Imettäessä VOI käyttää alkoholia!!
Jotkut kehuskelee ja kiillottaa kruunuansa sillä, että eivät ole maistaneet tippaakaan alkoholia imetysaikana!
Kuitenkin, vaikka sitä joisi ihtensä aikamoiseen känniin asti (minkä tietysti KAIKKI tekee kun alkoa ottavat, aina), niin maidossa sitä on niin häviävan pieni määrä, että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Ei ole mitään tarvetta lypsää maitoa pois tms, uskokaa jo vihdoinkin!
Esimerkki:
Jos äiti on yhden promillen humalassa, niin maidon alko-pitoisuus on 1 promille. Jos vauva imee maitoa 2 dl, se saa alkoa silloin 0,2 ml.
Esimerkiki d-vitamiinitipoissa on alkoholipohjaisia vaihtoehtoja ja näitä annetaan kymmenkertaisesti silmääkään räpäyttämättä!
En kommentoi enempää. Vainoharhaisia olette, jos ette voi imetyksen takia muka sitä siideriä ottaa. Eri asia, jos on muutenkin absolutisti tai tiukkapipo. Tai jos humalatila vaikuttaa kovasti motoriikkaan ja vauvaa pitäisi käsitellä.
Kommentit (39)
Ja nyt en tarkoita sitä yhtä saunaolutta tai lasillista viiniä ruuan kanssa. Tai sitten jos haluaa juoda enemmän niin lapsi hoitoon.
että monen paasaajan mukaan näillä kahdella ei ole mitään eroa. Ja aloitushan liittyi siihen, että joku kehuskelee olleensa nollalinjalla, vaikka asiallahan sinänsä ei ole merkitystä. Saa todellakin olla juomatta, en koeta tuputtaa omaa "puoli pulloa viiniä viikonlopun aikana" -malliani toisille, mutta minustakin on hassua käyttää tätä asiaa kirkastaakseen omaa kuvaa superäitinä.
Jospa kehuskelijalla on ollut ongelmia alkon kanssa ennen lasta ja on nyt ylpeä, kun on pystynyt olemaan ilman. Ehkäpä hän tieodstaa sen itsessään, että kun ottaa yhden niin ottaa sitten helposti sen toisenkin ja kolmannen jne. Siksi kehuu, kun pystyy olemaan ilman.
Kyllä te hyvät äidit jaksatte aina ottaa nokkiinne mitä ihmeellisimmistä asioista. Eläkää rennosti niiden omien periaatteidenne mukaan ja antakaa toisten elää omiensa mukaan. Nauttikaa lapsistanne ja perheestänne ennemmin kuin kulutatte energianne toisten asioiden vatvomiseen.
Onko pakko juoda kun on vauva talossa? En haluaisi. "hinkkaa tinakruunuaan"
Mutta mikäs siinä on pahaa? Ellet tyypillisesti suomalaisittain oleta, että juominen=vastuuton räkäkännääminen...
Haluan vain nauttia alkoholini aikuisessa seurassa savuisessa luolassa :)
paitsi ruokaviinit, saunaoluet ja välillä iltareuntoutusalkot :D (jotka välillä juon samalla kun imetän, alkkis kun olen)
savuisessa luolassa :)
http://www.helistin.fi/?id=4568197&page=8246708
Voiko imetyksen aikana nauttia alkoholia?
Alkoholin liikakäyttö ei luonnollisesti kuulu yhteen perhe-elämän kanssa. Alkoholin käyttöä tulee pääsääntöisesti pyrkiä välttämään imetyksen aikana. Pieni lapsi on herkkä alkoholin vaikutuksille, koska hänen maksansa kykenee hajottamaan alkoholia hyvin hitaasti. Jatkuva tai usein toistuva juominen aiheuttaa lapselle selkeän riskin. Jo humalatila itsessään aiheuttaa vaaran hoidettaessa ja käsitellessä pientä lasta.
Tutkimusten mukaan alkoholin käyttö vähentää maidon eritystä. Alkoholin arvellaan myös vaikuttavan maidon ominaistuoksuun ja -makuun sekä lapsen imemishaluihin. Imettävän äidin nauttima alkoholi kulkeutuu äidinmaitoon yhtälailla kuin verenkiertoonkin. Toisin sanoen pitoisuus maidossa vastaa äidin verenkierrossa olevaa pitoisuutta. Alkoholi ei kuitenkaan varastoidu rintamaitoon, vaan poistuu maidosta samalla kun se poistuu äidin elimistöstä. Lapsen keskushermosto kehittyy vielä pitkään syntymän jälkeen ja alkoholialtistus voi vaikuttaa siihen haitallisesti. Vähäisenkin alkoholimäärän on arveltu huonontavan vauvan unenlaatua. Runsaasti tai säännöllisesti alkoholia imetyksen aikana käyttävien äitien lapsilla on todettu kehityksen hidastumista.
Yleisesti ottaen satunnainen ja kohtuullinen parin annoksen alkoholimäärä ei ole ongelma imetyksen kannalta. Alkoholin käytön jälkeen maitoa ei tarvitse lypsää pois, vaan kannattaa pitää tauko, jolloin maidon alkoholipitoisuus ehtii laskea.
Koko artikkeli alkaa sanoilla "alkoholin liikakäyttö", niin kuin se olisi yleisin/ensisijainen tapa.
kanssa ystävältä sain hirveen moraalisaarnan,kun sanoin että tänään värjään hiukset ja juon lasin viiniä..kun saan nsin vauvan nukkumaan=)Niin en kuulema voi ottaa sitä laisa kun imetän..jos yhden lasin juon kerran vuoteen niin tuskin vauva kärsii..ja kyllä oon imetysaikaan käynyt edellisten lasten aikaan baarissakin,kotona on ollut selvä isä joka pullosta tarjonnut etukäteen pumpattua maitoa=)
Tosi kuvaavaa! Koko artikkeli alkaa sanoilla "alkoholin liikakäyttö", niin kuin se olisi yleisin/ensisijainen tapa.
Juttu kuvasti täydellisesti suomalaisten kieroa suhtautumista tähän viisasten juomaan. Lähtöoletuksena on aina ja ikuisesti se, että jos otetaan alkoholia, vedetään sitä kaksin käsin. Koskakohan tämä metsäläinen kansa siirtyy sivistyneeseen alkoholinkäyttöön? Ei ainakaan niin kauan kun terveysviranomaiset - neuvolat etunenässä - paasaavaat sitä vastaan.
Kun seuraavan kerran joku kehustekelee täysrattiuttaan raskauden tai imetyksen aikana sanotte että:
Tosi hyvä päätös! Ehdottomasti kannattaa pidättäytyä, kun itsessään tunnistaa sen, että homma lähtee muuten lapasesta. Hienoa että ajattelet lastasi! (Ja kannustava hymy perään).
Näin minä teen ja näin minä teen, ja minä osaan hommani jetsulleen
Kun seuraavan kerran joku kehustekelee täysrattiuttaan raskauden tai imetyksen aikana sanotte että: Tosi hyvä päätös! Ehdottomasti kannattaa pidättäytyä, kun itsessään tunnistaa sen, että homma lähtee muuten lapasesta. Hienoa että ajattelet lastasi! (Ja kannustava hymy perään).
Paras kommentti tähän asti ;-)
Tuo lause jo sanoo kaiken.AP ei ole ns.kohtuukäyttäjä joka tietää rajat ja pysyy niissä.Vain alkoholisti joka ei kestä totuutta käyttää esimerkkinä tilannetta missä äiti 1% humalassa.aika paljon pitää juoda et pääsee promillen humalaan.Ei siinä pari pulloa siideriä riitä.Sitäpaitsi miksei muka baarissa voi käydä juomatta???Kyllä mä ja mun kaverit voidaan,osa juo osa ei mut kenenkään ei tartte selitellä mitään.
Kun maidon alkoholipitoisuus on 1% niin silloin jokaisen juodun tipan pitoisuus on sama.Ääliö.Luuletko,kun lasiin laittaa vodkaa sen pitoisuus vähenee mitä enempi siinä on vettä lisänä.?Promille määrä on sama juotko raakana vai puolenlitran jaffan kans.
