Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko päiväkodeissa yleinen käytäntö, että lapsia hakevia vanhempia otetaan jatkuvasti puhutteluihin?

Vierailija
30.10.2010 |

mielestäni melko pikkuasioista, jos joku lapsi juoksentelee enemmän kuin toinen, tai jos joku lapsi siellä ei katso ohjaajaa silmiin tämän puhutellessa lasta. Kyse ei ole pelkästään minun lapsesta vaan myös muiden äitien. Viimeksi saimme kuulla, että lapsessamme on paljon puutteita. Olen ylpeä tomerasta ja hyväntuulisesta lapsestani.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. että emme ole palauttaneet jotain paperia jo ennen deadlinea (siis tosiaan niin että deadline ei vielä ole tullut vastaan) tai olemme ostaneet lapsille heidän mielestään huonon malliset hanskat.

Vierailija
2/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan puhuteltu..enkä edes tiedä ketään jota olisi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy hoitajatädiltä, että mikä hänen mielestään olisi hyvä ratkaisu asiaan. Ei ole syytä syyllistyä, vaan kysykää, että miten hoitotäti asian ratkaisisi.

Toisaalta ymmärrän, jos esim. vaatevalinnoista valitetaan vanhemmille. Toisinaan näkee niin epäkäytännöllisiä leikkiasuja pikkulapsilla. Reimat tms. on oikein hyvää kamaa.

Vierailija
4/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa vielä ymmärrettävältä. Kyseessä on itse asiassa vain yksi ohjaajista, joka on ilmeisesti ryhmässä ohjaajista esimies. Muut ovat mukavampia ja rennompia. Onneksi lapseni vaihtaa toiseen ryhmään ensi vuonna.

-ap

Vierailija
5/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa outoa! MInun mielestäni hoitotätien pitäisi puuttua asiaan vanhempien kanssa, jos lapsi tahallisesti kiusaa toisia tai muuta vakavaa. Lapsihan on terve, silloin kun juoksee ja leikkii. Ei jokainen lapsi ota katsekontaktia, se on aivan normaalia. Älä ota murhetta hoitotätien aiheettomasta palautteesta, jatka samaan malliin kun olet aikaisemminkin tehnyt. Äiti ja isä tuntevat oman lapsensa paremmin kuin ainutkaan hoitotäti! Tsemppiä sinulle ja iloa syksyyn!

Vierailija
6/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi käyttäytyy kotona toisella tavalla. lapsi vastaa kysymyksiini ja katsoo minua silmiin kun puhuttelen häntä. Ohjaajaa taas ei. lapseni syö kotona erinomaisesti mutta päiväkodissa tuskin mitään.

Kysy hoitajatädiltä, että mikä hänen mielestään olisi hyvä ratkaisu asiaan. Ei ole syytä syyllistyä, vaan kysykää, että miten hoitotäti asian ratkaisisi. Toisaalta ymmärrän, jos esim. vaatevalinnoista valitetaan vanhemmille. Toisinaan näkee niin epäkäytännöllisiä leikkiasuja pikkulapsilla. Reimat tms. on oikein hyvää kamaa.

Vierailija
7/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka riitaa ollut päivän aikana niin ihan hyvässä hengessä asioista kerrottiin.

Vierailija
8/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni melko pikkuasioista, jos joku lapsi juoksentelee enemmän kuin toinen, tai jos joku lapsi siellä ei katso ohjaajaa silmiin tämän puhutellessa lasta. Kyse ei ole pelkästään minun lapsesta vaan myös muiden äitien. Viimeksi saimme kuulla, että lapsessamme on paljon puutteita. Olen ylpeä tomerasta ja hyväntuulisesta lapsestani.

.. työkokemuksen ja lapsimäärän myötä. Kyllä he osaavat erottaa mikä on ns. temperamenttia ja mikä vaatii tarkkailua. Katsekontaktin jatkuva puute on yleensä merkki jostain, kuten myös levoton juoksentelu ja liikehdintä.

Vierailija
9/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. työkokemuksen ja lapsimäärän myötä. Kyllä he osaavat erottaa mikä on ns. temperamenttia ja mikä vaatii tarkkailua. Katsekontaktin jatkuva puute on yleensä merkki jostain, kuten myös levoton juoksentelu ja liikehdintä.

