Kuinka notkea lapsesi on?
Itse pidän omaani todella taipuisana, mutta olisi kiva kuulla että mitä lapsesi osaa vai onko omani todella ihmelapsi:)
Kommentit (14)
mutta siis harjoittelun tuotosta, ei yliliikkuvat nievelet, kuten ylempikin totesi.
mutta tarhassa ovat kyselleet onko lapsi jossain voimistelu- tai sirkuskoulussa kun on niin taipuisa :O Lapsi 5 v, pääsee spagaatin molempiin suuntiin ilman että mitenkään on sitä harjoiteltu mutta olen luullut että kaikki lapset pääsee.
esim. 4 v laittaa helposti haaraistunnassa rintakehän ja kasvot lattiaan polvia koukistamatta.
Meillä ongelmana, että toinen lapsista on jotenkin kauhean jäykkä toinen taas aika notkea, mutta kun en tiedä mikä sitten on keskiverto tai normaali. Eli pystyykö lapsi normaalisti rapsuttamaan vaikka korviaan varpailla? Hassu esimerkki, mutta kun meillä toinen pystyy ja toinen ei lähellekään. Tai makaamaan sellasessa perinteisessä etureidenvenytys- asennossa?
saan itsekin rapsutettua korvaa varpailla :) Haaraistuntavenytys yms. ei sitten menekään niin ketterästi :P
Meillä ongelmana, että toinen lapsista on jotenkin kauhean jäykkä toinen taas aika notkea, mutta kun en tiedä mikä sitten on keskiverto tai normaali. Eli pystyykö lapsi normaalisti rapsuttamaan vaikka korviaan varpailla? Hassu esimerkki, mutta kun meillä toinen pystyy ja toinen ei lähellekään. Tai makaamaan sellasessa perinteisessä etureidenvenytys- asennossa?
eli yliliikkuvat nivelet voivat myös jopa paradoksaalisesti ilmetä niin, että on liian jäykkä. Jos nivel antaa liikaa periksi, itse nivel siis, niin lihasta ei voi eikä saakkaan tietenkään venyttää (perinteisin menetelmin). Tästä voi seurata, että lihakset kirenevät ajan mittaan. Itsellä on näin. En ollut lapsenakaan notkea, tosin minulla on rangassa muutakin ongelmaa. Mutta esim istuin aina lattialla lapsena silleen polvien "välissä" jota ei saisi tehdä, se rasittaa polviniveltä täysin väärin.
Poika on kuin seipäänniellyt, notkea kuin rautakanki -tyyliin. Itse olen melko notkea, mieheni ei.
laitta rinnan maahan ja saattaa olla hetken tuossa asennossa, sitten heittää jalat pään yli.
Samoin toisinpäin, eli menee rintaseisontaan ja heittää siitä jalat pään yli kummankin korvan viereen ja kierähtää siitä sitten polvien kautta ympäri. Näyttää tosi pahalta.
Yksi tyttären hauskoista jutuista on se, että hän ottaa jalasta takakautta kiinni ja vetää sen seisoessaan pään yli niin että jalkaterä tulee leuan alle. Samoin saattaa seisoa niin, että paukuttaa takaa pään yli tulevalla jalalla esim. keittiön tasoa. Hankala selittää, mutta näyttää just niin kamalalta kuin kuulostaa.
Minulla on 7 ja 5 vuotias lapset. 7 vuotias harrastaa telinevoikkaa ja toinen 5 vuotias siis käy sirkuksessa :) 7 vuotias lapseni vetää tosta vaan spagaatin ja siltakaadon. 5 vuotias osaa spagaatin ja spiraalin,
Lapsi 8v harrastaa voimistelua ja neljän vuoden harjoittelun jälkeen pystyy nyt tekemään kutakuinkin nämä alla mainitut asiat. Se on vaatinut paljon työtä, vaikka valmentajan mukaan kehon mittasuhteet ja lonkat ovat ihanteelliset. Toinen lapsi saa spagaatit molempiin suuntiin ja tekee siltakaadon & rintarullauksen siitä pois, mutta tarvitsee aktiivista venyttelyä että nämä onnistuvat puhtaasti. Ei harrasta voimistelua vaan pikemminkin voimaa kehittävää lajia.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2010 klo 11:55"]
laitta rinnan maahan ja saattaa olla hetken tuossa asennossa, sitten heittää jalat pään yli.
Samoin toisinpäin, eli menee rintaseisontaan ja heittää siitä jalat pään yli kummankin korvan viereen ja kierähtää siitä sitten polvien kautta ympäri. Näyttää tosi pahalta.
Yksi tyttären hauskoista jutuista on se, että hän ottaa jalasta takakautta kiinni ja vetää sen seisoessaan pään yli niin että jalkaterä tulee leuan alle. Samoin saattaa seisoa niin, että paukuttaa takaa pään yli tulevalla jalalla esim. keittiön tasoa. Hankala selittää, mutta näyttää just niin kamalalta kuin kuulostaa.
[/quote]
mun 12-vuotias ei pysty istumaan selkä suorana ja jalat eteenpäin ilman että voihkii. Siinä teille notkeutta :D on enempi sellasta lukijatyyppiä. Ei uskois, että äitinsä on entinen kilpavoimistelija.
Nostan vanhaa ketjua, kun 10-vuotias poikani tuskailee, ettei saa seisten eikä istuen sormia yltämään varpaisiin. Onkohan jotenkin huolestuttavan jäykkä? Lohduttelin, että on muuten liikunnallinen ja ehkä jalat on venähtä neet suhteessa selkään. Mitä mieltä?
Kummasta pitäisi olla enemmän huolissaan: lapsen jäykkyydestä vai yliliikkuvista nivelistä?
ja vain teoreettisesti muistutan tässä, että notkeus ja yliliikkuvat nivelet ovat kaksi eri asiaa. Notkeus on lihasten ja tukisiteiden venymistä, nivelet pysyvät paikoilaan. Yliliikkuvat nivelet taas antavat periksi väärästä paikasta. Lasten nivelet ovat luonnostaan hyvin liikkuvat, mutta jos on epäilys "ihmelapsesta" kannattaisi kyllä tsekata lääkäriltä ennen kuin antaa taivutella epänormaalin paljon. Joissain tapauksessa seuraukset ovat elinikäiset.