Lapselle povattu lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia, mutta se ei näy missään vielä!
Lapsi aloitti syksyllä eskarin ja osaa nyt kaikki kirjaimet.
Lapsi tutkittu tänä vuonna Tayssin foniatrisella puolella ja tulos keskivaikea puheenymmärtämisen vaikeus.
Myöskään tämä dysfasia ei nykyään näy, kuin hyvin suppeasti.
Sairaalassa kuitenkin sanoivat, että lukihäiriö on aivan varma.
Kirjoittaa myös hyvin.
Milloin sitten tämä aivan varmasti tuleva lukihäiriö näkyy??
Voiko oppia kaikki aakkosetkin noin nopeasti?
Kiinnostaa vaan tietää, kun tämä lukihäiriö ei vielä missään näy.
Kertokaa te joilla on kokemusta asiasta!
Lapsi on nyt 6v. ja 7kk vanha.
Ehdotin sairaalassa tarkkaavaisuushäiriötä eli ymmärtää, mutta ei kuuntele.
Eivät ottaneet tätä vaihtoehtoa huomioon. Lapsi on voimakastahtoinen, luova, persoonallinen ja
omaa vahvan mielikuvituksen.
Kommentit (12)
kirjainten oppimisessa kun sehän on aika mekaaninen juttu ja ne voi pienikin opetella ulkoa jos saa tarpeeksi harjoitusta.
Uskoisin että keskivaikea puheen ymmärtämisen vaikeus tulee lukemisessa jollain tavalla esiin ainakin sitten kun pitäisi harjoitella ymmärtävää lukemista ja saada teksteistä irti asiasisällön idea ja tehdä sen perusteella päätelmiä.
kun luetaan, eli mahtaako sitetn ymmärtää lukemaansa.
mutta ei ymmärrä lukemaansa.
Miksei vastavuoroisessa keskustelussa tuota ymmärtämisen vaikeutta näe?
Jutellaan erittäin paljon ja kyllä lapsi ymmärtää.
Joskus voi kysyä mitä jokin sana tarkoittaa ja ymmärtää selityksenkin hyvin.
Moniosaiset ja pitkät ohjeet voi olla vaikeita.
T.Ap.
että saako ohjeista kiinni ja pystyykö seuraamaan jos annetaan monta ohjetta kerralla.
Arkiasioista kasvotusten keskustelu ja ymmärtämisen formaalinen testaus on joiltain osin vähän eri asia.
mutta ei ymmärrä lukemaansa. Miksei vastavuoroisessa keskustelussa tuota ymmärtämisen vaikeutta näe? Jutellaan erittäin paljon ja kyllä lapsi ymmärtää. Joskus voi kysyä mitä jokin sana tarkoittaa ja ymmärtää selityksenkin hyvin. Moniosaiset ja pitkät ohjeet voi olla vaikeita. T.Ap.
siksi sitä ei näe, kun sitä ei ole.
jos tekstejä kirjoittaessaan kirjoittaa välillä väärin eli tekstistä jää kirjaimia pois, yleensä aika satunnaisesti (esim. kirjoittaa "olen tänään vhainen, minula on lukihärö"). Samoin voi näkyä myöhemmin lukemisvaikeuksina eli lukee tietyt sanat aina väärin tai on hidas lukemaan tms.
Tuskinpa ne lääkärit ja foniatrit nyt ihan väärässä ovat. Mutta hyvä vaan, jos ongelmia ei tulekaan. Ethän vaan sekoita lukihäiriötä jotenkin tyhmyyteen ja siksi pyri kaikin keinoin osoittamaan, ettei lapsellasi ole mitään lukihäiriötä? Koska siitä ei ole kyse. Älykkäälläkin lapsella voi olla lukihäiriö.
Minulla lukihäiriö ilmene aikoinaan kirjoittamisen kanssa; esim. en tiennyt tuleeko sanaan "kukka" yksi vai kaksi koota keskelle.
ja lisäisin vielä, että todennäköisyyksistähän näissäkin on kyse, vasta koulu näyttää, kuinka hyvin lapsesi oppii lukemaan ja ymmärtämään lukemaansa. Eli jos on puheen ymmärtämisen vaikeutta, on suuri todennäköisyys, että myöhemmin todetaan myös lukivaikeus. Lukivaikeutta ei koskaan diagnosoida ennenkuin lukemista on opeteltu. Toki riskeihin voi ja kannattaa puuttua, eli opettaja ja tarvittaessa erityisopettaja kiinnittävät asiaan erityistä huomiota ja mahdollisesti myös tehostetulla tai mukautetulla opetuksella voidaan parantaa lapsen lukemaan oppimista ja luetun ymmärtämisen taitoa.
Usein nämä erityishäiriöt, etenkin lievät, näkyvät juuri monimutkaisemmissa tilanteissa, kuten kielen ymmärtämisen vaikeus vasta monimutkaisempien lauserakenteiden kohdalla. Testeissä verrataan aina keskimääräiseen saman ikäisen lapsen suoriutumiseen.
Hän oli pienessä kyläkoulussa ja häntä vaan pidettiin tyhmänä. Onneksi tämä koulu lakkautettiin, ja isomman koulun opettaja laittoi tytön heti tutkimuksiin, ja taustalta löytyi tämä lukihäiriö. Hän siis osasi lukea, mutta ei ymmärtänyt lukemaansa.
Peruskoulun hän selvitti reaaliaineiden osalta niin, että vanhempansa lukivat hänelle koealueet. Kielten kanssa oli haasteita. Lukijaa hänestä ei siis koskaan tullut, mutta suoritti ammattikoulun hyvin varsinkin käytännön aineiden osalta ja on nykyään hyvin menestyvä ammattilainen.
Tässäkin tapauksessa lapsi siis osasi mekaanisesti lukea, mutta luetun ymmärtäminen ei onnistunut siinä määrin, että olisi selvinnyt lukemalla kokeista.
vaikeudet alkavat ilmetä mahdollisesti silloin, kun ensimmäisellä luokalla keväällä tulee matematiikassa sanallisia tehtäviä.
Tehtävien ymmärtäminen voi olla hankalaa jolloin opettaja lukee rauhallisesti tehtävän erikseen hänelle, avustaja jos luokalla on.
Opettaja voi saada matematiikan taidot esille muuten kuin sanallisia tehtäviä käyttäen, eri aikaan muista oppilaista.
Jos asuinpaikkakunnallanne on toimintaa lukihäiröön, niin kannattaa mennä mukaan.
http://www.osata.net/Page/ae5de531-4cec-46e1-bdd9-d4656f3cdead.aspx
mielestäni hyvin älykäs poika. Kouluvaihtoehtojakin olisi tarjolla, mutta en todellakaan osaa varmasti tietää mihin kouluun lapsen laittaisin, koska vaikeudet ei vielä näy.
Olen tietenkin valmis siirtoon, mutta kukaan ei auta tässä kouluvalinnassa, vaan pitää itse päättää.
Lähikaverit on asia, joka vaikutti valintaamme ja huomena on palaveri lapsen kouluasioista. Lapsi haluaa tästä läheltä kavereita ja erityiskoulut on kaukana. Lapselle kaverit on tosi tärkeitä.
Ahdistaa tämä päätöksen teko.
mutta mekaaninen lukeminen ja luetun ymmärtäminen on kaksi aivan eri asiaa. Vaikka lukisi mekaanisesti oikein, ei välttämättä ymmärrä pitempiä oppikirjatekstejä. Lukivaikeus voi ilmetä myös vasta vieraiden kielten opettelussa.