vierailija
11/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä joulu jää toivottavasti ainoaksi tätä laatua.

[/quote]

MIllainen teillä sitten seuraava joulu on?

Vierailija
12/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli varmaan menee seuraavan kaavan mukaan:

- heräillään omaan tahtiin kinkun tuoksuun (ollut uunissa yön) joskus 8 maissa (nahkavekkari 1v1kk saattaa herättää jo aiemmin)

- syödään aamupalaa omaan tahtiin, esikoinen 3,5v saattaa katsoa lastenohjelmia (viime vuonna ei vielä innostunut Kuumasta linjasta)

- aamupäivästä koristellaan kuusi esikoisen kans (kuopus menee todnäk aamupäikkäreille), sillä aikaa mummu laittaa riisipuuron tulille ja käydään sitä vuorotellen hämmentämässä

- n. klo 11 istutaan syömään riisipuuroa, jännitetään kuka saa mantelin (jostain syystä se menee käytännössä aina mun veljelle). Avataan yhdet lahjat per nenä.

- n. 11.30 noustaan pöydästä ja katsotaan Lumiukko-animaatio yhdessä

- klo 12 katsotaan joulurauhan julistus, sitten pannaan telkkari kiinni ja kuunnellaan radiosta Taas kaikki kauniit muistot.

Iltapäivällä ilmasta riippuen oleillaan sisällä tai ulkoillaan, lenkitetään koiria, laitetaan sauna lämpiämään. Saunassa käydään 15 jälkeen ryhmissä (miehet eli pappa, mun mies ja veli keskenään ja naiset, eli minä, mummu ja esikoinen keskenään). Toisen porukan ollessa saunassa toinen porukka valmistelee jouluateriaa. Kuopus käy kakkospäikkäreillä n. 14-16.

N. 17 aikaan istutaan joulupöytään, jossa sitten viihdytäänkin pari tuntia (no saa nähdä, miten lapset viihtyy).

Joskus 18.30-19 aikaan mennään olkkariin ja aloitetaan lahjashow. Ei olla vielä päätetty, tuleeko pukki vai ei, tähän mennessä ei ole käynyt.

20 aikaan lapset menevät pienen iltapalan kautta nukkumaan ja aikuiset jäävät istumaan iltaa kauniin joulumusiikin, glögien ja piparien kanssa. Ehkä katsotaan vielä joku leffa.

Ah onnea :) Tuli jo hyvä mieli ajatellessakin.

Vierailija
13/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaatto on vuoden suurin juhla ja silloin meillä syödään tuoretta, vasta valmistettua ruokaa. En voi kuvitella, että tarjoaisin silloin jotain haaleaa ja tunkkaista lämmitettyä lämmintä ruokaa tai eilen tehtyjä salaatteja! Lisäksi ruoanlaitto on minulle mukava harrastus ja kerrassaan parasta, mitä aattona voin keksiä tehdä.

Laatikot eivät kärsi lämmityksestä, se on totta, mutta jo kinkku/kalkkuna on kyllä parhaimmillaan 1-2 tuntia uunista ottamisen jälkeen. Lisäkeruokina meillä on paljon brittiläisen joulupöydän kasvisruokia, joita ei voi valmistaa etukäteen. Myös salaatit ovat parhaimmillan tuoreina.

Ehtii niitä lämmitettyjä sitten syödä muina joulun päivinä ihan tarpeeksi!

Vierailija
14/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiudun töistä aattoaamuna noin klo 9 ja olen unessa noin klo 9.30. Heräilen viiden maissa, syön, käyn suihkussa ja ihmettelen hetken maailman menoa. Töihin lähtö on taas klo 19.

Joinakin vuosina olen ollut töissä sekä aattona että joulupäivänä eli joutunut lähtemään kotoa klo 6.30 ja palannut töiden jälkeen kotiin klo 21.30.

Kummassakaan ei jää hirveästi aikaa perheelle mutta yövuorossa kuitenkin hiukan enemmän.

Vierailija
15/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim. rosolli ei kärsi siitä että se on hakattu edellisenä päivänä tai että kinkku on otettu aamulla uunista ja kuorrutettu hetki ennen syömistä (silloinhan on taas ollut uunissa.

