Minkä ikäinen on vanhin imetettävä lapsi jonka tunnet?
kaverin lapsi 1v7kk. syö rintaa enää vain muutaman kerran viikossa.
Kommentit (56)
On muutenkin ääreistyperää selittää näitä "rippikouluikään asti" höpön höpöjä ja olevinaan-niin-vitsikkäitä juttuja. t. äiti, jonka yli normien imetetty lapsi ihan oikeasti lähtee tammikuun alussa Santahaminaan ;-) (mutta jota ei tosin ole imetetty enää reiluun 15 vuoteen...)
On varmaan sydäntä raastavaa kun lapsi lähtee sinne santahaminaan. Ja varsinkin, kun lasta on yli normien imetetty.
T. äiti, joka imetti lapsensa ihan niin pitkään kuin viitsi, katsomatta oliko se normin ali vai yli, ja jonka yksi lapsista on siellä santahaminassakin jo käynyt, ja jopa pysyvästi kotoa omilleen muuttanut itsenäinen nuori mies.. ja jolla on muutama kaveri, joitka ovat imettäneet pitkään, koska se on ollut nimenomaan äidille tärkeää, ja kun itkun kanssa ovat lopettaneet lopultakin ison taaperon imetyksen, ovat itse kärsineet vieroitusoireita, ei lapsi !!
Ja sinunkin tapauksessa se lapsi kyll älähtee santahaminaan, pärjää ja itsenäistyy, mutta äiti on se joka ei osaa päästää irti.
Oi sitä aikaa kun pikku lapsikulta tuo tytön kotiin ! Oma lapsukainen onkin mies, joka-- hmm--
on ajatuksena mieluinen. Lapsentahtinen vieroittuminen oli meilläkin ajatuksena :). Eikä se tehnyt minusta curlingmammaa.
Oli about vuoden ikäinen. Mutta 5-vuotias on vähän toinen juttu.
Jos sinun lapsesi "vieroittui" omaan tahtiinsa vuoden iässä, niin koko maailman tulisi tehdä niin? Eikös juu?
Mistä teitä "kaikkien tulee tehdä juuri niin kuin minä tein" ihmisiä oikein tulee? Mikä saa ihmisen uskomaan, että ainoastaan hänen tapansa toimia on oikein?
Minua eivät muiden ihmisten imetysten pituudet kiinnosta. Minulla ei ole niistä sen kummempaa mielipidettä. Minulle on ihan se ja sama, imettikö naapuri omaansa 2 kk vai 4 vuotta. Tai jotain siltä väliltä. Kas kun se ei ole minun asiani.
Sinulle näemmä sitä vastoin kuuluvat muidenkin imetykset ja osaat näemmä myös määritellä norminkin: se on se "about vuosi", koska omasi vieroittui "omaan tahtiinsa" sen ikäisenä :-DDD.
Mun äiti ei pystynyt imettämään kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.Olen terve nuori nainen. Enkä kyllä edes muista vauva-ajasta mitään.Kuulemma Tutteliin jouduttiin vaihtamaan kun Bona pieretti :D
Juuri 3kk iässä meilläkin on iskenyt imulakko päälle (kahdelle vauvalle). Sitä kesti viikon, jonka aikana sain vain hyvin vähän imetettyä unenpöpperöistä vauvaa. Muuten sitten pumppasin ja yritin antaa pullosta, vaikka sekään ei ensin huvittanut vauvaa. Imetystukilistan sivut auttoivat paljon.
Toisaalta meilläkin on vauvat lopettaneet imemisen ihan itse paljon aikaisemmin, mitä täällä kuvaillaan. Yksi 7kk iässä (ei ollut imulakkoon viittaavaa) ja toinen 11kk iässä.
kun lopetti imemisen 3 kk:n vanhana? :( Pari päivää "tappelin", sitten annoin periksi kun pelkäsin vauvan kuivumista :(
Tuleeko lapsesta, jota imetetään lapsentahtisesti "curling-lapsi"? Jos tulee, niin miksi? Perustelepa?
Meillä on asunnossa useampi lapsentahtisesti enemmän tai vähemmän pitkään imetettyä lasta. Ja kas: heistä on isona kasvanut fiksuja, järkeviä, hyväkäytöksisiä nuoria. Vanhin on jo aikuinen. Siitä seuraavakin jo aikuisuuden kynnyksellä. Seuraavat tulevat perässä ;-).
