Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Downien abortoijat katsokaa tänään tämä

Vierailija
07.11.2010 |

tv1 21.10

Monica ja David ovat rakastuneita. He haluavat avioitua ja aloittaa yhteisen elämän - itsenäisesti. Se ei ole helppoa, sillä Monicalla ja Davidilla on Downin oireyhtymä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua, arvon Ap, että Downin syndroomaa on monen tasoista.

Minun siskoni on kohta täysi-ikäinen, mutta taaperon tasolla.

Asuu edelleen kotona, mutta kohta muuttaa jonnekin palvelukotiin (=laitokseen).

Kuvittele, iso taapero, 17 vuotias nainen, joka osaa sanoa muutaman sanan, kakkaa ja pissaa vaippoihinsa, ei osaa lukea, ei ymmärrä rahasta tuon taivaallista.

Ei osaa huolehtia itsestään, ei pestä eden hampaita.

Hänet puetaan, nukutetaan ja työnnetään pyörätuolissa (kävely ulkona on hengenvaarallista kun ei osaa varoa mitään, eikä autoilijat ei ymmärrä varoa aikuista taaperoikäistä.)

Häneltä vaihdetaan vaipat, pyyhitään nenä. Syötetään ja juotetaan.

Hän on henkiseltä tasoltaan niukin naukin kaksi vuotias.

Jas voin sanoa, että jos sikiöseulonnoissa olisi selvinnyt, että minä odotan Down-vauvaa niin hetkeäkään empimättä olisin vaatinut abortin.

Voit varmaan vaan kuvitella, kuinka raskasta vanhemmilla on hoitaa 17 vuotta taaperoa, jota ei voi hetkeksikään päästää silmistään??

varsinkaan kun tavalliselta taaperoslta voi nostaa vaaralliset tavarat ulottumattomiin, mutta aikuinen taapero yltää mihin vain. Ja todellakin on vaaraksi itselleen ja muille (kynttilät, sytkärit, pesuaineet, hella, veitset, vedenkeitin... lista on loputon)

Mikäs siinä, jos sattuu tuuri ja saa "TERVEEN" Downin, eli sellaisen, joka kasvaa joskus aikuiseksi.

Vierailija
2/6 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitkästä aikaa päässyt kehitysvammaisten pariin töihin. Siellä down henkilö asuu omassa asunnossaan, käy töissä, siivoaa asuntonsa ja peseen pyykkinsä. Lukea osaa ja tehdä ruokaa. Tämä taso on tavallisempaa kuin kakkosen kertoma. Suurin osa on ns keskitasoisesti kehitysvammaisia, selviytyen vähäisen tuen avulla elämästään. Käsittämötöntä, että downin takia edes saa abortoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pystyy opiskelemaan mm. yliopistossa. Esimerkiksi espanjalainen Pablo Pineda on suorittanut yliopistotutkinnon.

Vierailija
4/6 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien ole pakko aikuisia lapsiaan hoitaa. Ajoissa vaan asumishakemukset vetämään ja neuvottelut käyntiin. Jokainen vammainenkin on oikeutettu omaan kotiinsa pois vanhempien helmoista. Yleensä se on kyllä niinpäin, että vanhemmat ovat vastahakoisia luopumaan siitä aikuisen lapsen hoidosta. Meneehän siinä rahat ja avustukset.

Vierailija
5/6 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pystyy opiskelemaan mm. yliopistossa. Esimerkiksi espanjalainen Pablo Pineda on suorittanut yliopistotutkinnon.

Tuota en tiennyt. olen toki tiennyt, että eri tasoisia downeja on, tunnenkin muutaman.

Vierailija
6/6 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asteisuus myös todellista mm. suolistovioissa ja sydänvioissa. Toisilla Down-lapsilla ne ovat niin pahoja, että se jo asettaa kysymyksesksi lapsen kärsimykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän