KAKOLA -Mitä ajatuksia herätti katsojissa?
Ihmetyttää, miten täydellinen otteettomuus vanhempia vaivaa suhteessa teineihinsä. Samalla pelottaa, voiko meidän pienet pojat etääntyä joskus kodinpiiristä niin etäälle, ettei meillä vanhemmilla ole keinoja pitää heitä kaidalla tiellä.
Kommentit (25)
esiintyi äiti, ja hups, isää ei sitten ollutkaan
ja oli mielenkiintoinen, aion jatkaa katsomista.
Nykynuorien tilanne on vaan yksinkertaisesti mielestäni se, ettei vanhemmilla ole tarpeeksi aikaa lapsilleen/nuorilleen.
On uraäitejä ja uraisijä joiden lapset tulevat kouluista tyhjiin koteihin, lappu pöydällä että jääkaapissa tai pakastimessa valmisruokaa odottamassa tai vastaavasti rahaa pöydälle jätettynä että voi käydä syömässä jossai valmisruokaketjulla.
Monesti sitten käy niin että vanhemmat eivät huomaa omilta kiireiltään sitä nuoren tarvetta saada huomiota tai eivät huomaa nuoren pikkuhiljaa huonontuvaa koulumenestystä, jatkuvasti vaihtuvia kaveripiirejä yms.. Ja ne on asiat mitkä ajavat valitettavan monen nuoren elämän raiteiltaan ja huonoon jamaan.
Kaveripiireissä pitää näyttää olevansa kova jätkä/tyttö ja sen takia monesti tehdään typeryyksiä.
Nykymaailmassa nuorten paineet ovat kovat ja mielestäni heiltä vaaditaan usein liikaa, mikä aiheuttaa sitä ns. huonompaa käytöstä ja johtaa ikäviin tapauksiin.
Toki aina ei vika ole vanhemmissa, mutta jostakin se kaikki paha olo nuorilla kumpuaa. Jos ei kotoa niin mistä sitten?
Ihmettelen vain, miten viisitoistavuotias voi olla rikollisilla teillä, syytettynä varkauksista, väkivaltarikoksista jne. Eikö sen ikäisen voi pitää kotona vaikka väkisin? Eikö vanhemmat todella voi estää lapsen ajautumista katujen kasvatiksi?
Meillä 12 vee poika, joka käy urhailuharkoissa ja kavereilla, mutta etupäässä viettää aikaa perheen kanssa ja on vielä täysin vanhempien tahdonvallan alainen siinä, missä luuhaa ja mihinkä aikaan.
av:n edustamaa wt-porukkaa. Yksinhän niistä nimenomaan sanoi, ettei ollut läsnä kun samaan aikaan sattui juuri ero ja viina maistui.
Enemmän kuin yleensä lapset ja teinit oppivat mallista. Niin se vaan valitettavasti menee. Huono-osaisuus/köyhyys/koulutuksen puute tai arvostus periytyy. Muutama poikkeus tietenkin vahvistaa säännön.
Yli kilteyttä, yli vilkautta, hahmottamisen kanssa vaikeuksia etc... Eli tällä haluan sanoa että aika pienestä ihmisestä jo näkee, että vaikeuksia on tulossa. Ennaltaehkäisevä työ onkin tärkeää jossa mukana ovat vanhemmat, koulu,neuvola, lasten psykiatriset poliklinikat... Vahempien osallistuminen on kaiken A ja O syyllistämättä.
Tähän tilanteeseen voidaan toki joutua kaikista tukitoimista huolimatta.
