Vertaistukea, pliis, henkilökohtainen katastrofi- Kela sucks!!! ov
Olen työttömänä, ja hoidan kotona alle 3-vuotiasta. Sitten jouduin usean viikon sairaslomalle leikkauksen vuoksi, jolloin lapsi ei ollut kotona vaan kunnallisessa päivähoidossa eli en saanut kotihoidontukea.
Nyt tuli vihdoin Kelan päätös sairaspäivärahastä: saan päivärahan laskettuna siitä liiton korvauksesta, MUTTA nepä ei ota ollenkaan huomioon sitä, että siitä päivärahasta on vähennetty tuo kotihoidontuki (yh-korotuksilla ja kuntalisällä)). Eli saan päivärahaa vain puolesta päivärahasta laskettuna.
Kelassa ne vaan voivottelee, mene hakemaan toimeentulotukea!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Minusta tämä on ihan epäreilua , kun ihmisen tuloista puolet tulee Kelasta, ja sitten ne itse ei ota sitä huomioon.
Ketään kohtalotoveria? Kukaan kanssani samaa mieltä? (eri mieltä olevat älkää vaivautuko- v***tuttaa jo tarpeeksi ;) )
Eli käytännössä tämä päätös sanoo suoraan ettei työttömällä pikkulasten äidillä ole tosiasiassa mahdollisuutta jäädä sairaslomalle.
Voi helvetti. Eihän minulla ole ensi viikolla edes vuokraan rahaa, tämän kuun lapsilisät meni (ruoka-)velkoihin ja ruokaan.
Ei riitä sanat kuvailemaan tämän katastrofin surkeutta.
Kommentit (24)
ei kai ne tarkota, että ois ensin pitäny hakea uutta työttömyyskorvauspäätöstä kassasta kotihoidontuen lakkauttamisen takia ja sitten sairauspäivärahapäätöstä sen uuden työttömyyskorvauspäätöksen kanssa?
:) kiitos, edes pieni valonpilke tänne risujen ja kantojen alle!
menee uudelleenkäsittelyyn.
kun täällä kiehun vieläkin -eilisestä asti- liemissäni tätä omaa tyhmyyttäni siitä että edes ilmoitin Kelaan koko prkleen sairasloman- ei ne sitä olisi saaneet tietää,. Työkkärissä on annettu ymmärtää ettei minulle soiteta, koska en ole työnantajallekaan paras valinta ;)
Mene töihin, senkin sosiaalipummi. Vai eikö Kelan kasvatille työt maistu?
Mene töihin, senkin sosiaalipummi. Vai eikö Kelan kasvatille työt maistu?
näinhän tämä yhteiskunta on rakennettu, että lapset pysyisi kotona hoidossa? Ja eikös me kaikki suomalaiset olla kelan kasvatteja :) ,kun kaikki olemme saaneet lapsilisää?
Ja toki, menen töihin sitten kun jostain töitä löytyy. Mielellään vielä niin, ettei tule persnettoa, niinkuin nyt, jos laitan lapset hoitoon ja menen itse tienaamaan miinukselle jäävää tiliä.
Ja ei, en ole hoitovapaalla, koska minulla ei ole työpaikkaa. Olin puoli vuotta pelkällä kotihoidontuella, mutta emme pärjänneet sillä, oli pakko mennä ilmoittautumaan työttömäksi- näin meidän perheen tulot kasvoivat 100%.
Samako se sinulle pitäisi olla mistä rahasta ne sinun tuet maksetaan? Vai eikö anna ylpeys myöden mennä sossuun, vaikka periaatteessa samalla lailla koko aika olet tukien varassa?
ansiosidonnaista ja kelan kotihoidontukea? Eihän tuon pitäisi olla mahdollista mitenkään!
ansiosidonnaista ja kelan kotihoidontukea? Eihän tuon pitäisi olla mahdollista mitenkään!
Ei mitenkään ihmeellistä.
-ei ap-
Mut mä en oikeesti tajunnut.Johtuu varmaan siitä etten oo koskaan asioinut Kelan kanssa,mitä nyt lapsilisät tulee tilille.Täytyy lukea uudelleen moneen kertaan jos avautus.
Ei mitenkään ihmeellistä. -ei ap-
on ihan oikein ettei tuota ilmaista osuutta huomioida sairauspäivärahassa!
Ei siitä ole pitkä aika kun lehdessäkin oli juttua siitä miten yksi suurimpia epäkohtia ja yleisimpiä järjestelmän hyväksikäyttöä on kun kotiäiti ilmoittautuu työttömäksi tahalteen saadakseen lisää rahaa muttei ole aikomustakaan ottaa työtä vastaan.AP tossa jo yhdessä viestissä myönsi tekevänsä niin ja vielä harmitteli kun ilmoitti asiasta.Tollasten kusipäiden takia mm.lapsilisiä yms.ei tulla nostamaan ikinä kun rahat meneen niille röyhkeille jotka osaa keinotella.Ja suurin osa oikeesti tekee töitä vaik jäis vähemmän käteen kuin näillä luusereilla.
Olet saanut ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja nostanut samalla kotihoidontukea. Tuo kotihoidontuen + kuntalisän määrä on vähennetty työttömyyspäivärahastasi? Eli olisit saanut saman summan tilillesi, vaikka et olisi nostanut kotihoidontukea ollenkaan?
Ei kai sosiaalietuuksia (kotihoidontuki, lapsilisä...) käytetä koskaan tuloina noita päivärahoja määriteltäessä. Ja koska he laskevat sairauspäivärahan sen työttömyyspäivärahan mukaan, niin silloinhan se menee juuri noin kun kirjoitit. Tuntuuhan tuo epäreilulta, mutta en tiedä mahtaako valituksesta olla mitään hyötyä.. Ainahan sitä toki voit yrittää.
kateellisia jonkun saamasta kahdesta tuesta, joka käytännössä on saman suuruinen kuin työttömyysturva.
Ap:han on säästänyt kunnalta kalliita päivähoitokustannuksia, kun ei ole työttömänä laittanut lastaan kunnalliseen hoitoon aiemmin, vaan hoitanut hänet itse.
kateellisia jonkun saamasta kahdesta tuesta, joka käytännössä on saman suuruinen kuin työttömyysturva.
Ap:han on säästänyt kunnalta kalliita päivähoitokustannuksia, kun ei ole työttömänä laittanut lastaan kunnalliseen hoitoon aiemmin, vaan hoitanut hänet itse.
Ap olisi nostanut vain tuota työttömyyspäivärahaa, niin hän saisi suuremman sairauspäivärahan. Kannattaa siis miettiä, kuinka noilla tuilla kikkailee, jossain vaiheessa saattaa ns. kusta omaan sukkaan.
jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Jotta ap voisi ottaa työtä vastaan täytyisi hänen tietysti hakea päivähoitopaikkaa lapselleen ja ottaa se vastaan. Sekö olisi teidän mielestänne ok? Kyllä kunnallinen päivähoito maksaa enemmän kuussa kuin tuo kotidoidontuki. Ja samalla tietysti veisi lapsi päivähoitopaikan joltain muulta, ehkä sellaiselta, jonka vanhemmalla oikeasti on työpaikka eikä ole sitä vasta hakemassa.
Ap, ota yhteyttä Kelaan uudestaan. Ja hae vaikka sitä toimeentulotukea, kyllähän tuossa on selkeä epäkohta.
Mutta halusin vain toivottaa sinulle jaksamista vaikeaan tilanteeseen. Auttaisin jos pystyisin:(