En käsitä sitä hirvittävää vouhotusta siitä, ettei imettäessä saisi juoda yhtään alkoholia. Itse ainakin join ihan normaalisti pari lasia viiniä ruoan kanssa sekä saunaoluet yms. vaikka imetinkin vauvaa. Minusta on jopa valokuva kun juon lasista viiniä samaan aikaan kun vauva on rinnalla.
Vitamiinitipoissa ja jopa mehuissa on helposti enemmänkin alkoholia kuin äidinmaidossa juomisen jälkeen.
Ja totta kai on eri asia juoda pari lasia viiniä kuin olla humalassa, mikä ei luonnolisestikaan ole mielestäni hyväksyttävää vauvaa käsiteltässä! Sitä vain ei moni tunnu käsittävän vaan ollaan "joko tai" -linjalla.
Toki rintamaidon alkoholimäär on sama kuin äidin veren alkoholimäärä, mutta sehän on aivan käsittämättömän pieni määrä, vaikka äiti olisi ympäripäissään. Eli vaikka äiti olisi 5 promillen humalassa, olisi maito täysin käyttökelpoista, sillä maidossa olisi tällöin 5 PROMILLEA (ei siis prosenttia) alkoholia. Eli on sulaa tyhmyyttä pumpata pois maitoa alkoholin juomisen vuoksi.
Tuo lause jo sanoo kaiken.AP ei ole ns.kohtuukäyttäjä joka tietää rajat ja pysyy niissä.Vain alkoholisti joka ei kestä totuutta käyttää esimerkkinä tilannetta missä äiti 1% humalassa.aika paljon pitää juoda et pääsee promillen humalaan.Ei siinä pari pulloa siideriä riitä.Sitäpaitsi miksei muka baarissa voi käydä juomatta???Kyllä mä ja mun kaverit voidaan,osa juo osa ei mut kenenkään ei tartte selitellä mitään.
Vai eikö paria olutta tai viinilasillista lasketa käyttämiseksi ;)
Taidat olla itse alkoholisti, jos noin joudut kieltäytymään alkoholista! Ja sitäpaitsi alkaa mennä jo vähän ot, jos pitää alkaa pohtimaan voiko baarissa käydä selvinpäin.
Kun maidon alkoholipitoisuus on 1% niin silloin jokaisen juodun tipan pitoisuus on sama.Ääliö.Luuletko,kun lasiin laittaa vodkaa sen pitoisuus vähenee mitä enempi siinä on vettä lisänä.?Promille määrä on sama juotko raakana vai puolenlitran jaffan kans.
Sitähän se esimerkkilaskukin tarokoittaa. LISÄKSI annoin vauvalleni alkoholipohjaista d-vitamiinia, ja siinä ei kukaan nähnyt mitään pahaa. Valmisteen alkoholipitoisuus oli kuitenkin n. 96%. Ja sitä annettiin 12 ml...
Tottakai esimerkki on ääritilanteesta! Silloin on helppo kuvitella mitä tulisi lievemmästä tilanteesta.
Mutta sulla onkin näköjään niin kirkas sädekehä, että näkyy ihan kirkastavan tän päivänkin :D
Sitähän se esimerkkilaskukin tarokoittaa. LISÄKSI annoin vauvalleni alkoholipohjaista d-vitamiinia, ja siinä ei kukaan nähnyt mitään pahaa. Valmisteen alkoholipitoisuus oli kuitenkin n. 96%. Ja sitä annettiin 12 ml...
Tuoteselosteessa lukee niin, että se sisältää 96%:sta alkoholia ei niin, että koko liuoksen alkoholipitoisuus olisi 96%!
Siis maidon alkoholipitoisuuden kannalta, alkoholiahan ei mene maitoon käytännössä lainkaan.
Mutta luuletko että me neuvolassa voidaan niin sanoa? Ihan varmasti joku eukko jossain vaiheessa vetää sitten perskännit ja kaatuu vauvansa kanssa ja tulee haastekirjeen kanssa ovelle kun neuvolassa käskettiin dokata. Turvaamme oman selustamme, kun kiellämme alkoholinkäytön systemaattisesti myös imetysaikana.