Emme osaa päättää kumman laitamme nimeksi
Iida vai Iiris? Kumman sinä laittaisit ja miksi?
Kommentit (90)
Muutkaan nimet eivät ole harvinaisuuksia teillä, niin miksi kuopuksen nimen pitäisi olla. Elsakin on kovasti suosittu tällä hetkellä, muttei pikku-Elsojen nimestä tee yhtään sen huonompaa :)
Iiris on oma suosikkini, Iida mieheni. Pidän kyllä molemmista, mutta juuri tuo Iidan suosio arvelluttaa. Samoin se, että tuo Iiriskin tuntuu olevan nousussa. *huokaus* Inkeri ei käy, sillä on Elsan toinen nimi.
Inka
Ilona
Inga
Iisa
Inna
Helka
Eeva
Aune
....niin miksi kyselette mielipiteitä täältä? Ajanhaaskuutahan tämä sitten on.
T. Ope, muttei se ope
Ilman muuta laitatte sen, kerran jo vauvaa siksi kutsuttekin.
ps. isosiskoilla on myös kauniit nimet.
Se olisi myös arjalainen nimi, kuten Elsa.
ja virheellistä vänkäystä siltä toiselta opelta. Ei todellakaan ole mikään nykypäivän ilmiö, että muotinimiä on samalla luokalla. Päin vastoin nyt jos luokalla on se pari Iidaa, on Sannoja ja Ritvoja ollut samalla luokalla useampiakin. Ja ihan käsittämätöntä että ope koulussa antaa lapselle sitten uuden nimen, vaikka sen toisenkin nimen!! Kyllä mun mielestä vanhempi saa päättää lapsensa kutsumanimen eikä niin että joku ope päättää että Iida Marketta onkin nyt sitten tästä lähtien Marketta, kun luokalla on myös Iida Amanda... Ihan pimeetä touhua.
....niin miksi kyselette mielipiteitä täältä? Ajanhaaskuutahan tämä sitten on. T. Ope, muttei se ope
Jännä muuten miten tulee tiedostamattaan antaneeksi "suosikkinimen". Itse olin jo teinityttönä suunnitellut, että tytöstäni tulee Elsa ja koska se kävi myös miehelle, tuli tytöstä Elsa. Alina taas löytyi kun tutkimme sukuamme ja nimi oli molemmilla puolin sukua ollut joskus käytössä.
Täytyy nukkua taas yhden yön yli ja pohtia nimivalintaa. Toiseksi nimeksi tulee Elviira. :)
ap
Jos luokalla on neljä Iidaa. Tai vaikka kolmekin. Niin pitäisikö sitten vaan kutsua kaikkia pelkäksi Iidaksi, jolloin kukaan ei tiedä, ketä lapsista ope tarkoittaa?
Vai pitäisikö kutsua yhtä Iidaksi, yhtä neiti Virtaseksi ja yhtä neiti Niemiseksi?
Jos luokalla on vaikka yksi Iida Än kaksi Iida Veetä, niin sitten on vaan parempi, että yksi on Iida, yksi Iida Vee ja yksi Marketta.
Näin se menee. Ja meni 70-luvulla niiden Sannojen ja MArkojenkin kanssa.
ja ilmoittaisin selvästi, että lapsemme kutsumanimi on Iida, ei Marketta. Koko ikäluokka oppisi tuntemaan lapsen väärällä nimellä ja väärä kutsumanimi jäisi suurella todennäköisyydellä käyttöön. Ei onnistu. Mieluummin sitten Iida vee, Iida Ää ja pelkkä Iida.
Jos luokalla on neljä Iidaa. Tai vaikka kolmekin. Niin pitäisikö sitten vaan kutsua kaikkia pelkäksi Iidaksi, jolloin kukaan ei tiedä, ketä lapsista ope tarkoittaa? Vai pitäisikö kutsua yhtä Iidaksi, yhtä neiti Virtaseksi ja yhtä neiti Niemiseksi? Jos luokalla on vaikka yksi Iida Än kaksi Iida Veetä, niin sitten on vaan parempi, että yksi on Iida, yksi Iida Vee ja yksi Marketta. Näin se menee. Ja meni 70-luvulla niiden Sannojen ja MArkojenkin kanssa.
Miten olisi Ilse? Se olisi myös arjalainen nimi, kuten Elsa.
Ainakin Ilse on saksalainen nimi, mutta arjalainen tarkoittaa jotain aivan muuta, ellei nyt sitten halua välttämättä käyttää natsien höpöhöpölogiaa ja sen käsitteitä.
Ei minun luokalla ainakaan kukaan lapsista ole pannut pahakseen sitä, että jotakuta kutsutaan koulussa toisella nimellä. Luokkakaveritkin kutsuu häntä sitten sillä.
Jos minulle joku vanhempi tulisi asiasta valittamaan, hymähtäisin. Pikkumaisuutta. Ei ole minun vikani, jos eivät ole käyttäneet mielikuvitusta muksuaan nimetessään.