Minä olen erittäin kaukana curling-äipästä. Se kun ei korreloi imetyksen kansa.
lopettamaan (äiti, joka käyttää tissiä hiljennyskeinona kasvatuksen ja sanojen sijaan) ei jaksa paljon muutakaan lapsen kiukkua vastaanottaa eikä halua tuottaa lapselle pettymyksiä. Antaa aina sen lapselle mitä lapsi haluaa, ettei tule kiukkua. Näin on ainakin omassa lähipiirissäni näin yksi vajaan 3v:n imettäjä tekee. Ei kestä sitä, että lapsi saa kiukkukohtauksen kotona tai kaupassa (imettää isoa lasta jopa kävellessään, koska lapsi nyt haluaa tissiä). Kasvatusta ei ole vielä ollenkaan sanan varsinaisessa merkityksessä, lapsi elää kuin elopellolla ja saa mitä vain keksii kitistä.
On muutenkin ääreistyperää selittää näitä "rippikouluikään asti" höpön höpöjä ja olevinaan-niin-vitsikkäitä juttuja. t. äiti, jonka yli normien imetetty lapsi ihan oikeasti lähtee tammikuun alussa Santahaminaan ;-) (mutta jota ei tosin ole imetetty enää reiluun 15 vuoteen...)
On varmaan sydäntä raastavaa kun lapsi lähtee sinne santahaminaan. Ja varsinkin, kun lasta on yli normien imetetty. T. äiti, joka imetti lapsensa ihan niin pitkään kuin viitsi, katsomatta oliko se normin ali vai yli, ja jonka yksi lapsista on siellä santahaminassakin jo käynyt, ja jopa pysyvästi kotoa omilleen muuttanut itsenäinen nuori mies.. ja jolla on muutama kaveri, joitka ovat imettäneet pitkään, koska se on ollut nimenomaan äidille tärkeää, ja kun itkun kanssa ovat lopettaneet lopultakin ison taaperon imetyksen, ovat itse kärsineet vieroitusoireita, ei lapsi !! Ja sinunkin tapauksessa se lapsi kyll älähtee santahaminaan, pärjää ja itsenäistyy, mutta äiti on se joka ei osaa päästää irti. Oi sitä aikaa kun pikku lapsikulta tuo tytön kotiin ! Oma lapsukainen onkin mies, joka-- hmm--
Meni nyt ihan täysin ohi?
Minullakin on jo yksi lapsi ihan omillaan :), ollut jo parisen vuotta. Sattuu olemaan tytär, joten ei käynyt Santahaminassa.
Lapsi tosiaan lähtee Santahaminaan tammikuussa ;-) ja pärjää siellä aivan varmasti loistavasti. On nytkin jo ihan itsenäinen ja fiksu nuori mies. Onpa peräti tuonut "tytön kotiin" jo vuosia sitten :D, ikää kun on 19 vuotta jo.
Edelleen minusta tuo "rippikouluikään asti" oli erittäin typerää höpön-höpöä, eikä suinkaan mikään kiva satiiri :-D
Ryhdytäänkö vertailemaan lastemme pärjäilemisiä seuraavaksi? ;-) ;-) ;-) Minun kun ovat melko loistavia siinä kohtaa ;-) ;-)
t. 37, jota huvittaa nyt vielä enemmän kuin huvitti äsken :-D
Tuleeko lapsesta, jota imetetään lapsentahtisesti "curling-lapsi"? Jos tulee, niin miksi? Perustelepa? Meillä on asunnossa useampi lapsentahtisesti enemmän tai vähemmän pitkään imetettyä lasta. Ja kas: heistä on isona kasvanut fiksuja, järkeviä, hyväkäytöksisiä nuoria. Vanhin on jo aikuinen. Siitä seuraavakin jo aikuisuuden kynnyksellä. Seuraavat tulevat perässä ;-). Minä olen erittäin kaukana curling-äipästä. Se kun ei korreloi imetyksen kansa.
lopettamaan (äiti, joka käyttää tissiä hiljennyskeinona kasvatuksen ja sanojen sijaan) ei jaksa paljon muutakaan lapsen kiukkua vastaanottaa eikä halua tuottaa lapselle pettymyksiä. Antaa aina sen lapselle mitä lapsi haluaa, ettei tule kiukkua. Näin on ainakin omassa lähipiirissäni näin yksi vajaan 3v:n imettäjä tekee. Ei kestä sitä, että lapsi saa kiukkukohtauksen kotona tai kaupassa (imettää isoa lasta jopa kävellessään, koska lapsi nyt haluaa tissiä). Kasvatusta ei ole vielä ollenkaan sanan varsinaisessa merkityksessä, lapsi elää kuin elopellolla ja saa mitä vain keksii kitistä.
Tai ainakin kattava otos äiti-lapsipareja väitteidesi tueksi?
