Miksi Suomessa kaikki on "elvistelyä" tai "tärkeilyä"?
Luin ihan suu auki tuota "ärsyttävimmät facebook-päivitykset" -ketjua. Joidenkin mielestä "nyt sadevaatteet päälle ja kuralätäköihin pomppimaan" on ELVISTELYÄ! Siis täh, mitä siinä elvistellään, sitä että ollaan sateella ulkona?
Tai jos kertoo että siivosin vasta, tai auto on vaihtunut, niin sekin on itsensä korostamista ja leuhkimista.
Minä en vaan käsitä tuollaista ajatusmaailmaa. