Opiskelijan asuminen: yksin, kämpiksen vai kumppanin kanssa?
Miten itse tekisit. 18-vuotias yliopisto-opiskelija muuttaa vanhempien luota. Opiskelee Helsingissä, vanhemmat asuvat noin tunnin junamatkan päässä Helsingistä pienessä kaupungissa.
Kannattaisiko muuttaa / muuttaisitko itse
1) yksin kotikaupunkiin (vuokra noin 450e)
2) soluun Helsinkiin (vuokra noin 200e(??))
3) kaverin kanssa kotikaupunkiin (vuokra noin 300-350e)
4) kaverin kanssa Helsinkiin (vuokra noin 400e)
5) poikaystävän kanssa kotikaupunkiin (vuokra noin 250e)
Kommentit (22)
Helsinkiin / koulun lähettyville itse muuttaisin tuossa tilanteessa (tai muutinkin silloin joskus).
Jos seurustelee vakavasti, ja molemmille on sopivaa asua samalla suunnalla, niin mielestäni se olisi paras vaihtoehto. Ehkä (?) ajaisi jopa tuon opiskelupaikan läheisyyden ohi. Tosin, jos tämä olisi tilanne, niin tuskin muita vaihtoehtoja edes mietittäisiin.
JOS edellinen ei pidä paikkansa, niin sitten rahatilanteen mukaan oma asunto tai solu (siis sieltä koulun läheltä). Kaverin kanssa muuttamisen suhteen olisin kaikista varovaisin, koska ihmiset ovat erilaisia, tuon ikäisten mieltymyket muuttuvat nopeasti jne. ja yhdessä asuminen voi pilata ystävyyssuhteen (toki parantaakin sitä, jos kaikki menee nappiin).
Soluasuminen ei ole huono vaihtoehto. Oma huone on lukollinen, uusi kämppis saattaakin olla kiva kaveri jne. Tosin siinä on sitten paljon kiinni kuitenkin niistä muista asukeista.
Miten itse tekisit. 18-vuotias yliopisto-opiskelija muuttaa vanhempien luota. Opiskelee Helsingissä, vanhemmat asuvat noin tunnin junamatkan päässä Helsingistä pienessä kaupungissa.
Kannattaisiko muuttaa / muuttaisitko itse
1) yksin kotikaupunkiin (vuokra noin 450e)
2) soluun Helsinkiin (vuokra noin 200e(??))
3) kaverin kanssa kotikaupunkiin (vuokra noin 300-350e)
4) kaverin kanssa Helsinkiin (vuokra noin 400e)
5) poikaystävän kanssa kotikaupunkiin (vuokra noin 250e)
Iso osa yliopisto-opiskelua on opiskelijakultuuri baari- ja kahvilailtoineen, järjestötapahtumineen ja muine rientoineen. Tunnin junamatka on jo melko aikaavievä ja ainakin itselläni yli parin tunnin päivittäinen reissaaminen olisi venyttänyt koulupäivät toisinaan jopa 14-15-tuntisiksi.
Tosin on ihan pakko kysyä, että onko teillä hyviä kontakteja pääkaupungissa? Koska muuten noin halpojen asunotojen löytäminen on melko hankalaa. Helsingin halvimmat osakuntasolut (kymmenisen neliötä/huone pohjois-haagassa) ovat muistaakseni jotain 150e, realistisempi arvio soluasumisen hinnasta lienee kuitenkin rapian vajaa 300 euroa, koska joka iikka ei voi asua stadin halvimmassa.
Jos kaverukset haluavat kämpän, jossa kummallakin on oma ovi (ts. kumpikaan ei nuku keittokomeron tai vessanoven kanssa samassa tilassa, vaan nuo ovat eteisen yhteydessä), tuo 800 on myös tiukka hinta.
Jää rahaa muuhunkin kuin vuokraan, eikä tarvitse raataa ympäri vuorokauden töissä ja opiskellessa. On lähempänä opiskelupaikkaa niin ei matkatkaan väsytä. Poikaystävän kanssa ehtii muuttamaan yhteen myöhemminkin, moni vielä tuossa iässä kovasti kasvaa henkisesti ja voi olla että vuoden päästä ei enää sama poikaystävä kiinnosta. Ja jos kiinnostaa niin voi sitten muuttaa yhteen.