Päiväkodin työntekijät ovat ihmisiä ja lastina on aina erilaisia omia tapoja ja mielipiteitä. Jotkut työntekijöistä ymmärtävät tämän ja ottavat etäisyyttä omiin kriteereihinsä eivätkä puutu kuin hyvässä hengessä. Toiset päättävät muokata "muottiin sopimattomasta" lapsesta "paremman", ja näin se ongelma alkaa...

Hyvin monet alle koulukäiset juoksevat paljon ja ovat jopa levottomia. Myös katsekontakti on osalle lapsista jopa mahdotonta. Syitä on monia. Missään nimessä ratkaisu ei ole vanhempien puhuttelu vaan lähtökohtana on hoitajien yhteinen palaveri, jonka tuloksena päättävät suhtautumisesta lapseen ja tiedottavat tästä vanhempia. Pahassa tapauksessa palaverissa on mukana vanhemmat, ja yhdessä etsitään keinot, jolla lapsi saa hyviä eväitä elämäänsä. Katsekontaktin puute ja juoksentelu eivät kuitenkaan täytä palaverin kriteerejä, ellei kyseessä ole jotain pahempaa. Tällöin myös varmasti kiertävään erityislastentarhanopettajaan on varmaan otettu yhteyttä ja hän antaa suosituksia tarkkailtuaan lasta.

Jos lapsella on ongelma, miten se vanhempien puhuttelu helpottaa asiaa? Luuleeko hoitaja kenties, että vanhemmat tahallaan käskevät lasta olemaan levoton ja olemaan katsomatta silmiin??? Jos hoitaja näkee, että lapsen käytös on ongelma, niin hän ryhtyy mittaviin tukitoimiin. Jos hoitajaa vain v*tuttaa kyseessä oleva lapsi, hän ryhtyy edellä mainittuun vanhempien kiusaamiseen (ja luultavasti myös lapsen kiusaamiseen). Ei ole rakentavaa torua vanhempia asiasta, jolle he eivät voi mitään. Rakentavaa on kertoa tukitoimista ja palavereista, joilla lapsen oloa saisi helpotettua.

Vierailija
10/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaan kyllä, jos on jotain huolenaihetta tai muuta erityistä kerrottavaa, mutta se tapahtuu asialliseen sävyyn.

Vanhempien toiminnasta tulee meilläkin useammin muistutuksia - aina tuntuu puuttuvan jotain vaatetta tai tavaraa :-( Päiväkodissa on pienet säilytystilat, joten ei voi pitää kaikkea siellä varastossa, ja aamukiireissä aina unohtuu kurahanskat tai jotain.

Vierailija
11/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vaihteessa 3 v poikamme aloitti uudessa tarhassa uudella paikkakunnalla. Oli välissä kotihoidossa pikkkusisaren syntymän vuoksi. Uuden tarhan eräs hoitajista "otti puhutteluun", kun poikamme ei suostunut piirileikissä ottamaan muita kädestä kiinni. Oli kuulemma tarkkailtava asiaa.

Minua asia ei kovasti huolettanut, sillä poika on aina ollut todella hitaasti lämpeävä vieraiden fyysiseen kosketukseen ja tämä on tullut esille juuri niin ettei halua vieraita lapsia pitää kädestä esim. muskarissa etc. Tuttujen kanssa ei ole mitään ongelmaa sitten enää ole. Tulee tuttujen syliin ja osoittaa tunteitaan.

Oli tietenkin suuri muutos pojalle ensin muuttaa ja sitten aloittaa päiväkodissa. Poika on vaihtanut tässä välissä vielä ryhmääkin. Kysyin sitten (uudelta) omalta hoitajaltä vähän aikaa sitten, että onko ollut näitä "lämpeämis" ongelmia. Niin ei ole mitään. Paikat ja lapset ovat nyt siis tuttuja.

Ihan hyvä, että hoitajat nostavat kokemiaan ongelmia esille. Mutta tunnemme kyllä lapsemme itse parhaiten. Nytkin oli väärä hälyytys eikä asperger oire...

Vierailija
12/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kukaan lt-hoitaja tai lto "puhuttele", päin vastoin. Jos palvelun taso on heikko, otan puutteet esille joko hoitajan tai hänen esimiehensä kanssa, tilanteesta riippuen.

