Synnytyksen käynnistäminen raskausmyrkytyksen vuoksi
Millä viikolla synnytys on käynnistetty? Paljonko oli verenpaineesi? Entä muita oireita?
Kommentit (2)
tosissasi tuo diagnosi! Itselleni tuli lieviä oireita raskausmyrkytyksestä viikolla 29, neuvola ei ottanut tosissaan niitä, olihan raskaus jo kolmas. Oireet alkoivat kovana päänsärkynä, mihin liittyi näköhäiriöitä viikolla 34, valkuaista alkoi kehitittymään + verran virtsaan, paineet alkoivat kohota lähtöpaineista 60/80 -> 90/140, oireita seurattiin neuvolassa, kerran kävin kovan päänsäryn ja puheen menetyksen takia synnärillä, antoivat vain bangoodia kotiin ja sain sielläkin.
Yksi kaunis ilta aloikin saada nopeasti pahentuvia oireita näkö meni, puhemeni, vatsaan puristi ja rintaan, lähdimme sairaalaan jossa pulssi tippui olemattomiin (51-54), puhekyky meni täysin, munuaiset lakkisi toimimasta, meneni tajuttomaksi vauva leikattiin hätäsektiolla (37 viikko), vauva voi hyvin, mutta itse olin 4 pv tehohoidossa.
Vauva tosin oli pieni "meidän vauvaksi" hän painoi vain 2800 g, kun isommat painoivat 3800 - 4100, ja ovat syntyneet kaikki viikoilla 37 - 38.
Mulla tuli lievä raskausmyrkytys esikoisesta rv36+0 ja synnytys käynnistettiin rv38+1 virtsan valkuaismäärän kasvun ja paineiden korkealla pysymisen vuoksi. Paineluvut olivat 180/120 luokkaa jos en ihan väärin muista.
Terve, hyväkuntoinen poikavauva syntyi 9h7min synnytyksen jälkeen josta ponnistusvaihe oli 7min.
Toisesta lapsesta raskausmyrkytystä ei sitten tullutkaan.
Ystäväni sai hätäsektiolla kuopuksensa muutama vuosi sitten rv24+2, hänellä oireina oli suuri valkuaisen määrä virtsassa, korkeat verenpainelukemat, näköhäiriöt ja puristava tunne rintakehässä=paha myrkytystila.
Vauva oli 520g/28cm ja nyt menevä 5v poika jolla, ainakin tällä hetkellä, ainoana ongelmana silmien karsastus.