Kuinka usein lapsenne ovat hoidossa isovanhemmilla?
Mietin, että onko 1-2 kertaa kuussa liikaa eläkkeellä oleville.
Kommentit (51)
Vanhemmat asuvat viiden tunnin ajomatkan päässä ja ovat jo kahdeksankymppisiä.
Olisivat varmaan joka viikko, jos mummi asuisi lähempänä. Muut isovanhemmat eivät sitten hoidakaan lapsiaan tai no, vaari ehkä kerran kesässä, mutta asuu ulkomailla, niin ei ole mahdollista useammin.
ja asuvat 5km päässä, muttei halua osallistua.
Äitini hoitaa sairasta isääni, ei jaksa enää lapsia lomamatkoille. Kun isommat lapset olivat pieniä ja asuimme samassa kaupungissa, olivat hoidossa ehkä 4 yötä kuukaudessa. Olin vuorotyössä.
joka päivä. Sen vuoksi en koskaan kehtaa pitempää aikaa pyytäkään vahtimaan, kun joka päivä "joutuvat" vahtimaan.
Miehen isää ei kiinnosta.
Minun vanhempani asuvat kaukana ja ovat 80+
kun on tarvetta. Yökylässä ovat joko molemmat tai jompikumpi kerran-kaksi/kk, viikottain ovat yhtenä tai kahtena päivänä pari tuntia joko mummilassa, tai mummi tai ukki meillä lapsia hoitamassa. Meillä ollaan toki muutenkin paljon tekemisissä isovanhempien kanssa, näemme lähes päivittäin (asumme aika lähekkäin, ja käymme siis kahvilla puolin ja toisin).
Meillä eläkkeellä olevat mamma ja pappa hoitavat lapsia kun minä olen töissä 3-4 päivää viikossa n.4h...
Olisin vienyt lapset hoitoon mutta mieheni isä on sitä mieltä että lapset hoidetaan kotona ja tarjoutui "hoitajaksi".
Meillä muutoinkin ihanne tilanne kun sekä minun että mieheni vanhemmat ovat vielä "nuoria" eläkeläisiä ja halukkaita hoitamaan. Välillä tulee melkein tappelu että minne pitäisi lapset viedä...
Äitini on juuri jäänyt eläkkeelle, 63v. ja hoitaa lastani muutaman kerran viikossa kun käyn töissä hoitovapaan ohessa ja lisäksi yhden illan kuukaudessa kun käymme miehen kanssa ulkona syömässä tms. Anopillani on kerran muutaman kk aikana... Hänellä on tosin paljon muitakin hoidettavia niin ei aina viitsi häntä rasittaa!
olla koulun jälkeen kotona. Viikonloppunakin tykkää käydä.
Ovat siis vetreitä eläkeläisiä ja reissaavat paljon. Asuvat 3 km:n päässä ja silloin kun ovat kotona, niin viikoittain ainakin kerran, joskus useamminkin. Samoin joskus hakevat lapsen tarhasta jos meillä vanhemmilla on sellainen työpäivä, että venyy pitkäksi.
hoitavat omasta halustaan pari vuotiasta lasta.
Meillä lapset hoidossa n. 2-4 kertaa kuussa ja silloinkin isovanhemmat tulevat meille hoitamaan. Heidän mielestään parempi ratkaisu, ei tarvitse roudata kaikkea tavaraa paikasta toiseen ja lapset menevät helpommin nukkumaan omiin sänkyihinsä. Välillä tulevat hakemaan vanhemman lapsen mukaansa, esim. uimaan. Ja kyllä mä ainakin aina kysyn reilusti etukäteen,että sopiiko lastenhoito, en oleta että isovanhemmat on aina käytettävissä...
Kysyppä isovanhemmilta, kuinka he jaksavat lasten kanssa.
on tällä hetkellä ihan kuitti. Pojat 2v 2kk ja 5kk. 2 veellä aivan järkyttävä uhma päällä, mies 2-3 päivää putkeen töissä. Vauva on ihanan helppo, ei herää kuin kerran yössä syömään, mutta isompi herääkin sitten useasti yössä, vaikka nukutaan kaikki samassa huoneessa. Välillä herää ennen neljää aamulla ja kuvittelee, että on jo aamu, eikä suostu sitten enää nukkumaan. Päivät meneekin sitten väsyraivareissa. Mietinkin , että onko kohtuutonta pyytää 1-2 kertaa kuussa vanhemmiltani, jotka ovat eläkkeellä ottaa vanhempaa lasta yökylään. Alkaa oikeasti olemaan välillä voimat loppu!
AP
kerran kuussa, mutta isovanhemmat pyytävät aina itse meidän pojun yökylään. ovat niin hurahtaneita=)
mummolassa jokatoinen viikonloppu pe-su
heille muutamaksi tunniksi, yötä eivät ole olleet.
Omat vanhempani ovat katsoneet viimeksi 2v sitten lapsia.
ja viikonloppuisin en suostu heitä hoitoon antamaan, sen verran vähän viikolla nähdään.
on tällä hetkellä ihan kuitti. Pojat 2v 2kk ja 5kk. 2 veellä aivan järkyttävä uhma päällä, mies 2-3 päivää putkeen töissä. Vauva on ihanan helppo, ei herää kuin kerran yössä syömään, mutta isompi herääkin sitten useasti yössä, vaikka nukutaan kaikki samassa huoneessa. Välillä herää ennen neljää aamulla ja kuvittelee, että on jo aamu, eikä suostu sitten enää nukkumaan. Päivät meneekin sitten väsyraivareissa. Mietinkin , että onko kohtuutonta pyytää 1-2 kertaa kuussa vanhemmiltani, jotka ovat eläkkeellä ottaa vanhempaa lasta yökylään. Alkaa oikeasti olemaan välillä voimat loppu! AP
Miksi niin monessa perheessä mies saa livahtaa isyydestään ja vastuu lapsista siirretään isovanhemmille?
Sanot miehelle, että sinulla on nyt vapaapäivä, tässä lapset. Ja menet nukkumaan. Jos se ei muka onnistu niin kysy itseltäsi, miksi isän ei tarvitse jaksaa lapsiaan, mutta isovanhemmat haluat velvoittaa hoitajiksi.
Asutaan ulkomailla, niin eipä ole mahdollisuuksia muulloin.