Mitäs olette mieltä: lapset yksin jäähallissa.
Olin tuossa 5-vuotiaan kanssa yleisöluistelussa jäähallissa. Paikalle saapui myös kaksi arviolta 6-7-vuotiasta lasta ilman vanhempia. Kypäriä ei ollut mukana, luistimia eivät osanneet itse sitoa, vanhemmilta oli kuulema lupa olla paikalla. Pyysivät minulta apua luistinten sitomiseen...
Jaa-a, mitä tuossa pitäisi tehdä? Tietysti voin lapsia auttaa, mutta mielestäni on kyllä vanhemmilta vastuutonta päästää(?) kaksi noin pientä ja avutonta lasta keskenään luistelemaan ja vielä ilman kypäriä. Ja kenen on vastuu, jos loukkaavat itsensä, jos minä kerran olen sitonut luistimet? Eivät selvästikään olleet kovin paljoa aikaisemmin luistelleet ja luistimetkin olivat huonot ja tylsät.
Ensin en suostunut auttamaan, ihan näistä vastuukysymyksistä johtuen ja selitin sen lapsille (ja kysyin moneen kertaan, onko heillä varmasti lupa vanhemmilta). Sitten kuitenkin tulivat jäälle, toinen luistimet huonosti ja löysästi sidottuna ja toinen luistimennauhat auki, jolloin totesin, että parempi kuitenkin että sidon heidän luistimensa, kuin että he luistelevat nauhat auki ja löysässä.
Mitä olette mieltä ja mitä olisitte itse tehneet?
Kommentit (11)
...varmastikin auttanut luistinten sitomisessa ja ehkä muistuttanut varovaisuudesta ja toivonnut, ettei mitään satu. Jos olisi sattunut jotain, olisin tietenkin auttanut tilanteessa. Muuten on vaikea tehdä yhtään mitään muuta kun ihmetellä. Vastuu vanhemmilla.
Olettaen, että vanhemmat eivät lasten puheista huolimatta tienneetkään lasten reissusta, vaan lapset olivatkin karkuteillä. Ja minä olisin mennyt sitomaan lapsen luistimet ja siten "päästämään" jäälle ja sitten lapsi olisi loukkaantunut... Voitaisiinko minua syyttää jostakin?
Olettaen, että vanhemmat eivät lasten puheista huolimatta tienneetkään lasten reissusta, vaan lapset olivatkin karkuteillä. Ja minä olisin mennyt sitomaan lapsen luistimet ja siten "päästämään" jäälle ja sitten lapsi olisi loukkaantunut... Voitaisiinko minua syyttää jostakin?
Osaatko todella ajatella MITÄÄN muuta kuin omaa persettäsi?
Osaatko todella ajatella MITÄÄN muuta kuin omaa persettäsi?
Huutelee, koska totta kai naapurin lLissun pitää pitää silmällä hänen yksin ulkoilevaa 3-vuotiastaan. Muuten ei kyllä saa saatanan ämmä puuttua.
Meidän pojat kävivät tuon ikäisenä paljon luistelemassa kekskenään.
Eivät saaneet luistimia riittävän kireälle vaan pyysivät yleensä apua isommilta lapsilta. Kypärää oli määrä käyttää mutta eivät aina käyttäneet.
luistelivat noin 30h viikossa :)
Tiedän ihan hyvin, että maailma on täynnä valopäitä vanhempia, jotka eivät viitsi vahtia lapsiaan, mutta jos niille jotain sattuu, niin heti ovat syyttämässä muita ihmisiä.
Yritän tarkoituksella pitää huolen, että sellainen kohtalo ei osu omalle kohdalle, että tulee syyte toisen lapsen loukkaantumisesta. Niinpä meidän trampalla eivät vieraat lapset hypi ilman vanhempiensa kirjallista lupaa (tai että tunnen vanhemmat henkilökohtaisesti), en kuljeta vieraita lapsia autolla jne. Ei tulisi mieleenkään. Valitettavasti olen nähnyt pari valitettavaa tapausta, joissa liian avuliaat ja hyväuskoiset aikuiset ovat saaneet syytteen.
Ja kyllä voin päästää omatkin lapseni keskenään luistelemaan, mutta VASTA kun osaavat solmia luistimennauhansa itse ja ymmärtävät turvallisuusasiat, eikä tarvitse vaivata muita aikuisia.
ap
Tosi kinkkinen tilanne. Koskaan ei voi tietää, kenen lapsen vanhemmat heittäytyvät hankaliksi mistä tahansa syystä. Tuttujen lapsia voi hoitaa ja vahtia, mutta vieraiden lasten kanssa kannattaa olla todella varovainen.
Ymmärrän kantasi, surullista on lähinnä se, että sellaisia vanhempia oikeasti on olemassa, jotka voisivat nostaa syytteen.
Minulle ei olisi tullut mieleenikään, että sitomalla lapsen luistimet mahdollisen vahingon sattuessa olen syyntakeinen !!
Olisin automaattisesti laittanut luistimet kiinni ja kehoittanut olemaan varovainen koska kypäriä ei ole ja sitten vähän katsonut perään että pärjäävät siellä jäällä.
Tulee mieleen, että lapset ovat urakeskeisten vanhempien lapsia. Heillä ei ole aikaa, mutta rahaa on, ja lapset on aika paljon sitten itsekseen.
mutta me kyllä luisteltiin, hiihdettiin ja uitiinkin 70-luvulla tuonikäisinä jatkuvasti keskenään vaikka vanhemmat eivät niin kovin urakeskeisiä olleetkaan.
Joissain suhteessa lapsista huolehditaan paremmin kuin silloin, mutta joskus tuntuu että tässä on jo menty ojasta allikkoon. Toisaalta huudellaan itsenäisyyden perään mutta toisaalta sitä ei kuitenkaan ole lupa harjoitella...
Vastuu vanhemmilla.