Haluaisin ostaa joululahjoja köyhille lapsille,
mutta mitä kautta se onnistuisi? Haluaisin, että lahjat menisivät nimenomaan lapsille, jotka eivät saa muuten lahjoja lainkaan.
Kommentit (24)
Nostan tätä ketjua, kun sopii hyvin joulunaikaan
(ainakin luulisin, että tämä keräys kyseessä) lahjoja asiakkaillemme lastensuojelussa. Ongelma oli ensinnäkin se, että paketit (jotka piti vielä avata kun niissä ei välttämättä lukenut kuin minkäikäiselle ovat eikä nyt haluttu ihan sikaa säkissä jakaa, eli suosittelen tosi paljon kasseja, joista näkee heti mitä sisällä on ja ovat silti kivasti pakattu, meillä jotkut työntekijät hakivat näitä pusseja omaan laskuunsa avatuille paketeille) tulivat niin äärettömän myöhään juuri ennen joulua toimistollemme, että oli todella vaikea tavoittaa asiakkaita ja järjestää aikaa näiden lahjojen jakamiseen. Mutta kyllä ne kaikki jakoon menivät. Osa jäljelle jääneistä voitiin antaa esim. jonkun lapsen synttärin yhteydessä tai annettavaksi esim. lastenkodissa vierailun yhteydessä joten tarpeeseen menevät. Itse puolustaisin noita lahjakortteja kyllä kovasti. Esim. meillä osa asiakkaista tietenkin oikeasti todella köyhiä mutta eivät välttämättä kaikki ja tätä on vähän vaikea selittää mutta joissakin todella köyhissäkin perheissä vanhemmat ovat satsanneet suuren osan rahoista siihen, että lapsilla on leluja ja tekniikkaa enemmän kuin monella varakkaamman perheen lapsella. Välttämättä lapset eivät kuitenkaan ole koskaan käyneet esim. elokuvissa, ulkona syömässä esim. ihan peruspitseriassakaan, myös uimaliput ja sen sellaiset ilahduttavat monia perheitä. Ja kyllä minä mielelläni antaisin jonkun lahjan vaikka yli 18-vuotiaallekin esim. jälkihoitonuorelle. Ei se nyt ole aivan niin yksinkertaista, että kaikki yli 18-vuotiaat töihin vaan ja itse lahjansa hankkimaan.
Ja sitten ne 1-vuotiaiden lahjat ovat kyllä kivoja myös. Eihän sen ikäinen toki paljon lahjoista ymmärrä (me ei ainakaan kotona anneta juurikaan lahjoja tämmöisille pienille) mutta kyllä oikeasti jo ilahtuvat kuitenkin kivoista jutuista niinkuin nyt pienet tapaavat ilahtua leluista hetkellisesti ja osa pidemmäksikin ajaksi. Ja itse ainakin vein niitä ihan vauvojen juttuja vähän kuin pirttilahjoiksi juuri vauvan saaneisiin perheisiin. Meille oli tullut esim. hyödyllisiä vaatteita ja voi olla kiva viedä tällainen juttu tai jokin lelu kun lähtökohtaisesti saattaa olla hiukan ikävä virkavallan edustaja vieraillessaan perheessä esim. hankalassa lastensuojeluilmoitustilanteessa.
Ja tokihan joku vanhempi voisi myydä tavarat eteenpäin mutta niinhän kuka hyvänsä meistä voisi tehdä saamilleen tavaroille en usko, että tuo on kovin hyvä syy olla antamatta lahjoja. Luulen, että tuollainen on harvinaista edes esim. päihdeperheissä mutta voi toki joskus tapahtua niinkin.
Olen 12v poika ja meillä on köyhä perhe en ole saanut ikinä lahjoja koska perheeme on köyhä ja tarteisime apuanne😢
Kuulopuheiden mukaan...Espoon kauppakeskus sello mm..ottaa vastaan joululahjoja..jotka sosiaalitoimi jakaa eteenpäin. Ihana idea !! mukavaa joulun odotusta :-)