Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisämaassa asujat eivät tajua että rannikolla tuulee.

Vierailija
09.11.2010 |

ja ilma on paljon hyytävämpi kuin ikinä sisämassa. Itse muutin kovana pakkastalvena Helsinkiin Satakunnnasta ja meinasin kuolla kylmyyteen. Olin tehnyt pitkiä lenkkejä joka ilta vaikka pakkanen paukkui yli 25 asteen ja ei ollut yhtään kylmä. Helsingissä ei voinut ajatellakan samaa vaikka oli alle 20 astetta, hyinen tuuli torpedoi kaikki pitemmät ulkoilut. Edelleenkin minulla on tuplavaatetus täällä verrattuna siihen että menen mökille ja olen ulkona koko päivän. Joten rannikolla lapsille vaan toppahousut jalkaan, älkää kysykö neuvoa palstalta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään ainakin Turussa tuulee niin että tukka lähtee!!!

Vierailija
2/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka Helsingissä asutaankin. Ei se tuuli tunnu kuin meren rannassa.

Ei tosiaankaan kannata kysellä neuvoa palstalta...

ja ilma on paljon hyytävämpi kuin ikinä sisämassa. Itse muutin kovana pakkastalvena Helsinkiin Satakunnnasta ja meinasin kuolla kylmyyteen. Olin tehnyt pitkiä lenkkejä joka ilta vaikka pakkanen paukkui yli 25 asteen ja ei ollut yhtään kylmä. Helsingissä ei voinut ajatellakan samaa vaikka oli alle 20 astetta, hyinen tuuli torpedoi kaikki pitemmät ulkoilut. Edelleenkin minulla on tuplavaatetus täällä verrattuna siihen että menen mökille ja olen ulkona koko päivän. Joten rannikolla lapsille vaan toppahousut jalkaan, älkää kysykö neuvoa palstalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskun menin Hesaan teininä hiihtolomalla lomaileen, ja meinasin jäätyä pystyyn. Sitä tuulta ei voinut edes kuvitella! Aivan järkyttävää. Silloin päätin että musta ei koskaan tule rannikon asujaa.

Vierailija
4/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tuuli on oikeasti kylmää vasta sitten, kun meri on jäähtynyt.

Vierailija
5/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä tuulee tuplasti enemmän, ilmeisesti meren avonaisuudesta johtuen. Turussa saaristo hieman hillitsee niitä merituulia.

Yksi asia mikä vaikuttaa myös on ilmankosteus.

Rannikolla kosteus (ja kylmyyden tuntu) on suurempaa kuin sisämaassa.

Vierailija
6/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut molemmissa ja kyllä se on enemmänkin se KOSTEUS, joka Helsingin pakkasista tekee niin ahdistavia. Koko naama tuntuu jäätyvän, kun kostea pakkasilma hyökkää. Tuulista on kyllä muuallakin Suomessa, ja toisaalta ei Helsingisäkään nyt sentään ihan koko ajan tuule.

Toisaalta kesällä on sama juttu toisinpäin: Muualla maassa +35 ennätyshelteet, ihmiset nauttivat bikineissä rannalla - rannikon kovassa tuulessa tarkenee hädin tuskin t-paidassa ja hameessa.

Vierailija
7/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni kylmemmin.

Helsingissä on jopa usein lämpimämpää. Ja kylmä tuuli ei haittaa kun puikkelehtii siellä korkeiden talojen väleissä ja bussilla/ratikalla/junalla pääsee melkein heti joka suuntaan.

Mun mielestäni Helsingin viimat ovat kevyttä kamaa sisämaan tuuliin verrattuna. 30 vuotta Helsingissä asuneena ja 10 vuotta sisämaassa parilla eri paikkakunnalla.

Vierailija
8/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on juuri se mainitsemasi kosteus, mikä auttaa kestämään. Sisämaassa kun sitä ei ole, pakkasilla en voi ulkoilla ollenkaan.

Olen asunut molemmissa ja kyllä se on enemmänkin se KOSTEUS, joka Helsingin pakkasista tekee niin ahdistavia. Koko naama tuntuu jäätyvän, kun kostea pakkasilma hyökkää. Tuulista on kyllä muuallakin Suomessa, ja toisaalta ei Helsingisäkään nyt sentään ihan koko ajan tuule.

Toisaalta kesällä on sama juttu toisinpäin: Muualla maassa +35 ennätyshelteet, ihmiset nauttivat bikineissä rannalla - rannikon kovassa tuulessa tarkenee hädin tuskin t-paidassa ja hameessa.

Vierailija
9/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hätää ulkoillessa, kun pakkanen ei ole kosteaa ja ilma on tyyni. Muistan muutama talvi sitten olleeni Ruoholahdessa -27 asteen pakkasella ja silloin tuntui että jäätyy pystyyn! Ero on mielestäni todella iso.

Vierailija
10/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin tiedän!!!!

Vierailija
11/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että monesti kun ennustetaan sateita ja muualla vettä lorottaa kun esterin perseestä niin täälläpäin ei ole sateesta puhettakaan. Sadepilvet kun harjoavat tuossa Merenkurkun päällä. Kiitos meri!

t. vasabo

Vierailija
12/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka Helsingissä asutaankin. Ei se tuuli tunnu kuin meren rannassa. Ei tosiaankaan kannata kysellä neuvoa palstalta...

ja asutaan Helsingissä ihan meren rannalla.

Vierailija
13/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuulee ja on kylmä, laitan lämpimästi päälle itsekin. Kyllä mä otan tuulen huomioon, samoin auringon. En tuijota sokeasti lämpömittaria. Enkä kalenteria. Jos marraskuussa on kylmä, niin toppapuku päälle. Jos tammikuussa on lämmin, niin en laita.

Vierailija
14/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon myös. Olen asunut aivan meren vieressä (tyyliin näkyy ikkunasta meri) Satakunnassa lähes koko ikäni (olin kolme vuotta muualla opiskelemassa). Ero oli huomattavissa. Toki sisämaassa tulee myös mutta se ei ole niin raaka kuin täällä rannikolla.

Vierailija
15/17 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostea pakkanen on ihan hirveän tuntuinen, kuiva pakkanen paljon siedettävämpää.

Vierailija
16/17 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapissa 30-asteen pakkasella ei ole mitään hätää ulkoillessa, kun pakkanen ei ole kosteaa ja ilma on tyyni. Muistan muutama talvi sitten olleeni Ruoholahdessa -27 asteen pakkasella ja silloin tuntui että jäätyy pystyyn! Ero on mielestäni todella iso"

Missäköhän päin Lappia vai "Lappia" se ilma on tyyni?

Täällä puurajan yläpuolella arktisessa paljakkaLapissa nimittäin tuulee ja vinkkasee joka hemmetin päivä.

Kaiken lisäksi ilmasto on huomattavasti kylmempi kuin rannikkoseuduilla.

Vierailija
17/17 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Ulvilasta Satakunnasta Helsinkiin jokunen vuosi sitten. Ja kyllä nämä pakkaset tuntuu täällä keskimäärin huomattavasti pahemmilta kuin siellä Satakunnassa tuntui vastsaava astemäärä. No me asumme vielä Viikissä, joka on meren rannalla, ja tuntuu että täällä aina tuulee jonkin verran mereltäpäin. Ja kyllä oli tuo tän aamun -20 tasaisen tuulen kanssa aika tappava kokemus kun koiran ulkoilutin!