Apua, miten puuttua kaverin lapsen ylipainoon??
Lapsi vasta vajaa 3v mutta painaa jo saman verran tai enemmän kuin moni ekaluokkalainen, ainakin 25-kiloa, luulen että jopa enemmän. Ruoka-annokset valtavia: perunamuusia kauhakaupalla, kaksi isoa rasvaista makkaraa, jälkkäriksi iso kulho jäätelöä, useita suklaakeksejä.. Ainakaan vierailun aikana ei mitään kasviksia, vain noita edellämainittuja. Ja äiti kehuu miten Jesse syö niin reippaasti. Pahaa teki, lapsi-parka. Lapsi on suloinen luonteeltaan mutta irvokkaan ylipainoinen ja jostain syystä vanhemmat sulkevat asialta silmänsä. Suljenko minäkin vai sanonko jotain? Pelkään että on vain ajan kysymys, koska lapsi sairastuu tuosta ylipainosta ja kiusatuksi joutuminen on todellinen riski, koska tuskin tuolla menolla ainakaan hoikistumaan pääsee ennen kouluikää. :(
EN kiillota omaa kilpeäni vaan olin oikeasti järkyttynyt - ja mies joka ei yleensä huomaa mitään erikoista missään, kommentoi myös järkyttyneenä asiaa.
Kommentit (23)
En puuttuisi, koska se on turhaa. Olin itse vähän aikaa sitten sairaalan heräämössä lapsen leikkauksen jälkeen. Viereisessä sängyssä oli leikkauksesta heräämässä varsin ylipainoinen lapsi. Äiti kyseli leikkauksen onnistumista lääkäriltä ja oli erityisen kiinnostunut lapsen uniongelmista ja jostain hengitysvaikeuksista. Lääkäri sanoi, että ne eivät leikkauksella kokonaan korjaannu, koska lapsella on ylipainoa. Äiti jatkoi inttämistään ja tuntui kieltäytyvän ymmärtämästä, että ylipainolla on jotain tekemistä vaivojen kanssa.
En usko, että jos vanhemmat tuolla tavalla lapsiaan syöttävät, heille menee mikään viesti perille.
mutta jos keskustelu osuu sille alueelle, voit sanoa jotain. Ystäväni alle vuoden ikäinen lapsi on todella pullea. Siihen lienee monta syytä, minun nähdäkseni (en voi olla varma tietenkään) suurin syy on äidin huoli lapsen hyvinvoinnista. Äiti vaikuttaa olevan jatkuvasti huolissaan ettei lapsella vain ole nälkä tai kohta tule nälkä, tai onko joku hätä ja tissi ja korvikepullo auttaa. Muuta ruokaa lapsi ei paljon syökään vielä, kun äiti antaa niin usein rintaa ja pulloa.
No, tuo varmasti muutenkin korjaantuu ajan kanssa. Lapsi ei vain kunnolla ole lähtenyt liikkeelle ja lääkäri oli sanonut ettei se helpotu selvän ylipainon myötä. En ole missään välissä puuttunut perheen kesken määriteltäviin syömisrutiineihin, mutta kun äiti otti tämän itse puheeksi koitin sanoa omia hyväksi havaittuja keinoja lapsen ruoan tarpeen määrittelemiseen ja ruokarytmiin.
Enhän minä tiedä perheen kokonaistilannetta, he ovat itse tilanteensa valtiaita ja arvioivat miten parhaaksi katsovat. Ja kun lasta selvästi rakastetaan ja parhaaseen pyritään, se lienee riittävää.