Laatikot ei kärsi, lohen voi graavata ede.päivänä ja leikata silloin aamulla...

salatteihin ei kukaan saa menemään 3 tuntia...

Vierailija
16/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattoaamuna heräämme kotona tavaliseen tapaan, lapset (9,7ja3v) syö aamupalan ja katsovat lastenohjelmia.

Puolen päivän aikoihin lähdemme ajelemaan mummulaa kohti ja kuuntelemme autossa radiosta joululauluja.

Klo 15-16 välillä syömme jouluaterian, sen jälkeen saunaan ja joulupukki tulee 19-20 välillä. Sitten avataan lahjat ja lapset leikkii puolille öin. ´

Jouluaamuna nukumme pitkään ja silloin vasta syömme riisipuuroa ja luumukiisseliä.

Vierailija
17/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkä meillä on myös ensimmäinen joulu tulossa niin että olemme perhe siis vauvamme on 8kk ja olemmme ajatelleet vihdoin olla aaton kotona

samat touhut kuin monella muulla eli riisipuuroa ja joulurauhan julistusta sekä hautausmaan käynnit. mutta me käymme myös joulukirkossa.

Vierailija
18/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ruoanlaitto on minulle mukava harrastus ja kerrassaan parasta, mitä aattona voin keksiä tehdä.

Lisäksi ainakin piparien ja torttujen leipomisesta tuleva tuoksu jotenkin kuuluu jouluaattoon mielestäni.

Vierailija
19/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluunhan on yli kuukausi. Suunnittelen juuri itse ensi viikonlopun tekemisiä ja ruokia.

Vierailija
20/74 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

9:n joulupöydässä ei tosiaan ole eilen valmistettua rosollia. Jos rosollia olisi, se olisi aattoaamuna petkeleellä puukaukalossa hakattua, oikeaoppista, aina tuoreena tarjottavaa sallattia. Toki sen voisi sekoittaa edellisenäkin päivänä hakatusta, mutta ei sentään jouluna.

Harmi, ettei minulla ole tällä koneella aaton työsuunnitelmaani, jossa on 15 minuutin tarkkuudella selostettu, miten saan pöytään lähes täydellisen brittiläisen jouluaterian höystettynä parilla suomalaisella erikoisuudella.

En toki hösää, vaan teen kaikessa rauhassa ja ehdin välillä katsella telkkaria, ottaa kylvyn sillä välin kun imelletty perunalaatikko on uunissa, ja käydä pariin kertaan anopillakin. Osan ruoista olen valmistellut etukäteen ja vain paistan tai keitän. Kastiketta ei tietenkään voi tehdä ennen kuin paistoliemi on saatu talteen jne.

Tyypillinen ruokalista meillä:

- alkuun graavilohiruusuke saaristolaisleivällä, salaattipedillä, tai sitten mätiä lisukkeineen. Juu ei, en kokoa näitä edellisenä päivänä.

Seisovassa pöydässä:

- kalkkuna tai kinkku

- kalkkunan stuffing vuoassa paistettuna

- lämmin kastike

- karpalo-appelsiinilisäke

- jokin lämmin ruusukaaliruoka

- haudutettu punakaali

- jokin brittityyppinen makkararuoka

- pekoniin käärittyjä luumuja tms.

- puikulaperunoita

- imelletty perunalaatikko

- porkkanalaatikko

- lanttulaatikko

- pateeta, maksapasteijaa tms.

- juustotarjotin

- vihreä salaatti, jossa esim. päärynää tai viikunaa yms.

Ja sitten on vielä jälkiruoka ja leivonnaiset. Jälkkärinä on usein ollut puolukkajäädyke lämpimän puolukka-kanelikastikkeen kanssa, aattona teen vain tämän kastikkeen. Ja joulutortut syödään meillä tietenkin myös aina tuoreina eli uuni on päällä vielä illallakin.

Kyllä minä ymmärrän, ettei ruoanlaitto ole kaikille joulun päätarkoitus. Mutta minulle se on sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi