Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4v ja 6v haluaisivat laulaa ristiäisissä. Ideoita lauluun?

Vierailija
30.10.2010 |

Tahtoisivat esittää kappaleen "Hiljaa, hyvin hiljaa, kuulu keijujen äänet...", mutta sopiiko kristilliseen tilaisuuteen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina on suloista jos lapset laulavat, ja kaunishan se nimenomainen laulu on. Ei se nyt ainakaan ole mitenkään epäsopiva tilanteeseen.

Jos kuitenkin selvästi haluaa hengellisen laulun, miten ois Tahtoisin toivoa sinulle jotakin oikein hyvää, enkelin siipien havinaa ja iloa, onnea syvää. Tahtoisin toivoa sinulle, mitä en itse voi antaa. Saakoon rakkaus Jumalan sinua (lapsen nimi) sylissään kantaa. Osaatteko tämän?

Vierailija
2/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan, jos "hengellisemmän" haluat niin esim.

Jumalan kämmenellä

Mä taimi olen sun tarhassas

Mä olen niin pienoinen

Ystävä sä lapsien

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan, jos "hengellisemmän" haluat niin esim.

Jumalan kämmenellä

Mä taimi olen sun tarhassas

Mä olen niin pienoinen

Ystävä sä lapsien

jo valittu kastetiöaisuuteen yhteisiksi lauluiksi.

4/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teidän lapsen, niin ettekös saa itse päättää, mitä ohjelmaa? eli jos lapset haluavat laulaa ei-kristillisen laulun niin mikäs siinä.

hyvin hiljaa on kuitenkin laulu, jonka antaisin laulaa vain jos lapset osaavat :) kiekuminen ei ole kaunista edes lasten suusta. muista huolehtia piano-, kitara- tms säestys, 4- ja 6-vuotiaat eivät varmaankaan pysy tempossa ja sävellajissa muuten ja esiintymistilanteessa hämmentyvät itse vain jos homma ei toimi :)

Vierailija
6/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teidän lapsen, niin ettekös saa itse päättää, mitä ohjelmaa? eli jos lapset haluavat laulaa ei-kristillisen laulun niin mikäs siinä.

hyvin hiljaa on kuitenkin laulu, jonka antaisin laulaa vain jos lapset osaavat :) kiekuminen ei ole kaunista edes lasten suusta. muista huolehtia piano-, kitara- tms säestys, 4- ja 6-vuotiaat eivät varmaankaan pysy tempossa ja sävellajissa muuten ja esiintymistilanteessa hämmentyvät itse vain jos homma ei toimi :)

tokihan silloin tietäisin vaöitut virret.

Vierailija
7/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teidän lapsen, niin ettekös saa itse päättää, mitä ohjelmaa? eli jos lapset haluavat laulaa ei-kristillisen laulun niin mikäs siinä. hyvin hiljaa on kuitenkin laulu, jonka antaisin laulaa vain jos lapset osaavat :) kiekuminen ei ole kaunista edes lasten suusta. muista huolehtia piano-, kitara- tms säestys, 4- ja 6-vuotiaat eivät varmaankaan pysy tempossa ja sävellajissa muuten ja esiintymistilanteessa hämmentyvät itse vain jos homma ei toimi :)

tokihan silloin tietäisin vaöitut virret.

ajattelin, ettette ole vielä päättäneet virsiä. kertokaa lapsen vanhemmille, mitkä laulut lapsenne jo osaisivat, niin saavat valita niistä? joillekin kristillisyys laulussa on varmaan tärkeää, toisille ei.

Vierailija
8/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon kivoja kristillisiä lauluja.

Yksi ihana on "Puhu mulle hellästi", jossa muuten ei itse asiassa ole kyllä mitään kristillistä, mutta siellä kirjassa se kuitenkin on ja sopisi ristiäisiin kivasti:

Puhu mulle hellästi,

usein myöskin halaa.

Rakkaus meitä kasvattaa

ihan hiljaa, salaa.

