Kuka on sitä mieltä, että vain säälittävät vähävaraiset ostavat osamaksulla?
Kommentit (86)
On eri asia maksaa Visalla kaikki, mutta maksaa lasku siten pois heti kun se tulee. Ei tule korkomenoja. Osamaksua voi myös käyttää, jos kaupassa tarjous osa-maksulla ilman kuluja ja todelliset kustannukset 0 euroa. Kaikki muu on säälittäville vähävaraisille tai niille, jotka eivät ymmärrä raha-asioista
En ymmärrä miks pitää ostaa luottokortilla jos tilillä on rahaa. Minusta on noloa jos joudun turvautumaan Visaan. Ja jos näen jonkun pukumiehen maksavan Visalla niin ekana tulee mieleen että eipä ole rahaa tilillä. Electronilla kun maksaa niin aina on oltava katetta ostoksille. Ja jos on katetta on myös varaa..
olisikin rahaa maksaa summa heti kokonaan. Sitä olen joskus harrastanut.
Yleensä vähävaraiset joutunevat maksamaan kaikesta enemmän, kuten tilanteessa jossa jonkun tarpeellisen hankinnan rahoitus on pakko tehdä osissa ja maksaa siitä vielä korkoa.
Ja jos näen jonkun pukumiehen maksavan Visalla niin ekana tulee mieleen että eipä ole rahaa tilillä.
se pukumies maksaa luotolla siksi, että se luottolasku menee suoraan firman maksettavaksi.
Osamaksusta tulee aina ylimääräisiä kuluja. Ihmiset joilla on riittävästi rahaa eivät tarvitse osamaksuja.
osamaksu. Maksoi uutena 500e mistä mä sellasen summan repäsen? Osamaksulla hoitui 37e kuukaudessa. Luottokulut oli 50e. Ei ole mitään verratuna siihen että sain maksaa 1v rauhassa. Ja en todellakaan rupea säästämään pesukoneita varten kuukausia. Tollai hoitui mulle helposti.
ai mistä otat?
No tililtä tietysti.
tuohan on taskurahaa, jos on normaali työssä käyvä.
Mä maksan viidentonnin laskunkin tililtä,
vaikka äp-rahalla ja kotihoidontuella elelty jo vuosia.
osamaksulla koska erossa meni kaikki puoliksi maksoin ne pois,luottokortilla ostin vaatteita,ja rahalla mitä tienasin niin maksoin laskut ja ostin ruuat.
Olen 27v ja mulla on kaikki mitä oon halunnut, en tarvitse enää mitään,olen maksanut luottokortin kokonaa pois,ja lopetin sen käytön,koska en tarvitse mitää enää... ja omistan nykyään visa electronin,se kivempi,ei ole mulla velkaa,ei taloushuolia,ja kaikki kunnossa.
Saan nauttia rauhassa lapsen kanssa kotona sen 3v ja palaan sitten virkaani takas:)
Ja osamaksulla ostajat eivät ole säälittäviä,taitaa AP olla ite säälittävä!
Joissain tilanteissa (pesukone hajoaa esim.) ei ole rahaa riittävästi säästössä. Meillä kävi näin: astianpesukone hajosi. Ostimme uuden säästöillämme jotka oli tarkoitettu tämän elämäntilanteen ylläpitämiseen (muuten ei olisi varaa pysyä kotona mahdollisimman pitkään). Halusimme hyvän joten se maksoi paljon. Itse olen kotona pienten lasten kanssa, joten elämme käytännössä yhden tuloilla. Säästöön ei saada nyt mitään. Sitten hajosikin pyykinpesukone. Vaihtoehtona oli minun mennä töihin ja ostaa uusi pesukone, tai tinkiä elintasosta ja ostaa osamaksulla. Kummankohan valitsimme? Säästöön jääneitä rahoja ei ollut riittävästi ja ilman ei voida olla. Päätimme siis ostaa osamaksulla, mahdollisimman pienellä kk-maksulla. Näin voin edelleen pysyä kotona. Aika yksinkertaista.
Töissäollessa ei olisi tarvinnut miettiä asiaa, nyt maksamme mielellämme enemmän eikä se ole lainkaan säälittävää.
en näe vähävaraisia säälittävinä.
Muut eivät osta osarilla. Ei kannata välittää kahden euron kukkoilijoista.
Monet täälläkin ovat nyt tulleet ulos osamaksukaapeistaan ja tuoneet voimakkaasti esille että ovat käyttäneet osamaksua, koska taloudellinen tilanne on säälittävä ja vararahastot on syöty. Osamaksulla maksetaan jotain "tarpeellista", koska kaikki puskurirahat on pistetty menemään luksukseen.
Esimerkiksi ostetaan vararahoilla hieman ylihintainen astianpesukone, joka ei ole välttämättömyys, ja siten paukahtaakin pesukone, joka on huomattavasti tärkeämpi kuin astianpesukone ja saadaan hyvä peruste käyttää osamaksua, kun se kohdistuu "välttämättömyyteen". Käytännössä velkavipu kohdistuu siihen astianpesukoneeseen, vaikka tätä ei moni ymmärrä.
Kyllä, se on säälittävää. Vaikuttaisi myös parantumattomalta.
No siinä saa säästää koko elämäsä jos on varaa auto ostaa käteisellä. Ei mulla ollu 20 000e säästössä
Säästövinkki, osamaksuissa usein korot. Joten säästä rahaa ja osta sitten. Televisiota ilmankin voi elää. Siinä säästää myös lupamaksut.
Kun olin köyhempi en omistanut televisiota vaan kävin ahkerasti kirjastossa. Joskus joitain ohjelmia katsoin naapurissa asuvan sukulaisen luona.
pienempituloiset ei juurikaan osta osamaksulla, vaan ennemmin säästävät hankintojaan varten. Sen sijaan tiedän useampia hyvin toimeentulevia, keskimääräistä parempaa palkkaa saavia, jotka ostavat niin osamaksulla kuin luotollakin.
Toisaalta kysymys on usein enemmän talouden hallinnasta kuin tuloista. Mun vanhemmat, maailman piheimmät ihmiset, tilasivat uuden lämmitysjärjestelmän osamaksulla. Sattui tulemaan yllätysremontti ja olivat juuri tyhjentäneet tilit viimeistä Euroa myöten sijoitusasuntoon. Hirveä paniikki ja syyllisyys asiasta. Heille osamaksu on yhtä kuin merkki täydellisestä luuseriudesta...:) Vain asuntolainaa ovat eläessään ottaneet. Autotkin on aina ostettu säästöistä.
Meidän varsin keskituloisessa perheessä (brutto n 75000€/ v) käytämme luottokorttia aina silloin tällöin ja tälläkin hetkellä on autolainaa useita tuhansia. Nyt ei muuta osamaksuvelkaa ole, mutta joskus on niitäkin.
Lisäksi tietysti (iso) asuntolaina.
surutta, vaikka tulot on hyvät. Ihan käytännön takia, koska luottokunta korvaa jos laskutuksen kanssa ongelmia.
Jos on rahaa tilillä, on varaa höylätä luottokortilla.
Ja osamaksulla ostamme myös. Nimittäin kun on hyvät tulot, on varaa ostaa kalliimpaakin, koska on varaa maksaa laskut pois. Jos ei olisi tilillä rahaa, pitäisi aina ostaa se halvin versio tai jättää ostamatta.
eli jos ostaa 200 e:n arvosta ja maksaa 5 erässä niin maksaa 225 e. Minusta se on tyhmää.
joka ei hallitse edes tätä vähäistä talouttaan, ja tilaan osamaksulla.en osaa enkä pysty säästämään. olen luuseri.mutta ihan tyytyväinen elämääni näinkin.
Oikeasti vain todella köyhä ajattelee noin.
Jos on rahaa niin mitä väliä 25€: lla?
eli jos ostaa 200 e:n arvosta ja maksaa 5 erässä niin maksaa 225 e. Minusta se on tyhmää.
Monikin, mutta väliäkö sillä?
Miksi peilaatte noin paljon omaa elämäänne muiden kautta?