Kaikkein häiriintynen poika oli todella hukassa itsensä kanssa. Häneltä puuttui sairauden tunne vaikka fyysiset oireet olivat merkittävät. Elämä kehossa jossa toisten huomion hakeminen negatiivisin keinoin oli dominoivaa. Se on varmasti helvetillistä jopa itselleen. Toisten huomio tuotti pojalle nautintoa ja tyydytystä vain hetkellisesti. Impulsiivisuus, eli ensin teko ja sitten vasta ajatus kertoi neurologisesta häiriöstä. Häneltä puuttui täysin itsensä ja toisten kunnioittamisen taito.
toivottavasti kakolaa kokeilleet nuoret on siirtyneet kaidalle tielle, edes suuri osa.
sinä et voi väkisin pitää 15 vuotiasta lastasi kotona. Ja jos ei omien vanhempien toimenpiteet toimi, nopeasti kuvaan asti lastensuojelu ja niillä on keinonsa. Mikä johtaa monesti ensiksi avohuollon tukitoimenpiteisiin ja jos nekään ei tehoa niin huostaanottoon mikä on se viimeisin vaihtoehto. Huostaanotettu nuori asuu joko perhekodissa, sijaiskodissa, vastaanottokodissa tms..
Valitettavasti kokemuksella tiedän. Olin itse ongelmanuori, asuin isäni kanssa joka ei minua ruotuun saanut. Olin kokeilunhaluinen ja kova tyttö pistämään vastaan, uhmaamaan omia vanhempiani. Vanhempieni keinot eivät vaan riittäneet eivätkä mahtaneet enää yksinkertaisesti mitään. Kaikkea kohdallani yritettiin, sijaisperhettä,vastaanottokotia, yms yms.. Mikään noista ei auttanut joten viimeisin oli huostaanotto ja sen seurauksena perhekoti. Pistipä ajattelemaan asioita,olin siellä aikani, pääsin pois ja jatkoin opiskelua.
Nyt minulla oon yksi lapsi (poika 3v) ja odotan toista lastani. Elämä on kohdallaan ja nuoruuden hölmöilyt takanapäin. Kovan elämänkoulun kävin omien tyhmyyksieni takia, mutta en voi sinällään sanoa että kaduttaa (muuten kun se miten kovaa tuskaa aiheutin omille vanhemmilleni) asiat, koska ne minusta teki tämän ihmisen kuka nyt olen. Ne tapahtumat kasvatti minusta yhteiskuntakelpoisen ihmisen.
Vankilassa saa kuitenkin hyvää perseseksiä!
Siksi sinne niin moni haluaa.
alkaneet vaatia vastuuta vanhemilta.
Vanhempainillassa annettiin lista käteen koulun vaatimuksista.
Esim. lapsi tarvitsee riittävästi unta...lapsi tarvitsee turvalliset rajat...lapsi tarvitsee rutiinit ja säännölliset ajat...lapsi tarvitsee terveellistä ravitsevaa ruokaa...lapsi tarvitsee puhtaat vaatteet...lapsi tarvitsee aikuista etc. Huom. älkää koskaan puhuko pahaa toisten lasten vanhemmista lasten kuullen. Lapset tuovat kouluihin kodin ja aikuisten ongelmat. Vanhemilla on vastuu.
...vaatimusten täyttämättömyys näkyy lapsesta... lapsen koulumenestyksessä, sosiaalisissa tilanteissa ... se värittää koko koulumaailman.
on suuren vastuun kantajia lapsensa elämässä. Viisitoistavuotiasta ei saa pidettyä kotona, jos otetta ei ole saatu jo aiemmin. Lapsi tarvitsee tiukat raamit, paljon vanhempien aikaa, rakkautta ja rajoja. Ei häntä voi ulkoistaa pienestä alkaen kuten tälläkin saitilla monet tuntuvat tekevän. Ihannoidaan sitä, kun lapsi on ah, niin sosiaalinen ja aina menossa jossakin. Kotona perheen kanssa viihtyviä, koulutyöstä kiinnostuneita säälitellään ja surkutellaan. Jotain vikaa heissä täytyy olla, vähintään aspergereita. Tärkeintä tuntuu olevan se, että lapsi kuuluu pienestä pitäen porukkaan eikä pyöri kotinurkissa vanhempien silmissä. Nämä porukat pukkaavat muuttumaan jengeiksi myöhemmin, ja jengeissä ongelmat kärjistyvät, kun niistä haetaan sitä perhettä jota ilman on oltu koko lapsuus.
