Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9 luokkalisen jatko-opinnot... herrrmo menee

Vierailija
26.10.2010 |

Tytöllä on 8.4 keskiarvo ja on aina puhunut luokioon menemisestä.

Mutta nyt 9;llä on alannut puhumaan että "ei halua lukea" ja menee amikseen kun siellä ei tarbi lukea. Ei kuitenkaan osaa sanoa minne siellä menisi. mutta kun kukaan kaveri ei tule lukioon.

Olen aina sanonut että voit mennä minne vaan jos on joku kiinnostuksen kohde, mutta että mennä amikseen sen takia kuin kaveritkin...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieltään voi aina vaihtaa! Asia ei ole lainkaan niin vakava.

Vierailija
2/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYtöllä sentään on suunnitelma, ja jopa opiskelu liittyy tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ysiluokkalainen poika, joka ei tiedä tulevaisuudensuunnitelmistaan vieläkään yhtään mitään.Siinä mielessä lukio voisi olla hänelle parempi, että antaisi lisäaikaa miettiä - en vaan tiedä että onko hänestä lukiolaiseksi. Vaan kun ei muutkaan vaihtoehdot kiinnosta pätkän vertaa.

Vierailija
4/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä kai se opokin koulussa jotain testiä teettää. Ehkä siitä löytyy se ala.

Jos juuri nyt ei halua lukea ja opiskella niin ehkä sen kanssa on turha pingottaa juuri nyt. Lukion voi käydä sit amiksen tai jopa muutaman vuoden työssäkäynnin jälkeenkin, jos se sit alkaakin kiinnostaa. Jopa aikuislukion puolella, niin ei tarvi lasten kanssa kouluun enää mennä.

Vierailija
5/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos menee johonkin media-assari koulutukseen niin hän on 18 vuotiaana valmis ja omillaan eli pitäisi alata tekemään töitä.

Jos menee lukioon voi viettää huoletonta opiskelijaelämää vuosikausia vielä eikä tarvi miettiä töihin menemistä

Ja media-alan ihmisiä koulutetaan aivan liikaa ja vain osalle on hommia jollain 1500 euron kuukausipalkalla

Vierailija
6/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella typerää mennä amikseen vain sen takia, että kaverit menee sinne, varsinkaan jos ei edes tiedä, mille alalle menisi. Ja ei sitä mielipidettä voi enää vaihtaa kesken lukukauden!

Tietenkin jos lukio ei kiinnosta muutenkaan, niin sitten amikseen.

Vierailija
7/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättää koko tulevaisuudestaan. Ei ollut itselläni ainakaan ja vaikka kävin lukion niin ei yhtään sen paremmin tiennyt omaa alaa sen jälkeenkään!

Ja amiksen kauttakin voi jatkaa amk:hon ja yliopistoon (suoraan pääsykoevalinnalla). Mieheni esimerkiksi on ensin käynyt amiksen (automaatiomekaanikoksi), sitten oli töissä elektroniikka-asentajana pari vuotta ja turhautui työn yksitoikkoissuuteen ja huonoon palkkaan, haki amk:hon ja luki tietotekniikan insinööriksi, pääsi tosi hyviin töihin elektroniikka- ja ohjelmistosuunnittelijaksi (on eri firmoissa ollut), piti opintovapaan ja on nyt gradua vaille suorittanut KTM:n tutkinnnon tietotekniikan pääaineesta (suoran maisterivaiheen valinnan kautta pääsi amk-pepereilla sisään). Eli amispohjaltakin voi ponnistaa vaikka minne, toki lukiopohjaltakin.

Yritä jaksaa tukea ja kannustaa lastasi ja kertoa, että vaikka nyt tekee jonkun valinnan niin voi myöhemminkin vielä opiskella joko eteenpäin samaa alaa tai vaikka toista ammattiakin. Monella on nykyään useampi koulutus ja ammatti.

Vierailija
8/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 28 enkä muutamaa koulutusta kokeilleena ja kohta yhdestä pakolla valmistuvana tiedä vieläkään, mitä haluaisin tehdä tai mikä olisi minun alani. Tai no, NYT peräti tiedän, että sellaiselle, joka ei oikein tiedä mitä haluaa, olisi oikea paikka joku kauppakorkeakoulu tai oikeustieteellinen, jos siis kuitenkin kohtuullista palkkaa haluaa joskus. Eli minulle olisi ollut pelkästään hyväksi pitää vaikka parikin välivuotta yläasteen tai lukion jälkeen.

Vierailija
9/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ilmeisesti ulkonäön perusteella alkoi suosittelemaan amiksen linjoja ( kun olet niin hyvä taideaineissa ;-)

Tytöllä kuitenkin 8.4 keskiarvo ja sillä pääsisi melkein joka lukioon tässä kaupungissa. Eli OPO ei ollut ollenkaan kysellyt mitään vaan alaknut heti amista ehdottelemaan...

Siinä sit tyttö olisi valmis ammattiin 18 vuotiaana... joku höpöhöpö linjan käyneenä. Jossa ei ole työmahdollisuuksia juurikaan ja palkka todellakin jotain 1500 e kuussa.

Vierailija
10/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskeluaan. Ei ammattikoulun käyminen tarkoita että heti pitäisi töihin mennä kun on ammattikoulu käyty.

Moni jatkaa esim. AMK:ssa ja saakin sitten paremmin kesätöitä ym. työtä kun on jo ammatti ja usein parempaa palkkaakin.

että jos menee johonkin media-assari koulutukseen niin hän on 18 vuotiaana valmis ja omillaan eli pitäisi alata tekemään töitä.

Jos menee lukioon voi viettää huoletonta opiskelijaelämää vuosikausia vielä eikä tarvi miettiä töihin menemistä

Ja media-alan ihmisiä koulutetaan aivan liikaa ja vain osalle on hommia jollain 1500 euron kuukausipalkalla

Vierailija
11/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirvesmies, muurari, putkimies, maalari, aähköasentaja, lähäri, jne. Toki näiden alojen taiteellisuus on vähän niin ja näin.

Mä tuossa iässä kuvittelin, että musta tulee tekstiilikäsityöläinen. Yrittäjä, joka perustaa oman yrityksen ja tuottaa vinkeitä lakanoita ja vaatteita ja leluja ja seinävaatteita. Ei tullut, koska sen ysin viimeisen kevään aikana mieli muuttui, mutta olisi voinut tullakin.

Minä olen sitä mieltä, että lapsesi kannattaa mennä lukioon jos, mutta vain jos häntä opiskelu kiinnostaa. Keskiarvo on sen verran hyvä, että hänellä on mahdollisuus valita, mutta ei hän nyt sellainen lahjakkuus ole, jonka olisi ihan pakko mennä lukioon. Hän toki pääsee varmasti lukioon, mutta silti hän menestyy siellä vain jos häntä kiinnostaa. Jollei kiinnosta, tuloksena on helposti surkeahko lukio/yotodistus tai pahimmillaan ihan lekkeriksi heitetty koulunkäynti ja täysin väärät kaverit. Parempi olisi käydä kunnolla sellainen koulu, mikä kiinnostaa.

Ja sen lukion voi tosiaan käydä sit tulevaisuudessa myös kunnolla jos se sit tulevaisuudessa alkaa kiinnostaa. Mutta jos se ei kiinnosta niin se menee tosiaan hukkaan, kuka sillä huonolla lukiopaperilla sit mitään tekee? Se voi vielä sulkea ovia sen sijata että avaisi niitä.

Vierailija
12/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ilmaiset kantasi selkeästi ja kerrot, että lukioon kannattaa mennä parempien jatko-opiskelumahdollisuuksien vuoksi, koska hänellä ei vielä oma ala ole selvillä.

Juttelet vaan mihin lukioon aikoo paperit laittaa.

Eihän ne kaveritkaan välttämättä pääse amikseen tai ainakaan samaan....

Vierailija
13/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun ap:n tyttöä ei kiinnosta amis tai että siellä olisi joku linja jonne haluaisi... näin ymmärsin. Olisi menossa sinne vain siksi että kaveritkin menee..

Ihan väärä valintaperuste tuollainen eli ap:n puhuisin lukion puolesta

Vierailija
14/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta häntä amikseen jos sinne tahtoo, mutta sano että aloittaa kaksoistutkinnolla. Jos se ei tunnu sopivalta niin sen voi jättää kesken ja keskittyä vain toiseen!

Ei kannata menettää sellaista tilaisuutta.

Lisäksi suosittelisin kauppaopistolinjaa. Se on lähimpänä lukion tyyliä ja opettaa ihan hyödyllisiäkin aineita mm. taloudenhoidosta. Sieltä työllisyysmahdollisuudet ovat hyvin monipuoliset etenkin kun ei jää vain asiakaspalvelulinjalle vaan valitsee esimerkiksi taloussuuntautumisen. Ja tuolta linjalta on myös hyvät etenemismahdollisuudet vaikak kauppakorkeaan (jos kaksoistutnkinto)!

Vierailija
15/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teini yhtäkkiä alkoi puhua menevänsä amikseen "kun lukeminen ei kiinnosta" ja kun kaikki kaverit menee amikseen.

En antanut periksi vaan puhuin lukion puolesta kun hänelläkin oli keskiarvo 8,3. Perusteluina juuri paremmat jatkokoulutusmahdollisuudet ( = parempi palkka tulevaisuudessa) ja huolettoman opiskelijaelämän viettäminen jne

Meni sit lukioon ja myöhemmin kertoi että oli minua ( olen kauppakorkeasta valmistunut KTM) ärsyttääkseen puhunut amiksesta.. ei ollut oikeasti sinne menossa

Vierailija
16/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ilmaiset kantasi selkeästi ja kerrot, että lukioon kannattaa mennä parempien jatko-opiskelumahdollisuuksien vuoksi, koska hänellä ei vielä oma ala ole selvillä.

Juttelet vaan mihin lukioon aikoo paperit laittaa.

Eihän ne kaveritkaan välttämättä pääse amikseen tai ainakaan samaan....

Samaa mieltä. Nimittäin jos tyttärellä ei ole mitään käsitystä siitä, mille alalle haluaisi ja/tai millaista työtä tehdä.

Helpompi mennä lukioon nyt kuin jättää se mahdollisesti epäonnisten amis-opintojen jälkeiselle ajalle, kun iso osa asioista on jo unohtunut.

Ja sitten on vielä toki mahdollisuus yhdistää yo- ja ammattitutkinto (useammankin tunnen, jotka tehneet näin eli käyvät molempia kouluja rinnan).

Opon aatokset kannattaa jättää omaan arvoonsa, jos kerran heittää pärstäkertoimen mukaan mitä sattuu.

Vierailija
17/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim minun rocktyyliselle tytölle suositteli pelkästään amista vaikka tytöllä oli 8.3 keskiarvo (lukuaineiden). Vastaavasti luokan 7.5 keskiarvon pissiksille suositteli lukiota !!

Vierailija
18/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan minulle suositeltiin lukiota koska keskiarvoni oli 9. Lukion jälkeen suositeltiin tekniikan alaa koska olin hyvä matematiikassa. Tottelin aina kiltisti. Nyt olen 30v. ja opiskelen sairaanhoitajaksi koska totesin ettei insinöörin hommat todellakaan olleet minua varten.

Vierailija
19/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä esimerkissä pärstäkertoimen mukaan ihan selvästi suositellut "pörrötukkainen nahkatakkinen rokkari amikseen vaan" ei sinusta kuitenkaan mitään tule. heh heh

Vierailija
20/24 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan minulle suositeltiin lukiota koska keskiarvoni oli 9. Lukion jälkeen suositeltiin tekniikan alaa koska olin hyvä matematiikassa. Tottelin aina kiltisti. Nyt olen 30v. ja opiskelen sairaanhoitajaksi koska totesin ettei insinöörin hommat todellakaan olleet minua varten.

Jännä juttu. En aikoinaan välittänyt tuon taivaallista mitä opo sanoi. En edes muista, sanoiko mitään? Olivat uusi asia kouluissa silloin. Itse päätin mitä haluan. Ja itseäni on siis syyttäminenkin/kiittäminenkin näin jälkikäteen (45 v.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi