Homeongelma näkynee huonekasvien
mullassa? Eli kasvit kokonaan pois, mutta mitä tilalle?
Kommentit (24)
niin kotona on jossain hometta. Se vaan kerääntyy ekana näkyviin kosteihin alueihin. Kannattaa selvittää mistä home tulee ja vaihtaa niihin mullat! Tai voi muuttaa ja aloittaa kaiken alusta. Kasvit on hyviä homemittareita, kyllä ne kertoo.
liikaa, mutta että jos talossa muutenkin hometta, niin näkyisi kasveissa..
Todella toivon vaan väärää kastelua syyksi!!!!!
Mulla homehtuu vain limoviikunan multa,koska kastelen sitä varmaankin liikaa.Miksei sitten muut kasvit homehdu?
se ei auta että vaihtaa vaan ne mullat. Ne pitää vaihtaa ettei home leviä ja saa lisää pinta-alaa mutta pitää myös tutkia koti!
biolanin luonnonlannoiterakeilla, eikä niitä rakeita kaiva kunnolla mullan sisään. Tämä ei johdu asunnossa olevasta homeongelmasta, vaan siitä, että se luonnonlannoite on kompostoitu ja kompostithan on (niiden kuuluukin olla) täynnä sieniä ja homeita.
Jos kotona sattuu olemaan homeongelma, niin kasveilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä, eikä niiden poistaminen auta asiaa pätkääkään. Toki kasvit kosteuttavat huoneilmaa, mutta ei ne hometta silti aiheuta.
vapauttaa ilmaan itiöitä? ja niitä sitten meidän vauveli on hengitellyt ties kuinka kauan..olen ihmetellyt jatkuvaa nuhaisuutta, oiskohan tässä jotain syytä sille..
mut hei, ulkomaailma on just nyt täynnä homeisia maatuvia lehtiä ja viimekesän kasvinjäänteitä. TÄmä tarkoittaa sitä, että ilma on joka tapauksessa täynnä homeitiöitä. Ne sun kukkamullassa olevat ei vaikuta siinä määrässä enää mihinkään. Ne on vähämmän kuin pisara meressä - paitsi jos te sen vauvan kanssa hierotte naamaanne sinne ruukkuun.
No voihan kasvien multakin olla se mistä ne homeitiöt tulee. Tai vaikka ulkoilma, homeitiöitä on kaikkialla. Eli joo sikäli totta, että jos jotain kotona homehtuu, niin jossain kotona on hometta, kyllä :).
Ristiriitaista, sillä monet kasvit nimenomaan sitovat huoneilmasta epäpuhtauksia ja homeitiöitä. Yksi tällainen kasvi on mm. rönsylilja joita olen ajatellut hankkivani useampia kotiini.
tuosta syystä mulla on joka huoneessa ikkunalaudoilla kukkia, että näen jos huoneilma alkaa huonontua, kasvit kertoo sen kyllä heti. Tiedän sitten etsiä hometta.
Mutta samasta syystä pidän kaikkien kengät oven ulkopuolella, kenkäkaapissa! En tuo niitä ollenkaan asuntoon sillä ne voivat levittää sitä hometta ja se olisi pahempi asia.
mielestäni keskustelu vain osoittaa tietämättömyyttä, jota itselläkin on asian suhteen. Meidän kasveissa, joita kolme, kaikissa mullassa valkoista jauhemaista hometta(ko?), eli kasvit vaihtoon.
Itse en tullut ajatelleeksi tuota luonnon maatumista. Tottakai kuitenkin ilman happioitoisuus vaikuttaa miten sen sitten aistii. Sisällä kuitenkin kuivempi ja jos home pöllyää, niin varmaan huono juttu. Siis tämän suhteen olen edelleenkin tietämätön. Rönsylilja vinkki täytyy tarkistaa ja myös joku supputraakkipuu myös hyvä vaihtoeto?
Kukkamullat ruukuissa homehtuivat, vaikka vaihdoin ruukut ja mullat.
Nyt annoin niille uuden mahdollisuuden vielä kerran.
Vaihdoin altakasteluruukut uusiin normaaleihin aluslautasruukkuihin, vaihdoin mullat ja huljuttelin juurakot "Ei ötököitä puutarhassa" -liuoksella, joka silminnähden poisti alakukkavarsiltakin valkean homeen.
Toistaiseksi uutta hometta ei ole ollut havaittavissa. Seuraan tilannetta ja raportoin mikäli home palaa multaan.
vain harvat homeet ovat terveydelle vaarallisia, suurin osa homeista on täysin vaarattomia.
Enpä ainakaan ole koskaan nähnyt myytävän steriilejä kukkamultia.
Kasvien mullat homehtuu liiasta kastelusta, ja nämä homeet voivat pilata sisäilmaa!
Kukaan ei katsoisi seinässään niin paljoa hometta mitä kukkaruukussa!
niin kotona on jossain hometta. Se vaan kerääntyy ekana näkyviin kosteihin alueihin. Kannattaa selvittää mistä home tulee ja vaihtaa niihin mullat! Tai voi muuttaa ja aloittaa kaiken alusta. Kasvit on hyviä homemittareita, kyllä ne kertoo.
"
Kasvien mullat homehtuu liiasta kastelusta, ja nämä homeet voivat pilata sisäilmaa!"
Juurikin noin! Minusta altakasteluruukut eivät sovi vähemmän 'juopoille' kukille.
Minulla on yksi altakasteluruukkukukka vielä jäljellä ja siinä ei ole koskaan ollut hometta. Siis sellainen 'juoppo' kukka :)
Ei hometta toistaiseksi. Kukat näyttävät voivan hyvin.
hetken päästä hometta, koska siinä on hyvä kasvualusta. Paras tapa vähentää sitä on istuttaa kukat kuivaan hiekkaan tai soraan ja pitää ne kuivana.
eli ruukkuun kevytsoraa ja vesimittari,. Kastellaan ja lannoitetaan säännöllisesti. Netistä löytyy ohjeita. Ei kasva hometta eikä kukkakärpäsiä. Koskaan kukat eivät ole voineet minulla näin hyvin.
Mulla on aina ollut kasveja kuin viidakossa eikä ole yhdessäkään kämpässä vielä ollut hometta...