Ota syliin, silitä.

Pidä lähelläsi.

Hymyile ja rohkaise.

Anna mulle käsi.

Mutta toki tuo Hyvin hiljaa -laulukin sopisi, mikäs siinä.

Vierailija
9/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon kivoja kristillisiä lauluja.

Yksi ihana on "Puhu mulle hellästi", jossa muuten ei itse asiassa ole kyllä mitään kristillistä, mutta siellä kirjassa se kuitenkin on ja sopisi ristiäisiin kivasti:

Puhu mulle hellästi,

usein myöskin halaa.

Rakkaus meitä kasvattaa

ihan hiljaa, salaa.

Ota syliin, silitä.

Pidä lähelläsi.

Hymyile ja rohkaise.

Anna mulle käsi.

Mutta toki tuo Hyvin hiljaa -laulukin sopisi, mikäs siinä.

Vierailija
10/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia tarvitaan sointusäestys? Just tällaisilla vaatimuksilla kuoletetaan lasten laulamisinto. Tuonikäiset laulaa vielä hyvin spontaanisti ja sydämellä, mitä ihmeen väliä sillä on, jos tempo ja sävellaji ei ole kohdillaan? Niitä pystyy myöhemminkin harjoittelemaan.

t. musiikinope

Vierailija
11/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia tarvitaan sointusäestys? Just tällaisilla vaatimuksilla kuoletetaan lasten laulamisinto. Tuonikäiset laulaa vielä hyvin spontaanisti ja sydämellä, mitä ihmeen väliä sillä on, jos tempo ja sävellaji ei ole kohdillaan? Niitä pystyy myöhemminkin harjoittelemaan. t. musiikinope

jos teidän lapsen, niin ettekös saa itse päättää, mitä ohjelmaa? eli jos lapset haluavat laulaa ei-kristillisen laulun niin mikäs siinä. hyvin hiljaa on kuitenkin laulu, jonka antaisin laulaa vain jos lapset osaavat :) kiekuminen ei ole kaunista edes lasten suusta. muista huolehtia piano-, kitara- tms säestys, 4- ja 6-vuotiaat eivät varmaankaan pysy tempossa ja sävellajissa muuten ja esiintymistilanteessa hämmentyvät itse vain jos homma ei toimi :)

että ilman säestystä moni lapsi on epävarmempi. riippuu toki lapsestakin, paha sanoa kun ei tunne ap:n lapsia. itse lauloin pienenä paitsi paljon paremmin myös paljon varmemmin ja kuuluvammin säestyksen kanssa.

Vierailija
12/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokihan lapset voi laulaa mitä haluavat, mutta sopiva ajankohta laululle olisi sitten kun "virallinen" osuus on ohitse. ns. muuna ohjelmana. Vaikkapa juuri ennen kahvittelun alkamista tms.

En tunne kyseistä laulua, mutta keijuista päätellen mieluummin selkeästi erillisenä ohjelmana. Kristillisen tai edes sinne päin olevan laulun voi sitten esittää kastetoimituksen yhteydessä.

Vierailija
13/33 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavamme ristiäisten kahvitilaisuudessa 5- vuotias lauloi : Ei tippa tapa.

Olin järkyttynyt, mutta vierailla oli hauskaa.

Vierailija
14/33 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisko sytyttää kastekynttilän,

kaikki silmät hohtavat juhlaa pienimmän.

Jeesus, siunaa jokaista,

pieniä ja suuria, kasteen armolla

Pappi vettä valelee kasteenkirkasta.

Seurakunta rukoilee lapsen puolesta.

Jeesus, siunaa jokaista,

pieniä ja suuria, kasteen armolla

Vierailija
15/33 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstien kirjoittajana jäin oikein pohtimaan sitä, mikä tekee laulusta ns. kristillisen? Sen sisältö ja sanoma, vaiko ns hengellisten sanojen ja kielikuvien käyttäminen vaiko se, että tietää kirjoittajan olevan vakaumuksensa tunnustava kristitty? Mitä mieltä olette? Heitelkää ideoita, millaisista asioista toivoisitte, että tehtäisiin lapsille tekstejä tai perheille sopivia lauluja? Kaikenlaista on toki tarjolla ,mutta uusiakin tarvitaan.