Ryhtiä, mammat. Yhden puhutteluyrityksen jälkeen asian pitäisi olla selvä. Työntekijät ovat teidän lapsenne hoitajia. Mikään heidän asemassaan ei oikeuta puhuttelu tai vastaavaa. Jos he huomaavat kehittämistä kaipaavia kohteita (puuttuvat hanskat, lapsen käytös) on henkilökunnalla luonnollisesti velvollisuus ottaa asia esille.

Huh.

Vierailija
13/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen mielestä "puhuttelu" voi olla vain asiallista tiedonvälitystä.

En halua väheksyä ap:ta, sillä olen itsekin törmännyt lastentarhanopettajiin ja hoitajiin, joilla on töksähtävä ja vähän syyllistävä tyyli puhua asioista. Lapseni viimevuotisessa päiväkotiryhmässä oli lto, joka nosti kaikki mahdolliset murheet esiin ja pyöritteli niitä niin, että itsestäkin alkoi tuntua vaikealta ja epäilyttää lapsen normaalius. Toisen lto:n mielestä kaikki on oikein hyvin.

Vanhemmat kyllä pitkälti tietävät itse lapsensa, mutta on niitäkin, jotka eivät suostu näkemään totuutta. Ja toisaalta lapset käyttäytyvät hoidossa eri lailla kuin kotona, ja pk-henkilökunta on kyllä siinä asiassa asiantuntija-asemassa, jota ei automaattisesti kannata väheksyäkään.

Vierailija
14/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on asiantuntija työssään, mutta ei hänkään minua puhuttele. Arvostan hänen ammattitaitoaan suuresti.

Vierailija
15/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 3 vuotiaana ryhmässä, jossa lähes kaikki hänen käytöksensä nähtiin jotenkin ongelmallisena.(Vilkas tempperamenttinen tyttö)Ei siinä muuten mitään, mutta kun jos lapseni ei hoitopaikassa käyttäydy kuten "pitäisi", on se mun mielestä hoitotätien velvollisuus huoli, ei siinä paljon auta että minä hoitopäivän jälkeen saan kyllä lapsen pukemaan, syömään, jne, Hehän ovat palkattuina hoitamassa lastani, kun minä olen omassa työssäni, ammattitaidon puutetta jos ei 3 vuotiasta saa ruotuun, kun mun kanssakuitenkin käyttäytyi ok.Vilkas toki, muttei mikään mahdoton, niinkuin hoitotäti sosiononin mukaan, joka jopa itku silmassa välillä mulle avautui...

Vierailija
16/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on supermukavat hoitajat päiväkodissa. Jos joku lappu pitää palauttaa tai vaikka kuravaatteet käyttää pesussa, niin siitä tietysti huomautetaan, mutta ei se mitään puhuttelua ole. Koskaan ei ole kritisoitu vaatevalintoja tai lapsen käytöstä. Vaikka onkin hoidossa aika vempula etenkin ruokailuissa ja päiväunien aikana.

Vierailija
17/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kukaan lt-hoitaja tai lto "puhuttele", päin vastoin. Jos palvelun taso on heikko, otan puutteet esille joko hoitajan tai hänen esimiehensä kanssa, tilanteesta riippuen. Huh.

Minuakaan ei kukaan "puhuttele". IKINÄ.

Vierailija
18/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/19 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kukaan lt-hoitaja tai lto "puhuttele", päin vastoin. Jos palvelun taso on heikko, otan puutteet esille joko hoitajan tai hänen esimiehensä kanssa, tilanteesta riippuen.

Ryhtiä, mammat. Yhden puhutteluyrityksen jälkeen asian pitäisi olla selvä. Työntekijät ovat teidän lapsenne hoitajia. Mikään heidän asemassaan ei oikeuta puhuttelu tai vastaavaa. Jos he huomaavat kehittämistä kaipaavia kohteita (puuttuvat hanskat, lapsen käytös) on henkilökunnalla luonnollisesti velvollisuus ottaa asia esille.

Huh.

Toivottavasti olet jo ymmärtänyt ottaa lapsesi pois hoidosta!! Jos asenne on tuollainen niin hoida itse omat kersasi äläkä vie heitä yhteiskunnan hoidettaviksi!!! Hyhhyh :-(((

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan