Pelkään lihovani muodottomaksi tämän raskauden myötä
Olen noin puolivälissä, ja painoa on tullut varmaan jo viisi kiloa lisää. Tätä menoa painonnousu vaan kasvaa eksponantiaalisesti, sillä pahoinvointini takia syön todella usein ja todella huonosti, suklaata, jätskiä yms. Valitettavasti en vaan pysty syömään terveellisemmin, sillä kasvikset yms. vaan pahentavat huonoa oloani.
Taas oksettaa :(
Kommentit (5)
sama täällä, raskauteni on tällä hetkellä viikoilla 27. Paino ei alussa meinannut nousta millään, oli toki pahoinvointia, mutta söin kuitenkin normaalisti. Nyt viimeisimmän kahden-kolmen viikon aikaan painonut on noussut neuvolatädin mukaan jopa "rajusti". Pelkään etten pääse takaisin siihen kuntoon, mihin pääsin esikoisen jälkeen ja mistä kunnosta raskaus alkoi. Olen aina ollut hoikkavartaloinen ja minulla raskauskilot todellakin näkyvät! Toki kyllähän takaisin kuntoon pääsee kun pitää sen ruokavalion terveellisenä synnytyksen jälkeenkin ja urheilee, mutta luulenpa ettei minulla kahden lapsen kanssa ole samalla lailla aikaa kuntoilla niinkuin esikoisen kohdalla :D
Normaali painonnousu on äitipolini mukaan 7-14kg ja sulla on hyvin matkaa vielä! Nyt keskityt pitämään olosi kohtuullisena ja mietit painonpudotusta vasta pitkän ajan päästä. ONnistuisiko esimerkiksi smoothieiden tai rahkojen syöminen suklaan sijaan? Ja voisitko valita jäätelöistä mahdollisimman perusjätskejä, esimerkiksi suoraa vaniljaa jonkun ben&jerrysin sijaan?
Tee pieniä valintoja, joiden avulla nousu pysyy kohtuullisena. Oksetus toivottavasti helpottaa kohta, ja taas jos ei helpota niin kyllä kaikki ymmärtävät että sitä on helpotettava keinolla millä hyvänsä.
Tsemppiä! Itseäni pelottaa tuleva imetysaika: maito herui viimeksi huonosti, ja runsas syöminen auttoi siihen. Koitan tällä kertaa suhtautua asiaan rennosti ja käydä puntarilla vaikka vasta puolen vuoden päästä lapsen syntymän jälkeen ja miettiä sitten vasta painon pudottamista.
Mulle tuli 20 kiloa ja lapsi on nyt vuoden ja niistä kiloista on jäljellä 2. Imetän vielä. Olen ihan normaalin hoikka ja urheilullinen.
Ap jatkaa vielä, että esikoisen jälkeen tuntui siltä, että kehon aineenvaihdunta oli kokonaan muuttunut, en tahtonut laihtua sitten millään, vaikka ennen muutaman kilon laihduttaminen oli ihan helppo homma. Siksi pelottaa myös tuo painonnousu, koska luulen, että kahden lapsen kanssa ei ole niin paljon aikaa ja energiaa kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon ja liikuntaan, että helposti laihtuisin. Imetyskään ei mualaihduttanut lainkaan, vaikka täysimetin 5kk ja senkin jälkeen vielä yli puoli vuotta.
Mut nou hätä, raskaus on ohimenevä olotila ja sit voi taas laihduttaa.