Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työmatkan hinta autolla verrattuna kalliimpaan asuntoon lähempänä?

Vierailija
03.11.2010 |

Eli jos työpaikka on Helsingissä ja vaihtoehtona on joko maksaa enemmän asumisesta ja asua Helsingin keskustassa tai maksaa vähemmän asumisesta tai asua tilavammin hieman kauempana, esim 20km tai 40km päässä kehyskunnassa kysymykseni on mikä on "työmatkan hinta" eli paljonko auton pito + bensat maksaa? Minulla ei ole autoa joten en osaa arvioida. Laina auton hankintaan täytyisi myös huomioida kuukausimenoissa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan lyhennys x€/kk

Vakuutus (muodostuu auton omistajan iästä, auton merkistä, koneen koosta ja vakuutuksen kattavuudesta, laitetaan nyt arviolta joku kevytkasko liikennevakuutuksen päälle, ~550€/vuosi)~46€/kk

Vero (~100€/v) ~8,5€/kk

Renkaat (jos ostaa kerran vuodessa uudet ~450€/sarja) ~37,5€/kk

Katsastus (~70€/kerta) ~6€/kk

Bensa 1,4€/litra ja keskikulutus voi olla arviolta 6-9L/100km

Vierailija
2/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan lyhennys x€/kk Vakuutus (muodostuu auton omistajan iästä, auton merkistä, koneen koosta ja vakuutuksen kattavuudesta, laitetaan nyt arviolta joku kevytkasko liikennevakuutuksen päälle, ~550€/vuosi)~46€/kk Vero (~100€/v) ~8,5€/kk Renkaat (jos ostaa kerran vuodessa uudet ~450€/sarja) ~37,5€/kk Katsastus (~70€/kerta) ~6€/kk Bensa 1,4€/litra ja keskikulutus voi olla arviolta 6-9L/100km

Työmatkoista saa vähentää huomattavasti, jos omavastuu ylittyy. Omavastuu vastaa yleensä suunnilleen julkisilla kulkemista saman lähiliikennealueen sisällä.

Ja kannattaa muistaa, että matkakuluit lasketaan yleensä julkisilla kulkemisen mukaan, jos ne ovat käytettävissä kohtuullisella vaivalla. Tarkemmin nämä on selitetty verottajan sivuilla.

Jos auton käytön saa perusteltua, korvaus on aika mukava. Kaverilla oli työmatka 100 km suuntaansa ja sai vehnnyksinä tonneja. Toki kulujakin syntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auton käytön saa perusteltua, korvaus on aika mukava. Kaverilla oli työmatka 100 km suuntaansa ja sai vehnnyksinä tonneja. Toki kulujakin syntyy.

Välttämättä oman auton ja julkisten korvausten välillä ei ole suurtakaan eroa. Työmatkakohtaista.

Vierailija
4/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaat (jos ostaa kerran vuodessa uudet ~450€/sarja) ~37,5€/kk

Aika pitkiä työmatkoja saa ajaa, jos renkaat kestää alla vain kaksi kautta.

Vierailija
5/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tuosta yllä olevasta laskelmasta, summailin niitä yhteen ja totesin että jos auton lyhennys on vaikka 300€/kk ja työmatka 20km työmatka maksaa n. 500€/kk. Ja jos työmatka on 40km niin sitten 600€/kk. Aika kallista! Helsingin sisäinen bussilippu on jotain 40€.

ap

Vierailija
6/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaat (jos ostaa kerran vuodessa uudet ~450€/sarja) ~37,5€/kk

Aika pitkiä työmatkoja saa ajaa, jos renkaat kestää alla vain kaksi kautta.

En oikein osaa arvioida kun itse ajan aika paljon ja renkaat kestävät yleensä kaksi kesää/talvea. Tietty halutessaan ne talvirenkaat menee vielä yhden kesän mutta itse en aja niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tuosta yllä olevasta laskelmasta, summailin niitä yhteen ja totesin että jos auton lyhennys on vaikka 300€/kk ja työmatka 20km työmatka maksaa n. 500€/kk. Ja jos työmatka on 40km niin sitten 600€/kk. Aika kallista! Helsingin sisäinen bussilippu on jotain 40€.

ap

Auton lyhennystä ei voi laskea suoraan kuluksi, vaan osin se kertyy myös omaisuudeksi.

Plussapuolelle pitää siis laskea auton arvo, miinuspuolelle auton arvon aleneminen ja lainanhoitokulut.

