2-vuotias vihamielinen muille lapsille
Osaisikohan joku neuvoa. Esikoiseni on nyt tasan 2-vuotias poika, on ollut koko ajan kotihoidossa. On normaalisti kehittynyt, puhuu paljon ja leikkii monipuolisesti.
Ongelmana on, että poika suhtautuu muihin lapsiin vihamielisesti. Ei sillä tavalla "fyysisen aggressiivisesti" kuten joskus näkee että lapsi juoksee päin muita, riuhtoo lelut kädestä jne. Poikani ei koskaan riko muiden leikkejä tai ota leluja kädestä. Mutta jos toinen lapsi lähestyy häntä ja hänen leikkejään esim. puistossa, hän alkaa (ei aina, mutta ehkä 8 kertaa kymmenestä) jotenkin vihaisesti puolustaa omaa "reviiriään" esim. huutamalla "pois" "ei tänne", vaikka toinen lapsi ei olisi edes osoittanut mitään kiinnostusta hänen leikkeihinsä. Saattaa myös komennella sivullisia lapsia (esim. jos toinen lapsi sanoo omalle äidilleen "menen liukumaan", poika saattaa sivusta huutaa "ei liukumaan" ja näyttää raivostunutta ilmettä?!? vaikka hän siis ei olisi itse liukumassa). Ei juuri koskaan halua leikkiä muiden kanssa, menee pakoon tai komentaa muita pois.
En itse juurikaan huuda tai tiuski lapselle (joskus tulee hermostuttua, mutta harvemmin), mies ei koskaan. En myöskään komentele tylysti (jos lapsi ei tule kehotuksesta esim. syömään, niin haen hänet pöytään, en huuda). Eli ei pitäisi tulla kotoa sellaista mallia. Olen myös aina yrittänyt ottaa leikkejämme lähestyvät muut lapset mukaan leikkiin, antaakseni mallia yhteisleikistä, mutta sitäkin poika yleensä vastustaa.
Lapsi saa mielestäni paljon huomiota, eli ei pitäisi olla siitäkään kiinni. Minä ja isänsä leikimme lapsen kanssa joka päivä paljon, hellitään, luetaan, jne.
Kun lapselle puhuu kautta rantain muiden kanssa leikkimisestä niin melkein aina tulee vastaus tyyliin "xxx ei ole kiva" (xxx = kuka tahansa lapsen tuntema muu lapsi) "ei leikitä sen kanssa".
Mietin onko käytös a) normaalia 2-vuotiaan käytöstä b) seurausta jostain pahasta olosta (ei pitäisi olla mitään) c) seurausta epäsosiaalisesta temperamentista d) seurausta siitä, että olemme leikittäneet lasta itse liikaa eikä hän enää osaa/halua leikkiä muiden lasten kanssa. Tähän viimeiseen viittaisi se, että joskus kun olen ihmetellyt, "etkö tosiaan tykännyt leikkiä Y:n kanssa" (koska Y on todella kiva lapsi) niin poika on sanonut "ei - äiti kivampi". Mutta miten tuosta pääsee eteenpäin, jos lapsi vain kiukuttelee muille?
Kommentit (5)
mun poika oli myös samanlainen. Aika kamalaa, kun kaverin poika juoksi leikkikentällä kohti ja huusi että "hali!" niin oma poikani MURISI hänelle! Muutenkin lapseni oli tasan kaksivuotiaana sellainen, että halusi olla omissa oloissaan, ei oikein viihtynyt muiden kanssa. Kun joku kaveri yritti suukottaa tai halata, niin lapseni huusi täyttä kurkkua. Aggressiivinen ei hänkään ollut, mut halusi vaan olla ihan rauhassa.
Lapsi on muuttunut muutamassa kuukaudessa ja pitää taas toisten lasten seurasta. Joten kyllä se siitä teidänkin kohdalla.:)
tää oli erityisen helpottavaa kuulla, koska meidän poika sähisee joskus muille (sen varjolla että leikkii villikissaa, mutta kuulostaa ilkeältä). Mutta eiköhän se tästä...
t. ap
mun poika oli myös samanlainen. Aika kamalaa, kun kaverin poika juoksi leikkikentällä kohti ja huusi että "hali!" niin oma poikani MURISI hänelle! Muutenkin lapseni oli tasan kaksivuotiaana sellainen, että halusi olla omissa oloissaan, ei oikein viihtynyt muiden kanssa. Kun joku kaveri yritti suukottaa tai halata, niin lapseni huusi täyttä kurkkua. Aggressiivinen ei hänkään ollut, mut halusi vaan olla ihan rauhassa.
Lapsi on muuttunut muutamassa kuukaudessa ja pitää taas toisten lasten seurasta. Joten kyllä se siitä teidänkin kohdalla.:)
2 v ei yleensä vielä osaa leikkiä muiden lasten kanssa. Kannattaa tiestysti olla paljon tekemisissä muiden lasten kanssa, kyllä se pikkuhiljaa alkaa sujua!
vaikka voi toki olla niinkin, ettei hän tule olemaan kovin sosiaalinen, vaan on mieluummin enemmän yksin jatkossakin.
kirjoitin tuon vähän surkeana, kun poika oli torjunut monta ystävällistä ja sosiaalista lasta tas puistossa. Itsekin olen taipuvainen ajattelemaan, että kyse on kehitysvaiheesta (on kova uhma päällä myös).