Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kun lapseni juttelee kuraattorille koulussa

Vierailija
04.11.2010 |

niin jos se sanoo siellä jotain kotioloista tai vanhemmista niin kertooko kuraattori siitä kotiin?

Lapsella on vaikeata. Taustalla on diagnoosi, joka teoriassa selittää kaiken, mutta ainahan näihin silti ympäristöasiat vaikuttavat. Lapsi ei halunnut kertoa minulle, mitä oli kuraattorille jutellut, mutta sanoinkin jo kysyessäni, että ei ole pakko kertoa, enkä tiedä, johtuiko kertomishalun puute siitä, että asiat koskevat kotia vai siitä, että ei vaan viitsisi puida ikäviä asioita moneen kertaan, vai siitä, että lapsi on fiksu ja näkee, että äitiä ahdistaa kun häntä ahdistaa. Enkä halua pakottaa. Mut mietin, että jos kyseessä olisi jotain, mille voisi tehdä jotain, jos me vaadimme liikaa diagnoosiin nähden tai pidämme liian tiukassa lieassa tms. niin kertooko se kuraattori meille kotiin, vai pitääkö joku vaitololupaus sen salaisuutena?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parola ssa koulukuraattori hoitaa lapsille pikaisen huostaanoton vasten lasten tahtoa ja salaa vanhemmilta, jos sille menee juttelemaan. Joutuu jo houkuttelemaan kieroin konstein lapsia luoksensa, kun oppilaat ovat jo varoitelleet toisiaan siitä.

Vierailija
2/11 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parolassa koulukuraattori hoitaa lapsille pikaisen huostaanoton vasten lasten tahtoa ja salaa vanhemmilta, jos sille menee juttelemaan. Kouluavustajan kummilapsen äiti johtaa sijoitettujen lasten laitosta. Kouluavustaja toimii kuraattorin apulaisena koulun kurinpitotehtävissä. Mutta ketään ei tunnu kiinnostavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos jotain erittäin negaa, saanee kuitenkin jotain puhua teille. Riippuu myös lapsen iästä.

Vierailija
4/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli niitä asiat, mitkä lapsi hänelle puhuu, hän ei vanhemmillekaan voi mennä kertomaan.

Toki voit keskutella kuraatorin kanssa näistä sinua vaivaamista asioista. Esim. oletteko liian tiukkoja yms.

Hyvän yleistä on, ettei lapsi halua puhua vaikeuksistaan vanhemmille, joko siksi, että suojelee heitä tai siksi, että suojelee itseään.

On hyvä, että on näitä ulkopuolisia luotettavia ihmisiä, joille pystyy puhumaan, eikä vain?

Vierailija
5/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut jotenkin mä haluaisin silti tietää, että oisko jotain mitä vois tehdä vielä.

Kakkoselle: tuskinpa siellä mitään "erittäin negaa" olisi, jos se on joku kuraattorin kriteeri, tiedänhän mä nyt nämä isot perusasiat omasta perheestäni. Mä haen nyt jotain sellaista, mitä ei itse huomaa, just jotain liiallista tiukkuutta tai liiallista vastuuta ja vaatimuksia. Näistä mä lulen että on kiinni, me kun tasapainoillaan sen välillä, että lapsi kasvaa ja itsenäistyy ja kuitenkin on se diagnoosi eikä ihan kaikessa mennä ikätasolla ja joitain ongelmia säilyy ehkä aina. Että onko se tasapaino sittenkään enää tasapainossa...

Vierailija
6/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsi olisi kieltänyt. Ja kertoo vaikka muille lapsillekin, jos nämä älyävät kysyä. Perustelee sillä, että tämä on lapsen parhaaksi.

Vierailija
7/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sinuna soittaisin kuraattorille ja kertoisin olevani lapsesta huolissani ja että osaisiko kuraattori antaa sinulle jotain kongreettista neuvoa että miten sinä voisit toimia lapsen olon helpottamiseksi.

Vierailija
8/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää lastaan koskevat asiat eli siinä mielessä ei ole vaitiolovelvollisuutta. Mutta tietenkään kaikkia lasten pikkusalaisuuksia ei eteenpäin laverrella vaan sellaiset jutut, jotka ovat perheen ja lapsen hyvinvoinnin kannalta ratkaisevia.

Vierailija
9/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää lastaan koskevat asiat eli siinä mielessä ei ole vaitiolovelvollisuutta. Mutta tietenkään kaikkia lasten pikkusalaisuuksia ei eteenpäin laverrella vaan sellaiset jutut, jotka ovat perheen ja lapsen hyvinvoinnin kannalta ratkaisevia.

lapselle voidaan tehdä vaikka abortti, ilman että vanhemmat tietävät.

Vierailija
10/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kysynyt lapselta, saako kertoa äidille.Lapsi antoi luvan ja kuraattori soitti mulle. Kuraattori sanoi,että tilanne olisi hankalampi, joslapsi ei anna lupaa.

Vierailija
11/11 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut jotenkin mä haluaisin silti tietää, että oisko jotain mitä vois tehdä vielä. Kakkoselle: tuskinpa siellä mitään "erittäin negaa" olisi, jos se on joku kuraattorin kriteeri, tiedänhän mä nyt nämä isot perusasiat omasta perheestäni. Mä haen nyt jotain sellaista, mitä ei itse huomaa, just jotain liiallista tiukkuutta tai liiallista vastuuta ja vaatimuksia. Näistä mä lulen että on kiinni, me kun tasapainoillaan sen välillä, että lapsi kasvaa ja itsenäistyy ja kuitenkin on se diagnoosi eikä ihan kaikessa mennä ikätasolla ja joitain ongelmia säilyy ehkä aina. Että onko se tasapaino sittenkään enää tasapainossa...

Lapsellasi voi olla sitä negaa kerrottavaa silti, vaikka itse oletat, että sellaista ei ole, eikä voi olla. Sen ei edes tarvitse liittyä suoranaisesti teidän kotiin, kurin tiukkuuteen tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi