Pitäisikö 3,5-vuotiaan käydä yksin vessassa?
Tämä haluaa aina äidin mukaan, myös päiväkodissa hoitajat avustavat. En tiedä, pitävätkö siellä pöntön päällä, minun haluaa pitävän kiinni kainaloista. Milloin tuo mahtaa alkaa käydä itsekseen? Kivahan se olisi. Kaverin 3-vuotias kyllä käy, kiipeää pöntön päälle kuin apina:-)
Kommentit (20)
mutta meil ovat kyllä käyneet kaikki jo paljon aikasemminkin (2 v-->).
Minä kyllä käyn pyyhkimässä kun huuto käy :)
vielä silloin 2 veenä mutta menneet vessaan itse ja istuneet itse pöntöllä & huutaneet sitte pyyhkimään. Paitsi pissat pyyhki itse usein.
T. se nro 2
meillä poika 2 v ja 8kk käy pääsääntöisesti yksin (vessan ovi kuitenkin auki), joskus pyytää kyllä äitiä mukaan.. meidän ongelma vaan on se että poika ei housut jalassa mene vessaan vaan tekee housuun. Silloin kun on alasti, tai ilman pikkareita tms. menee kiltisti vessaan. Muistuttelen häntä vessaan menosta jne, mutta silti aina sama homma, pissat on vähän ajan päästä housussa. Vaippaan tietty tekee jos sellaisen laittaa, mutten käytä oikeastaan muulloin kun yöllä ja sillon kun olemme menossa kauppaan tms. Poika on kotona sitte ilkosillaan melkeen koko aika... Miten saisin pojan ymmmärtämään että vaikka olis pikkarit jalassa että pissalle pitää mennä, ei tehdä housuun?
Meillä poika 2v7kk oppi kuivaksi kuukausi sitten ja käy jo yksin pöntöllä. Ollaan hommattu koroke pöntön eteen ja rengas siihen pönttöön. Poika osaa sen itse laittaa paikalleen. Pyyhkii itse pissan jälkeen. Kakan jälkeen käyn pesemässä pepun.
Yleisissä vessoissa pitää toki olla auttamassa=)
käy itse vessassa.
Laittaa itse pöntönpienentäjän, siirtää jakkaran jotta pääsee istumaan.
Pissat pyyhkii itse, kakat pyyhkii aikuinen.
Lopuksi vetää vessan ja pesee kädet.
Jos ei ole pöntöpienentäjää niin kannattaa sen avulla rohkaista! Sen kanssa kun ei tule tunnetta että tipahtaa sinne pönttöön pienine pyllyineen.
varmaan sata ihmista vastaa etta meilla kaydaan yksin jo paljon aikaisemmin. kunhan lopettavat avun pyynnon ennen teini-ikaa....
Miksei lapsenne käy potalla? Siis miksi pöntöllä? Meillä kaksivuotias käy itse potalla, pyyhkii pissat ja pesee kädet (muuten huutaa apua).
ja heittää sen jälkeen jätökset pönttöön ja pyyhkii itse. Tosin olen kieltänyt häntä olemasta niin omatoiminen :D pyyhkiminen ja jälkien siivoaminen on aikuisen tehtävä ehkä vielä kuitenkin.. :)
on n. 2-vuotiaasta käynyt itsekseen vessassa. Kiipeää pytylle ilman koroketta eikä edes pienentäjää ole (kas kun ei ole pyttyyn tipahtanut). Pissat pyyhkii itse..kakat huutaa pyyhkimään...
Miksei lapsenne käy potalla? Siis miksi pöntöllä? Meillä kaksivuotias käy itse potalla, pyyhkii pissat ja pesee kädet (muuten huutaa apua).
LOL!!! :D
siihen pienentäjään ja se otettiin pois käytöstä joskus alkusyksystä. Minä luulen, että se liittyy yleisemminkin siihen, että äidin pitää ylipäätään "auttaa" kaikessa, voiko tuokin olla huomion hakua? Meille syntyy keväällä vauva, joten olisi monessa asiassa kiva saada lapsi vähän omatoimisemmaksi. Päiväkodissa tietenkin tekee kaiken itse ja reippaana etunenässä.
Nykyään menee kyllä kädet pesemään omatoimisesti, kun tullaan sisään tai pyydän menemään ennen ruokailua. Jotakin sentään...
ap
3v poika ja menee kyllä itsekseen, mutta mua kauhistuttaa kun sitä pissaa sitten varmaan tulee lattialle yms niin menen yleensä mukaan, jotta nään että pisut menee pönttöön :) Pottaa ei oo kumpikaan lapsi koskaan käyttänyt.
Moni lapsi tuon ikäisenä käy ja moni ei.
Sitten käy itsekseen kun on siihen valmis. Turha tehdä asiasta numeroa, kyllä itsekseen jää joskus pois. Lapsen mukaan kannattaa mennä, eikä aika verrata sitä miten muuta samanikäiset tekevät. Lapset ovat erilaisia, oppiihan toiset lapset jo kuivaksikin 2vuotiaina ja toiset kastelevat vielä kouluikäisinä. LApset ovat yksilöitä.
päiväkodissa käy yksin, pitää käsillä kiinni pöntön renkaasta ja pyyhkii itse... että jotenkin haluaa sitten olla vauva kotona.
ap
LOL!!! :D
Oppi kuivaksi 2v 8kk juurikin potalle, ei missään nimessä halunnut tehdä pönttöön. Kylässä ja muualla käy pöntöllä äidin pitäessä kiinni, kotona itsekseen potalla (ja päiväkodissa pikkupönttö kelpaa!). Koroke ja pienentäjäkin olisivat, muttei halua siirtyä pöntölle enkä viitsi turhaan pitää kiirettä, eiköhän se pönttökin jossain vaiheessa kiinnosta.
Halusi pitää vaippaakin vielä yli kolme vuotiaana, kun ei missään nimessä halunnut tehdä vahinkoja. Ei käsittänyt, miten toiset lapset saattoivat esim. pissata tai kakata lattialle.
Sitten yhtäkkiä viime kesänä, ollessaan 3,5v, jätti vaipan pois ja oli 'kuiva' kerta heitolla. Ilmoitti vain yksi aamu, että tänään laitetaankin sitten pikkarit, joita oli vaatekaapissa valmiina. Alkoi käydä pytyllä itse, siihen saakka ei suostunut pytylle, kävi vain potalla. Kävi siis potalla vaikka oli vaippa.
Kertaakaan ei ole tullut vahinkoa sänkyyn tms. Luonne-eroja on lapsissakin näemmä.
mutta meil ovat kyllä käyneet kaikki jo paljon aikasemminkin (2 v-->).