Minä tunnen useita pitkään imettäneitä/imettäviä äitejä. Joukkoon mahtuu hyvinkin erilaisia kasvattajia, imetys on usein se ainoa yhdistävä tekijä.
Tässä perheessä, jossa minä elän, ei eletä kuin pellolla. Päin vastoin, tässä perheessä, jossa minä elän, eletään tiettyjen sääntöjen mukaan ja perheen äiti on itse asiassa melko tiukka kasvattaja.
Ainoastaan kehitysmaissa sen ymmärtää, jos ei ole puhdasta juomista saatavilla ja ripuli on lasten yleisin kuolinsyy, mutta Suomessa...?
niin tekeekö se asiasta jotenkin ällistyttävän? Kukin tyylillään. Luonnollinen vieroittumisikä (siis jos lapsi saa vieroittua itsestään) on tutkittu olevan ihmisellä n 4-7 vuotta.
vierottivat itsensä 10 kk:n iässä. Noh, kyseessä on ilmeisesti jälleen "tutkijat".
kyseessä ei alle vuoden ikäisellä ole vierottuminen, vaan imemislakko. Imetys saadaan kyllä jatkumaan kun äiti vaan sitkeästi tarjoaa rintaa. Perusteita ei ole, ja mielestäni tuossa ei voida kyllä enää puhua siitä kuuluisasta lapsentahtisuudestakaan, kun lapsen ei anneta halutessaan lopettaa imemistä.
t. myös 10-kuisena itse vieroittuneen äiti
Mies jatkoi siitä ja nyt on vierähtänyt 3 vuotta. Eikä loppua näy...huh huh mitenköhän mä jaksan. Mieheni on johtavassa asemassa päällikkönä ja sen mielestä imettäminen lievittää stressiä, joten pakko kai jaksaa. Onko kohtalo sisaria?
ja omia lapsiani imetin suht pitkään: esikoista vain 1v1kk, tokaa 2v, kolmatta 3v1kk3vkk. Viimeinen jäi päivän tarkkuudella mieleen:-). Minusta tosi hyvä ja vallankin normaalia, imetys on asia, josta tiedän, jonka tunnen, jonka osasin, jossa onnistuin. Jos vielä joskus iltatähden saisin, imettäisin juuri niin pitkään kuin se molemmista tuntuisi luontevalta ja tarpeelliselta.
kaikki muumit laaksossa.. ne hakevat sitä mielihyvän tunnetta ja tuttua turvallista tapaa josta vaikea irtaantua kun se tuo niin mielihyvää. Jos irtaantuu niin jotain puuttuu,sitä voidaan verrata yhtä pahaksi kun huumeriippuvuus.
hän taitaa olla pisimpään imetetty tuntemani ihminen. Muutamia muitakin yli kaksivuotiaaksi imetettyjä tunnen.
Omaani imetin 1 v 9 kk, kunnes lapsi itse lopetti. Minun puolestani imetys olisi saanut jatkua pidempäänkin, jos lapsi olisi niin halunnut.
Mistä tuon vaippa-asian keksit?
Itse imetin 2,5 vuotiaaksi, mutta päiväkuiva lapsi oli jo vuoden vanhana. Vaippa pois 1,5 vuotiaana. Vessaviestintää parhaimmillan.
ei kai tossa oo enää mitään järkeä ton ikäsiä imettää, ja mikä ihmeen imemisen tarve on 4 vuotiaalla? Taitaa enemmänki olla joku psyykkinen juttu teille mammoille. Ja ihme perustelu tommonen että kun se lapsi haluaa, haluaahan ne vaikka mitä jos ei niille erikseen opeteta mikä on niiden ikätasolle sopivaa käytöstä, nehän kulkis varmaan vaipoissa vielä kouluunkin jos ei joku kerro että potalle mennään ja tutit luovutetaan kurreille.
ja toinen 2v. kävi sitten lapsipsykologilla sen isomman kanssa ja pienempi oli mukana, lähinnä sitä kun isompi on niin tottelematon ja villi. Psykologi käänsi kyllä hyvin nopeasti huomion kaveriini ja ohimennen siihen, että äiti ei halua että se 2v kasvaa isoksi tytöksi vaan haluaa pitää häntä vauvanaan vieläkin. Kaverini sanoi että ihan nappiin meni ja niin hän on ajatellutkin, että tämä viimeinen lapsi, kuopus pysyisi vielä hetken hänen vauvanaan. Vierotti sitten vihdoin.
, siellä missä poika milloinkin tissiä haluaa? Ihan vain kiinnostaa näkökantasi tuon ikäisen lapsen lapsentahtisen imetyksen tarpeellisuuteen?