Vanhemmilla on työ, riitaisat parisuhteet, päihteet, harrasteet jne. Lapsille ei jää aikaa, ja turha on sitten inistä, jos viisitoistavuotias on ventovieras vanhemmilleen ja tottunut kantamaan vastuun itsestään. Harmi että viisitoistavuotiaan ajattelukyky ei ole aikuisen tasolla, ja nuoren päätökset ja elämänhallinta on kyseenalaista kun ne tehdään jengin sanelemin säännöin.
Älkää jaksako, syy on anaalipanoissa.
Onhan se noinkin. Saa, vaikka ei edes haluaisi.
Onhan se noinkin. Saa, vaikka ei edes haluaisi.
ns. pyytämättä ja yllätyksenä.
NB, perseseksiä saa muuallakin kuin vankilassa, jos siitä sattuu tykkäämään.
alkaneet vaatia vastuuta vanhemilta. Vanhempainillassa annettiin lista käteen koulun vaatimuksista. Esim. lapsi tarvitsee riittävästi unta...lapsi tarvitsee turvalliset rajat...lapsi tarvitsee rutiinit ja säännölliset ajat...lapsi tarvitsee terveellistä ravitsevaa ruokaa...lapsi tarvitsee puhtaat vaatteet...lapsi tarvitsee aikuista etc. Huom. älkää koskaan puhuko pahaa toisten lasten vanhemmista lasten kuullen. Lapset tuovat kouluihin kodin ja aikuisten ongelmat. Vanhemilla on vastuu. ...vaatimusten täyttämättömyys näkyy lapsesta... lapsen koulumenestyksessä, sosiaalisissa tilanteissa ... se värittää koko koulumaailman.
turhaan uhoajat jotka sitten ovat niiskuttamassa ensimmäisenä sieltä pois, kun on niin tyhmä paikka! Voi kiesus...näistä näki kilometrin päähän että ovat saaneet elämässä tahtonsa läpi, kun vähän uhoaa. Tosipaikan tullen ei sitten olekaan sitä todellista kanttia. Minusta se Sauli (?) pohti hienosti omaa elämäänsä ja hyötyy toivottavasti tästä kokeilusta. Samoin se uusi vaalea poika vaikutti siltä että kaipaa elämään hiukan selkeyttä ja rajoja, niin kyllä se siitä. Aion jatkaa katsomista ehdottomasti. Tutun oloisia poikia työni puolesta. Heitä oon niin kovin paljon.. :(
auktoriteetteihin tottumatonta. Siis tosi vaikea totella yhtäkään käskyä. Ei olla totuttu tottelemaan koulussa eikä kotona.
Viimeksi kun se toinen poika lähti kotiin, olisin toivonut, että häntä olisi saatu pitää siellä vaikka 24h tuntia ennekun olisi päästetty pois. Olisi tarvinut ehdotomasti kokemuksen, että joku määrää ja hänen on toteltava.
Toivottavasti ohjelma saa pojat pysymään kaidalla tiellä.
turhaan uhoajat jotka sitten ovat niiskuttamassa ensimmäisenä sieltä pois, kun on niin tyhmä paikka! Voi kiesus...näistä näki kilometrin päähän että ovat saaneet elämässä tahtonsa läpi, kun vähän uhoaa. Tosipaikan tullen ei sitten olekaan sitä todellista kanttia. Minusta se Sauli (?) pohti hienosti omaa elämäänsä ja hyötyy toivottavasti tästä kokeilusta. Samoin se uusi vaalea poika vaikutti siltä että kaipaa elämään hiukan selkeyttä ja rajoja, niin kyllä se siitä. Aion jatkaa katsomista ehdottomasti. Tutun oloisia poikia työni puolesta. Heitä oon niin kovin paljon.. :(
Yksi surkimus soitti isälleen että tuu hakeen. Haistatteli ja sylki silmille.
Raukasta ei tule koskaan mitään. Toivottavasti ei lisäänny...
Jätkä pitäis viedä erämaahan yksin selvytymään viikoksi. Näkis onko jätkässä oikeesti miehen mittaa. Tommonen rääpäle"syljetään ja potkitaan "minä teen niin kuin minä haluan ja te tottelette"
En lähtisi heitä syttämään.