opiskelija kodinhoitotuella
Hei! Kysymykseni koskee meidän perheen ensi kesää. Olen ollut kotona esikoisemme kanssa. Minulla on vakituinen työpaikka jonne voisin mennä siksi aikaa takaisin kun mieheni jää kesälomalle opinnoistaan. Mietin, voisiko kesän ajan mieheni nostaa kodinhoitotukea (sillä olen itse nyt), kun ei opiskele kesällä eikä saa opintotukea. En löytänyt tästä ohjetta kelan sivuilta. Kiitos avusta!
Kommentit (2)
Niin voi, minunkin mielestäni. Ihan täysin varma en ole kuitenkaan. Tulorajat on kyl tosi rankat. Meidänkin perhe makseli opintotukia takaisin tuhannen euroa, kun ei osattu laskea ajoissa. Oli siistii lainata vanhemmilta.. Onneks ne ymmärs.. Se opittiin, että kyl kelasta kannattaa kysyä, vaikka se vähän nihkeää toimintaa onkin. Jos selvität asian, niin kertoisithan meille muillekin? :)
Ei miehesi kotihoidontuen nostamiselle pitäisi olla mitään estettä. Opiskelijalla ainoa huomioitava tekijä on opintotuen tuloraja. Eli kannattaa varmuuden vuoksi tarkistaa, ettei kesäajalta nostettu opintotuki vähennä tälle vuodelle myönnettävien opintotukikuukausien määrää. (Tämä varmasti riippuu miehesi muista mahdollisista tuloista tälle vuodelle.) Kotihoidontukea voi saada aina, kun lapsi ei ole hoidossa kodin ulkopuolella kunnallisella tai yksityisellä puolella. Eli vaikka molemmat vanhemmat olisivat töissä.