Minä olen tuo, joka alun perin kirjoitti, ettei Puhu mulle hellästi -laulussa ole mitään kristillistä. Ymmärrän toki, että ajatus hellimisestä ja lasten rakastamisesta kuuluu kristinuskoon, mutta kyllä se kuuluu kulttuuriimme ihan muutenkin (olkoonkin sitten ehkä lähtöisin juuri kristinuskosta). Siksi sanoin, ettei laulu ole silmiin pistävästi kristillinen.

Minun mielestäni laulusta tekee kristillisen se, että siinä puhutaan Jumalasta tai Jeesuksesta, siunauksesta, taivaasta tai edes enkeleistä. Eli siis käytetään juuri tuota hengellistä sanastoa. Eihän kristityn iskelmälaulajan kirjoittamaa rakkauslauluakaan pidetä kristillisenä lauluna, vaikka miehen ja naisen välisestä rakkaudesta Raamatussakin puhutaan. Tai joku köyhistä huolehtimiseen kehottava laulu ei myöskään välttämättä ole kristillinen, vaikka sen sanoma hyvin kristillinen olisikin.

Oli miten oli, Puhu mulle hellästi on ihana lasten laulu. Kuninkaan lapset -DVD:llä se on niin ihanasti tulkittu, että tippa tulee linssiin joka kerta ja tekee mieli halata omat lapset ihan pökerryksiin. =)

Vierailija
16/33 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis itse olen sitä mieltä, että ristiäisiin sopii kyllä sellainenkin laulu, jossa Jumalasta ei puhuta, kunhan sen sanoma ei ole ristiriidassa kristillisyyden kanssa.

Mutta kun nyt kysyit, mikä on kristillinen laulu, niin kerroin, mitä ajattelen.

Vierailija
17/33 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaan isä suojan antaa

http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0/5cf96d68e4d61852c2256daf005723fa?OpenDoc…

Mutta onkohan liian vaikea 4-vuotiaalle...

Vierailija
18/33 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos palautteesta 33, provosoin:) Olen samaa mieltä kanssasi. Puhu mulle ei ole selkeästi hengellinen vaikka se sisältää kristillisen ajatusmaailman. Olen työskennellyt yli 30 v päivähoidossa ja nähnyt mistä moni lapsi jää paitsi, miten monella on aikuisen ikävä, sylin ikävä. On vanhempia jotka oikeasti kunnioittavat lasta ja asialliseti osaavat asettaa myös rajat. On kuitenkin myös heitä joilla ei niitä taitoja ole. Myös hoitajien ja opettajien joukossa on aikuisia joita on hyvä ravistella. Joskus tuntuu siltä, että työkaverillekin puhutaan kauniimmin kuin hoidossa olevalle lapselle. Kaikista näistä vuosien varrella koetuista teksti sai alkunsa.Se on kehotus myös itselleni, kolmen lapsen äidille. Ei meistä koskaan valmiita tule tässä äitiydessä tai kasvattajina, ihmisinä. Onneksi on lupa olla keskeneräinen ja silti pyrkiä parempaan. Voimia kaikille äideille ja isille!

Vierailija
19/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maailmaan mä avaraan, jos mennä voisin vaeltamaan..."

Tämä on esitetty ainakin kerran ristijäisissä joissa olin läsnä.

Vierailija
20/33 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keijut, maahiset, möröt, noidat, peikot, velhot ja muut örkit eivät missään nimessä kuulu kristinuskoon eikä sellaisia kannata kristilliseen kastetilaisuuteen sekoittaa. On paljon lauluja, joita lapset voisivat esittää, sellaisia missä ei ole kristinuskon vastaisia elementtejä mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan