Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauspäivärahalta äitiysrahalle

Vierailija
26.10.2010 |

Olen joutunut raskausaikana sairauspäivärahalle.

Siirryn siis siltä äitiysrahalle. Kuinka paljon tulen saamaan äitiysrahaa suhteessa sairauspäivärahaan?

Ja olen maksanut veroja ja ollut töissä, vaikea raskaus vain vei työkyvyn. Tiedän, että Kela osaa auttaa parhaiten, mutta jos joku ystävällinen täällä osaisi jo tänään auttaa, kiitos!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli verotietojen perusteella lasketaan paljonko sulle kuuluu.Ihan omia rahojas saat takasin.Sairauspäivärahoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.Jos synnytät tänä vuonna niin vuoden 2008 tulojen mukaan saat.

Vierailija
2/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos olet ollut vielä viime vuonna töissä niin ei sulla ole mitään hätää. Saat äitiyspäivärahan palkkasi mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äitiysraha määräytyy niinkuin muidenkin

eli verotietojen perusteella lasketaan paljonko sulle kuuluu.Ihan omia rahojas saat takasin.Sairauspäivärahoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.Jos synnytät tänä vuonna niin vuoden 2008 tulojen mukaan saat.

tärkeää on se, koska äitiysloma alkaa. jos se alkaa tämän vuoden puolella, niin tulot katsotaan 2008 mukaan. jos esim tammikuun ekana päivänä tai sen jälkeen, niin tulot katsotaan 2009 mukaan.

Vierailija
4/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai kamala kun olin törppö! Tammikuussa alkaa äippäloma. Ja käytän sitä tulot edeltävältä 6 kuukaudelta, koska olin opiskelija vielä tuolloin aiemmin. Anteeksi mokani ja kiitos jo vastanneille!!

Vierailija
5/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

08 tai 09, niin olen vielä myös opiskellut, nyt tämän vuoden "kunnolla" töissä eli tulot kasvaneet. Ja töistä joutunut pitkälle sairauslomalle.

Eikö kannatakin siis äitiysraha laskea sairauspäivärahasta?

Vai olenko mä nyt ihan pihalla?

ap

Vierailija
6/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun katsotaan 6kk:n tulot vai lasketaanko se mukaan?

Vierailija
7/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut pitkäänkin sairauspäivärahalla?

Vierailija
8/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät 6kk ennen jäämistä ja ennen s.lomalle jäämistä olit opiskelija niin silloinhan sulla ei tuloja??? Eli minimiäitiysraha vai mitä en nyt ymmärtänyt jutussasi????

Vierailija
9/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tulot nyt tippuneet palkasta sairauspäivärahalle. Se jatkuu äitiyslomaan asti.

Eli sitä ehtii tulla melkein 6 kk laskettuun aikaan.

ap

Vierailija
10/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne on vähintään 20% suuremmat, mitä viimeisen valmistuneen verotuksen tulot. jos ne ei sitä ylitä, niin silloin niiden mukaan ei voi rahaa saada.

Vierailija
11/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä saikulle.

No sitä yritän siis selvittää, onko tämän vuoden tuloilla mitään merkitystä, vai jäänkö minimille..

Kyllä mä yleensä ymmärrän ihan hyvin.

ap

Vierailija
12/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sinulla ei ole ollut tuloja sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi yhtäjaksoisesti päivärahakautta edeltävältä 6 kuukauden ajalta, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta."

Eli ymmärtääkseni voit ohittaa tuon sairauspäivärahakauden ja hakea äitiyspäivärahaa sitä edeltäviltä kuukausilta!

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument

Vierailija
13/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lasketaanko ä-raha tuolloin sairauspäivärahasta?

ap

Vierailija
14/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhannet kiitokset oikein fiksusta selvityksestä!

Ja pärjätään kyllä vaikka olisi se minimi, täytyy vain pankkia varten (lainat) miettiä ensi vuoden tulot.

Ja kun tässä sairauslomalla tätä aikaa on nyt miettiä, niin tuli kunnon pohdistatauko näin illasta.

ap

Vierailija
15/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lasketaan sun tuloista tammikuu2010-syyskuu2010 siihen päivään asti kuin viimisen työpäivän teit.Ei haittaa jos ei 6kk täyty jos tulot sen 20% suuremmat kuin vuosina 2008 ja 09.Sairauspäivärahaa ei kuiteskaan enää lasketa siihen.

Vierailija
16/16 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikein aurinkoista syksyn jatkoa sinulle ja muillekin!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän