Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isomummo tekee kuolemaa, ei ole kuin viikoista kyse. Viedäkkö lapsi katsomaan?

Vierailija
28.10.2010 |

Lapsi siis 11v. Veisitkö itse lapsesi hyvästelemään isomummin? Lapsi haluaisi käydä katsomassa, mutta en ole kertonut, kuinka huonossa kunnossa on mummi.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun vielä ehtii

Vierailija
2/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole kertonut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on hyvä vielä keskustella isomummon tilanteesta ja kysyä sitten ehkä uudestaan.

Oma siskonpoikani oli paljon nuorempi, kun pappa kuoli.

Oli kysytty, että haluaako nähdä, siis vielä kun eli, niin sanoi ihanasti, että kyllähän hän nyt muistaa miltä pappa näyttää ja ei mennyt. Hyvä niin, mutta oli tosiaan vasta kuusi.

Vierailija
4/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdä vielä ja toisaalta opettaa lasta normaaleihin elämän asioihin. Veisin kyllä...

Vierailija
5/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdä vielä ja toisaalta opettaa lasta normaaleihin elämän asioihin. Veisin kyllä...

Vierailija
6/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä isomummin että lapsen takia. Mutta kerro myös kuinka pahassa kunnossa mummi on.

Tuon ikäiselle voi jo puhua asiat niin kuin ne ovat. Kuolema on osa elämää.

Vierailija
7/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isomummo kuoli puolisen vuotta sitten ja kaikkia lapsenlapsenlapsia pidettiin ajantasalla sen suhteen, missä kunnossa isomummo oli.

Pienimmät eivät tietenkään välttämättä ymmärtäneet tilannetta, mutta serkuksista 7-9 vuotiaat kävivät kaikki hyvästelemässä heille rakkaan isomummon. Luulen, että olisi ollut aika kova paikka heille, jos isomummo olisi kuollut ilman viimeistä vierailua. Se tehtiin siis siinä vaiheessa kun kaikille oli selvää, ettei hän enää montaa päivää elä.

Sinuna kertoisin noin isolle lapselle, että kuolema on lähellä. Lapsesi on jo niin iso, että varmasti tajuaa mistä on kyse: vielä voi tavata tai ainakin nähdä isomummin elossa, jollakin tapaa ehkä kommunikoivana. Suru tulee varmasti jo viimeisellä tapaamisella, mutta itkeä ja surra saa!

Vierailija
8/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille. Menemme siis uhdessä käymään vielä. Mummi ei enää osaa edes niellä ;(. Mutta kuuluuhan tämä elämään. Mietin vain sitä millainen kuva lapselle jää kun näkee isomumminsa kärsivän.

ap

Vierailija
9/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vietiin pienenä katsomaan kuolevaa pappaa sairaalaan. Siis minut ja sisarukseni. Ei jäänyt traunoja tai pelottanut, oli vain hyvä päästä hyvästelemään rakas pappa ja se oli papallekin tärkeää.

Vierailija
10/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullossa kasvattaa. Aiemmin kaikki kuolivat kotona, ja vainajien näkeminen ja sen kautta kuolema eivät olleet ollenkaan niin pelottavia kuin nyt.

Vierailija
11/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikki tutkimukset osoittavat, että ne lapset jotka ovat mukana surussa ja siihen kuuluvissa rituaaleissa (kuolevan/vainajan näkeminen, hautajaisten valmistelu, hautajaiset jne.) pärjäävät surun kanssa paljon paremmin kuin ne lapset, jotka suljetaan surun ulkopuolelle.

Lue vaikka Atle Dyregrov: Lapsen suru

http://www.helmet.fi/search~S9*fin?/Xdyregrov&searchscope=9&m=&l=&b=&Da…,

Vierailija
12/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vienyt. Mummon hengitys oli vaikean kuuloista ja kasvotkin jotenkin vääristyneet vaikka pari päivää sitten oli ollut ihan pirteä ja kunnossa. Itseäkin se vähän pelotti. Olen tyytyväinen että itse kävin hyvästelemässä, mutta toivon että lapsi muistaa mummon sellaisena kuin oli pirteänä. Mukavampi jos vielä tuossa iässä ajattelee että kuolema on kauniimpi, ihan kuin vain nukahtaisi levollisen näköisenä. Niin hän nyt ajattelee mummon kuolleen.

Vierailija
13/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vienyt. Mummon hengitys oli vaikean kuuloista ja kasvotkin jotenkin vääristyneet vaikka pari päivää sitten oli ollut ihan pirteä ja kunnossa. Itseäkin se vähän pelotti. Olen tyytyväinen että itse kävin hyvästelemässä, mutta toivon että lapsi muistaa mummon sellaisena kuin oli pirteänä. Mukavampi jos vielä tuossa iässä ajattelee että kuolema on kauniimpi, ihan kuin vain nukahtaisi levollisen näköisenä. Niin hän nyt ajattelee mummon kuolleen.

mutta olet ensimmäinen joka ajattelee samallalailla kuin minä.

ap

Vierailija
14/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänelle on tärkeää nähdä vielä lapsenlapsensa.

Vierailija
15/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin viemättä. Jotenkin tuntuu pahalta rikkoa käsitys että mummo/vaari vain nukahti ikiuneen ilman että näkee niitä viimeisiä, yleensä tosi raskaita hengenvetoja. Mikä kiire sitä on tietää todellisesta kuolemasta. Tietenkin itse osaat päättää ottaen huomion lapsen käsityskyvyn ja isomummun sen hetkisen tilanteen.

Ja ap, otan osaa. Itse menetin mummuni juuri loppukeväästä ja muistan sen kuin eilisen.

Vierailija
16/29 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänelle on tärkeää nähdä vielä lapsenlapsensa.

enää tässä maailmassa...

ap

Vierailija
17/29 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman mummoni kuolemaa kun ajattelen.... en olisi vienyt lasta sinne enää, mummo voi niin huonosti. itkin käytävällä hoitajalle että olenko paha ihminen kun toivon mummon jo antavan periksi ja kuolevan. niin kovin tuskainen lääkkeistä huolimatta oli. kuolemasta seuraavana päivänä kävin vielä mummon hyvästelemässä, ja sinne olisi kyllä lapsenkin voinut viedä, mummo oli niin paljon enenpi itsensä, ja levollinen. mummin oli hyvä olla.

mieti tarkkaan. itse en sinuna varmaankaan veisi.

Vierailija
18/29 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsomaan, isomummo ei tunnistanut enää ihmisiä, hengitys korisi ja näytti todellakin kuolevalta. Lasta pelotti ja halusi pois huoneesta eikä mennyt enää takaisin. Oli ajatellut mummon vielä olevan puhekykyinen ja ymmärtävän, oli pelottavaa kun näyttikin ihan sairaalta ja oli poissaoleva. Kuoli seuraavana päivänä.

Vierailija
19/29 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana katsomassa syöpää sairastavaa mummoani sairaalassa äitini kanssa kaksi kertaa viikossa. Taisin nähdä hänet viimeisen kerran about 3 päivää ennen kuin hän kuoli.

Mitään traumoja asiasta ei jäänyt, mutta itkeskelin kyllä sairaalassa kun mummo oli aika pahassa kunnossa. Tosin ihan luonnollista olla surullinen.

Kannattaisi varmaan viedä. Itseäni harmittaisi jälkeenpäin jos äitini ei olisi vienyt minua. Ainakin näin mummoni.

Vierailija
20/29 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin kiinni lapsen iästä ja ymmärryksestä.

En nyt ihan alakoululaista veisi katsomaan kärsivää vanhusta. Mutta kukin tavallaan..