Neuvokaa miten aloittaa varovasti juoksuharrastus? Kun en ole koskaan juossut.
Olen ns huonojalkainen... mutta haluaisin juosta. Jalkani ovat niin rumat, siis kaikki ylimääräinen kertyy minulla reisiin ja inhottaa kun ne höllyvät vaikken pahasti ylipainoinen olekaan. Mutta, reitevä siis.
Miten aloittaa? Ja kuinka pian kunto kohoaa?
Kommentit (6)
Kunto kohoaa pian kunhan jaksaa säännöllisesti käydä lenkkipolulla. Monet suosittelevat aloittelijoille ensin raskaampia kävelylenkkejä ja sitten esim. 10 min kävelyä, pari min juoksua, taas kävelyä ja taas juoksua. Pian huomaa, että jaksaa aina juosta pidempään. Pitää tietysti muistaa lepopäiviäkin pitää vähintään yksi viikossa.
Onko polvien kipeytyminen normaalia? Kiinteytyvätkö reidet varmasti juoksemalla?
ap
Kiinteytyvätkö reidet varmasti juoksemalla? ap
No siis mitenkään "paikallisesti" et voi laihduttaa. Jos reisissä kuitenkin on eniten rasvaa, niin sieltähän sitä eniten lähtee. Lisäksi, kun juokset, kehittyvät lihaksesi, myös ne reisilihakset, joten reitesi saavat kauniimman muodon, kun yhtä aikaa palaa rasvaa ja lihakset antavat vähän tounia muotoihin.
Kepeitä lenkkejä sulle! :)
Kunto kohoaa pian kunhan jaksaa säännöllisesti käydä lenkkipolulla. Monet suosittelevat aloittelijoille ensin raskaampia kävelylenkkejä ja sitten esim. 10 min kävelyä, pari min juoksua, taas kävelyä ja taas juoksua. Pian huomaa, että jaksaa aina juosta pidempään. Pitää tietysti muistaa lepopäiviäkin pitää vähintään yksi viikossa.
Kannattaa todellakin aloittaa pitkillä kävelylenkeillä, jolloin peruskunto alkaa kehittyä oikealla tavalla. Ei tule myöskään helposti ns. penikkatautia, kun lihakset saavat tottua liikuntaan pikkuhiljaa.
Itse aloitin viimeisen raskauteni jälkeen pitkät vaunulenkit (n.10 km) kävellen. Imetin vaan vauvaa tarvittaessa välillä esim. puiston penkillä. Siitä sitten siirryin juoksemaan pikkuhiljaa ja nykyään olen maratoonari. Ei ole ollut mitään rasitusvammoja, kun aloitin rauhassa.
Aloita lyhyillä lenkeillä, minuutti kävelyä ja minuutti hiljaista juoksua. Siirryt vähitellen pelkkään juoksuun. Älä mene lujaa, PPPP (pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta). Tähtäät pitkiin, yli puolen tunnin lenkkeihin ainakin 3x/vko. Hiljaa hyvä tulee, muista lepopäivät, riittävästi nestettä, ei lenkille kipeänä jne.