T. Se ope
Mutta jos on kaksi Iida Veetä luokalla?
voi olla ihan Iida? Et kai nyt niin simppeli ole, ettet tuommoisia asioita keksi? Meidän koulussa ala-asteella oli ainakin useampi samamniminen lapsi monellakin eri luokalla, eikä heillä ollut ainakaan mitään vaikeuksia.
lasta sillä väärällä nimellä. Mitäpäs jos itse käyttäisit mielikuvitusta oppilaita puhutellessasi, ei liene kovin vaikeaa. Annanpa esimerkin helpottamaan tehtävää: mieluummin sitten vaikka Iida Vee (Väisänen) ja Iida Veeaa (Valta-aho) tai vaikka numerot perään. Ihan käsittämättömän törkeää muuttaa lapsen kutsumanimi. Kavereilla on niin iso merkitys lapsen elämässä, että käytännössä kutsumanimi muuttuisi lopullisesti open tempauksen vuoksi. Onneksi tuskin oikeasti olet maikka, ja jos oletkin niin voin vakuuttaa että kanssani asioidessasi et kauan hymähtelisi "pikkumaisuuttani" ;)
Ei minun luokalla ainakaan kukaan lapsista ole pannut pahakseen sitä, että jotakuta kutsutaan koulussa toisella nimellä. Luokkakaveritkin kutsuu häntä sitten sillä. Jos minulle joku vanhempi tulisi asiasta valittamaan, hymähtäisin. Pikkumaisuutta. Ei ole minun vikani, jos eivät ole käyttäneet mielikuvitusta muksuaan nimetessään. T. Se ope
Miksi jonkun vieraan ihmisen kakaraa jossain koulussa kutsutaan? Vaikka keksisivät sille siellä ihan uuden nimen. Kaikesta jaksatte ottaa lämpöä.
Antakaa lapselle Iida nimeksi, koska häntä jo Iidaksi kutsutte. Sehän on silloin hänen nimensä.
Jos lapsen mielestä on ihan ok, että häntä kutsutaan hänen toisella nimellään vaikka Stiinaksi, niin mitä sitten? Jos se lapsen mielestä käy?
Luuletko, että koulussa paljon muuta kuin kohautettaisiin olkaa tuollaisille valituksille? Vanhemmat kuvittelee voivansa opettajalle vaikka mitä. Mutta jos ope ei ole tehnyt virkavirhettä (ja lapsen kutsumista hänen toisella virallisella nimellään ei voi sellaiseksi lukea), niin mitä muka kuvittelisit voivasi tehdä?
Kysehän ei ollut siitä, että kukaan olisi KEKSINYT päästään lapselle mitään nimeä.
T. Ei SE ope
ja jos olen tietyn kutsumanimen ilmoittanut koululle, niin edellytän että sitä käytetään. Ilman vanhemman suostumusta tuollaista muutosta ei niin vain tehdä. Uskoisin, että suurin osa opettajista on niin järkeviä, että asiasta voisi ihan hyvässä hengessä keskustella ja pohti yhdessä se korvaava kutsumanimi. En totisesti hyvällä katsoisi, jos ekaluokkalaiseni kutsumanimi muuttuisi ykskaks koulussa aivan toiseksi, huhhuh. Kaikenlaista..
Jos lapsen mielestä on ihan ok, että häntä kutsutaan hänen toisella nimellään vaikka Stiinaksi, niin mitä sitten? Jos se lapsen mielestä käy? Luuletko, että koulussa paljon muuta kuin kohautettaisiin olkaa tuollaisille valituksille? Vanhemmat kuvittelee voivansa opettajalle vaikka mitä. Mutta jos ope ei ole tehnyt virkavirhettä (ja lapsen kutsumista hänen toisella virallisella nimellään ei voi sellaiseksi lukea), niin mitä muka kuvittelisit voivasi tehdä? Kysehän ei ollut siitä, että kukaan olisi KEKSINYT päästään lapselle mitään nimeä. T. Ei SE ope
Olisit sitten keksinyt naperollesi jonkun muun kutsumanimen kuin sen, joka on luokassa kolmella muullakin.
Niinkuin opettajilla ei olisi muuta tekemistä kuin käydä vanhempien kanssa keskusteluja heidän lastensa nimistä!
Get real.
Olisit sitten keksinyt naperollesi jonkun muun kutsumanimen kuin sen, joka on luokassa kolmella muullakin.
Niinkuin opettajilla ei olisi muuta tekemistä kuin käydä vanhempien kanssa keskusteluja heidän lastensa nimistä!
Get real.
Iida ja Iiris ovat molemmat aika vaikeita nimiä.
Elsa ja Alina ovat helpompia ja pehmeämpiä. Löytyisikö kolmanneksi jokin missä olisi myös L-kirjain?
Muutenkin ihme valitusta, ihan kuin jonkun palstaopen sormenheristelyn takia kukaan miettisi nimivalintoja... Hohhoijaa..