Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saksankielentaitoiset, mikä on Sveitsin ja Saksan D-vitamiinin

Vierailija
01.11.2010 |

suositusmäärä? Olisin todella kiitollinen jos joku voisi katsoa ns. virallistahon suositukset. Rupeaa todella tuntumaan siltä, että nuo Suomen suositukset ovat aika matalat.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi muakin, varsinkin kun meidan lapsille maarattiin 2v alkaen kerran vuodessa otettavan dvitamiinilisan paivittaisten tippojen sijaan. Vahan arveluttaa.

Vierailija
2/17 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk välein 100 000 IU. Näin talvikuukausina eli kolme ampullia / vuosi = 300 000 IU.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kysyin apteekista lapselle d-vitamiinivalmistetta. Alle yksivuotiaalle annostus oli 400 IU. Yli yksivuotiaat eivät heidän mukaansa tarvitse d-vitamiinilisää.

Vierailija
4/17 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk välein 100 000 IU. Näin talvikuukausina eli kolme ampullia / vuosi = 300 000 IU.

Vierailija
5/17 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000 UI ampulli 6 kk välein. 2v alkaen. Olis joo kiva tietää onko tarpeeksi. Tuntuu jotenkin oudolta jättää ne päivittäiset tipat pois.

3kk välein 100 000 IU. Näin talvikuukausina eli kolme ampullia / vuosi = 300 000 IU.

Vierailija
6/17 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000 UI ampulli 6 kk välein. 2v alkaen. Olis joo kiva tietää onko tarpeeksi. Tuntuu jotenkin oudolta jättää ne päivittäiset tipat pois.

3kk välein 100 000 IU. Näin talvikuukausina eli kolme ampullia / vuosi = 300 000 IU.

Ja asutaan siis ihan Sveitsin ja Saksan rajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.dge.de/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=4&page=12

Eli alle 1v 10mikrogr, sitä vanhemmat 5mikrogr.



http://de.wikipedia.org/wiki/Cholecalciferol



Suositukset näyttäisivät olevan vähän joka paikassa turhan matalat. Itse annan 6v+8v lapsilleni 20mikrogr.

Vierailija
8/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 kpl 10 mikrogramman kapselia, eli on 10 000 mikrogramaa? Jos vuodelle tasaisesti jakaisi, niin olisi about 30 mikrogrammaa päivässä.

'

Oletteko laskutaitoiset samaa mieltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 yksikköä=10 mikrogrammaa, eli

100000 yksikköä on 2500 mikrogrammaa



ja kolmessa kuukaudessa on noin 100 päivää->

25 mikrogrammaa/vrk, eli yksiköinä sama on 1000 IU.



Sitten jos annetaan 300000 IU/vuosi, päiväannokseksi tulee noin 20 mikrogrammaa.



Edellä joku laski 400000 yksikköä/vuosi, niin siitä tulisi päivää kohti noin 27 yksikköä.

Vierailija
10/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 27 MIKROGRAMMAA. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kysyin apteekista lapselle d-vitamiinivalmistetta. Alle yksivuotiaalle annostus oli 400 IU. Yli yksivuotiaat eivät heidän mukaansa tarvitse d-vitamiinilisää.

Olen ostanut Sveitsissä itselleni ja kouluikäisille lapsille d-vitamiinilisää, ja kyllä ne myivät ja antoivat annosteluohjeenkin. (Aikuiselle 8 tippaa ja lapselle 5 tippaa per päivä.) En osaa laskea paljonko se on. Purkissa on merkintä 4500 U.I./ml, jos se jollekulle muulle avautuisi.

Ihan hyvä että tuli puheeksi, en ollutkaan ajatellut, että päivät ovat jo lyhenneet ja voisi aloittaa.

Vierailija
12/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika tavallista on, että 1ml=20 tippaa, lasketaan sillä.



5 tipassa olisi siis 1125 yksikköä, eli noin 28 mikrogrammaa, 8 tipassa olisi 1800 yksikköä, eli 45 mikrogrammaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusin suositus taitaa olla 30ng/ml (eli> 75 nmol / L).



Ja kun ei ole tarpeeksi auringossa eikä syö tarpeeksi D-vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita tulisi ottaa päivittäin 1000 – 2000 IU D-vitamiinia.

Vierailija
14/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika tavallista on, että 1ml=20 tippaa, lasketaan sillä.

5 tipassa olisi siis 1125 yksikköä, eli noin 28 mikrogrammaa, 8 tipassa olisi 1800 yksikköä, eli 45 mikrogrammaa.

Kiitos! Kiittää se, joka ei osannut itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan ruveta antamaan lapsille 20 mikrogrammaa. Tuntuu tosi oudolta, että tällä pimeässä Pohjolassa suositukset ovat noin pienet.



Jostain luin myös, että esim. influenssaa sairastetaan nimenomaan pimeissä paikoissa. Jutussa arveltiin syyksi liian vähäistä d-vitamiinin saantia. Ja myrkytysraja oli muistaakseni aikuisella 250 mikrogrammaa päivässä pitkäaikaisaltistuksena, eli sekään ei äkkiä tule vastaan, vaikka vähän annosta suurentaisikin.



ap

Vierailija
16/17 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa uusin suositus taitaa olla 30ng/ml (eli> 75 nmol / L). Ja kun ei ole tarpeeksi auringossa eikä syö tarpeeksi D-vitamiinia sisältäviä elintarvikkeita tulisi ottaa päivittäin 1000 – 2000 IU D-vitamiinia.


Kun DGE:n sivuilla (http://www.dge.de/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=4&page=12) on ainakin vielä tuo ylläolevassa viestissä mainittu suositus (eli yli 1v:lle 5 mikrogrammaa eli 200 IU), mikä on huomattavasti pienempi kuin tuo 1000 IU (25 mikrogrammaa).