Suhteesta katoaa jännityskin nopeampaa jos muuttaa yhteen asumaan, joten ihan rauhassa voi asua erikseen.
http://www.hoas.fi/www/hoaswww.nsf/sp?open&cid=estate&eid=272001#
oon kuullut vain hoasin soluista. kun painaa tuosta huoneistot, tulee lista jotenkin hävyttömän edullisen näköisistä kämpistä. voiko kaksion vuokrata kaverin kanssa, tuossahan ovat erilliset huoneet, eli kaksi mahtuisi hyvin samaan. yksiöt jopa alle 350e ja kaksiotkin halvimmillaan 480e/2=240e!
osaako joku kertoa hoasin kämpistä enemmän?
kaikki kaksiot ja sitä isommat asunnot on tarkoitettu perheille, eli pariskunnille tai pareille joilla on lapsia. Eli ei voi kaverien kesken sellaista saada
<a href="http://www.hoas.fi/www/hoaswww.nsf/sp?open&cid=estate&eid=272001#" alt="http://www.hoas.fi/www/hoaswww.nsf/sp?open&cid=estate&eid=272001#">http://www.hoas.fi/www/hoaswww.nsf/sp?open&cid=estate&eid=272001#</a>
oon kuullut vain hoasin soluista. kun painaa tuosta huoneistot, tulee lista jotenkin hävyttömän edullisen näköisistä kämpistä. voiko kaksion vuokrata kaverin kanssa, tuossahan ovat erilliset huoneet, eli kaksi mahtuisi hyvin samaan. yksiöt jopa alle 350e ja kaksiotkin halvimmillaan 480e/2=240e!
sinne Helsinkiin muuttamista. Paremmin pääsee tutustumaan opiskelukavereihin kun on mahdollisuus käydä iltamenoissakin. Ja varsinkin jos opiskelupaikka on jossain muualla kuin ydinkeskustassa. Esim Kumpulaan tai Viikkiin mentäessä tunnin junamatka plus paikallisliikenne päivittäin on tosi uuvuttavaa.
Solu on alkuunsa varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Rahaa jää muuhunkin kuin asumiseen ja jos hyvä tuuri käy, siitä kämppiksestä voi saada tosi ystävän.
Tämä menee nyt ulkomuistista, joten jos spottaatte virheitä, korjatkaa.
Hoasilla on yksiöitä huomattavasti vähemmän kuin kysyntää niihin, joten HOASin yksiössä voi asua opiskeluaikanaan korkeintaan kaksi vuotta. Rajatun määrän vuoksi yksiöitä myös vuokrataan ensisijaisesti graduvaiheen opiskelijoile. Jos tyttö on siis aloittanut vasta nyt, HOAS-yksiöitä ei ole realistista saada ennen kuin kandi on tehty eli aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua. Yrittää toki voi, jos vaikka kävisi satumainen tuuri. ;)
HOASilta voi hakea myös ns. kaverikämppää (eli noita mainitsemiasi kaksioita tai piensoluja) tai perheasuntoa, jos on lapsellinen. Myös kaverikämppiä on suhteessa vähän, joten sellainenkin on melko vaikea saada.
Solujen viihtyvyys vaihtelee paljon. Esimerkiksi Kumpulan solut ovat tilavia, uusia ja todella hienoja. Toisaalta esimerkiksi Koskelan kämpät ovat jo selkeästi vähän enemmän elämää nähneitä ja huoneetkin pienempiä.
Kaiken kaikkiaan HOASilta kannattaa ehdottomasti hakea asuntoa, koska on mahdollista saada todella kivä kämppä mukavasta paikaa halvalla.
Asunnonsaanti HOASilt ei kuitenkaan ole helppoa. Asuntoja, varsinkin niitä kivoja, on vähän ja opiskelijoita helvetin paljon. Joka syksyinen perinne lukuvuodenavausperinne ovat jo HYY:n toimistolla makuupusseissa hätämajoituksessa nukkuvat opiskelijat, joilla asuntoa ei HOASilta (tai muualta) löytynyt.
Halvalla opiskelijoita majoittavat myös osakunnat. Esimerkiksi PPO:lla (jos oikein muistan, joku pohjalaisista kuitenkin) on omia parhaassa tapauksessa puoli-ilmaisia (alle 300) yksiöitä keskustassa. Myös muilla isoilla (ja rikkailla) osakunnilla on omia asuntoja, joita vuokrataan opiskelijoille.
HOASilta on kohtuu helppo saada solu (syksyn alussa toki kysyntä korkeimmillaan) mutta yksiön saadakseen on ensin täytynyt asua lafkan soluissa. eikä sekään ole tae yksiön saamiseen, niitä pitää jonottaa tosi kauan.
kannattaa myös ottaa selvää, vuokraako ainejärjestö tai osakunta asuntoja, esim metsäylioppilailla on Viikissa kivoja yksiöitä opiskelijoilleen.
joka mennyt vuotta aiemmin kouluun ja täyttää vasta vaikka joulukuussa 18.
eli siis nuo linkittämäni kaksiot ovat käverikämppiä, joita voi hakea kaverin kanssa ja saada näin tutun "solukaverin"? Kuitenkin vaikeampia saada kuin solut? Voisiko solua hakea esim. heti kesällä, kun saa tietää saaneensa opiskelupaikan, vai millainen käytöntö on? Joutuuko yleensä jonottamaan?
"Yksin ja omistusasunto"
harvalle 18-vuotiaalle on kertynyt omaisuutta asunnon hinnan verran ja tiedät varmaan itsekin, että lainaa asunnon ostoon ei 18v opiskelia saa. idiootti.
t. juuri ekan oman asunnon ostanut 27v
"Yksin ja omistusasunto" harvalle 18-vuotiaalle on kertynyt omaisuutta asunnon hinnan verran ja tiedät varmaan itsekin, että lainaa asunnon ostoon ei 18v opiskelia saa. idiootti. t. juuri ekan oman asunnon ostanut 27v
ehdottomasti mutta miksi ei poikakaverin kanssa sinne???
niin hänen on kyllä turha maksaa pk-seudun vuokraa ja matkakuluja. tosin en ollut kyllä edes ajatellut tätä, voihan sitäkin laskeskella tarkemmin.
ap
niin hänen on kyllä turha maksaa pk-seudun vuokraa ja matkakuluja. tosin en ollut kyllä edes ajatellut tätä, voihan sitäkin laskeskella tarkemmin. ap
opiskelija-asuntoihin pääsee pariskunnat, vaikka vain toinen on opiskelija. Tosin onhan tuo tunnin matka sitten poikakaverillekin tylsä. Mut silti...
"Yksin ja omistusasunto"
harvalle 18-vuotiaalle on kertynyt omaisuutta asunnon hinnan verran ja tiedät varmaan itsekin, että lainaa asunnon ostoon ei 18v opiskelia saa. idiootti.
t. juuri ekan oman asunnon ostanut 27v
Sitäpaitsi aika monella on jo tuossa iässä nykyisin paljonkin omaisuutta. Se vaan kannattaisi sijoittaa eikä makuuttaa pankkitileillä.
Sitäpaitsi aika monella on jo tuossa iässä nykyisin paljonkin omaisuutta. Se vaan kannattaisi sijoittaa eikä makuuttaa pankkitileillä.
ainakaan itse hankittuna. on tietysti ne lapset, joille vanhemmat ostelevat osakkeita ja kultapuput vaurastuvat ihan itsestään, mutta suurimmalla osalla meistä tavallisista ihmisistä ei ole 18v 100 000 e ylimääräistä.
Asuin itse oman opiskeluaikani soluasunnossa, ja minusta se oli tosi hienoa aikaa. Solussa oli kiva, kun tutustui heti moneen muuhun opiskelijaan. Jos opiskelupaikka on Helsingin keskustassa, niin myös monet Espoon ja Vantaan soluasunnot ovat hyvien yhteyksien päässä.
Jos jää tunnin junamatkan päähän kotipaikkakunnalle, niin opiskelijaelämään osallistuminen on paljon hankalampaa.
Ja HOASilla on tosiaan nykyisin se käytäntö, että voi hakea kaverin kanssa yhdessä kaksiota (ja varmaan kahden kaverin kanssa kolmiota). Tätä ei ollut minun opiskeluaikoinani, mutta nykyisin ovat ottaneet tämän käytännön, kun soluasuntojen kysyntä on heikentynyt.
Asuin itse oman opiskeluaikani soluasunnossa, ja minusta se oli tosi hienoa aikaa. Solussa oli kiva, kun tutustui heti moneen muuhun opiskelijaan. Jos opiskelupaikka on Helsingin keskustassa, niin myös monet Espoon ja Vantaan soluasunnot ovat hyvien yhteyksien päässä. Jos jää tunnin junamatkan päähän kotipaikkakunnalle, niin opiskelijaelämään osallistuminen on paljon hankalampaa. Ja HOASilla on tosiaan nykyisin se käytäntö, että voi hakea kaverin kanssa yhdessä kaksiota (ja varmaan kahden kaverin kanssa kolmiota). Tätä ei ollut minun opiskeluaikoinani, mutta nykyisin ovat ottaneet tämän käytännön, kun soluasuntojen kysyntä on heikentynyt.
oon aina miettinyt, että eikö soluissa (ainakin jos kämppikset eivät osottaudu huipputyypeiksi) ole vähän sellainen varpaillaan kulkemisen maku? tai että tekeekö yhteisiin tiloihin mieli jäädä hengailemaan vai lukittautuvatko ihmiset yleensä omiin kämppiinsä?
itse täytin joulukuussa ja aloitin näin ollen suoraan lukion jälkeen syksyllä eli olin 18v. maisterin paprut kourassa 23v:)