Se ei siis ole läheskään noin kallista.

Vierailija
8/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloussanomissa tai kauppalehdessä on parikin kertaa ollut laskelma juuri tuollaisista tilanteista. Kaiva ne esiin.



Muistaakseni tulos oli, että on kalliimpaa pitää kahta autoa ja ajaa niillä kaikki matkat (harrastukset, työ, kauppa) kuin maksaa isompaa lainaa asunnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa arvioida kun itse ajan aika paljon ja renkaat kestävät yleensä kaksi kesää/talvea. Tietty halutessaan ne talvirenkaat menee vielä yhden kesän mutta itse en aja niin.

Jos renkaat kestävät 2 kesää ja talvea (eli kaksi paria yhteensä neljä vuotta), renkaita ostetaan laskennallisesti vain joka toinen vuosi, ei joka vuosi.

Edelleen työmatkakustannuksiin ei voida laskea muu kuin työmatkoihin ajettu osuus, muu ajaminen on muita kustannuksia.

Samoin olisi jyvitettävä muutkin kustannukset.

Vierailija
10/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa arvioida kun itse ajan aika paljon ja renkaat kestävät yleensä kaksi kesää/talvea. Tietty halutessaan ne talvirenkaat menee vielä yhden kesän mutta itse en aja niin.

Jos renkaat kestävät 2 kesää ja talvea (eli kaksi paria yhteensä neljä vuotta), renkaita ostetaan laskennallisesti vain joka toinen vuosi, ei joka vuosi.

Edelleen työmatkakustannuksiin ei voida laskea muu kuin työmatkoihin ajettu osuus, muu ajaminen on muita kustannuksia.

Samoin olisi jyvitettävä muutkin kustannukset.

niin että yhdillä renkailla ajaa kaksi kesää/talvea niin joka toinen kesä/talvihan se olisi uudet ostettava ja jos ostaa joka toinen kesä ja joka toinen talvi lomittain niin yhdet per vuosihan siitä tulisi. Siis jos renkailla ajaa kaksi kautta niin kesä+talvirenkaat niin siitä tulisi neljä kautta eli kaksi vuotta.

Varmaankin ne kesärenkaat kestäisi sen kolmannenkin kesän jos ajaa vain työmatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tainnut tulla ajatuserhe, joka vuosi ne pitää tuolla kuviolla ostaa.



Sen sijaan en usko niin suuriin kilometrimääriin että renkaat kestäisivät vain 2 vuotta, AP nimittäin kertoi liikkuvansa Helsingin sisällä. Ennemminkin 3-4 vuotta, pelkillä työajoilla.



Sen lisäksi kannattaa kuitenin huomioida että renkaat pitää säilyttää jossain, ne pitää vaihtaa kausittain (vaihto itse vai vaihdatus), auto pitää säilyttää jossain, mieluiten sähköistetyllä autopaikalla.

Vierailija
12/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


Sen sijaan en usko niin suuriin kilometrimääriin että renkaat kestäisivät vain 2 vuotta, AP nimittäin kertoi liikkuvansa Helsingin sisällä. Ennemminkin 3-4 vuotta, pelkillä työajoilla.

Sen lisäksi kannattaa kuitenin huomioida että renkaat pitää säilyttää jossain, ne pitää vaihtaa kausittain (vaihto itse vai vaihdatus), auto pitää säilyttää jossain, mieluiten sähköistetyllä autopaikalla.

auton ja renkaiden säilytystä en tullutkaan ajatelleeksi. Minun kun ei renkaiden säilytyksestä tai autopaikasta tarvitse maksaa. Nastalliset talvirenkaat ei välttämättä näillä talvilla montaa talvea hyvänä kestä mutta onhan niitä kitkarenkaitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyi, se on varmaan tämä

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2008/05/30/tyomatka-nielee-halvan-…

Tätä parhaillaan itsekin mietin. Mies haluaisi asua kauempana (koska asuminen on halvempaa ja saisi isomman asunnon) ja minä lähempänä Helsingin keskustaa (liikkumiseen ei menisi aikaa - eikä rahaa).

Taloussanomissa tai kauppalehdessä on parikin kertaa ollut laskelma juuri tuollaisista tilanteista. Kaiva ne esiin.

Muistaakseni tulos oli, että on kalliimpaa pitää kahta autoa ja ajaa niillä kaikki matkat (harrastukset, työ, kauppa) kuin maksaa isompaa lainaa asunnosta.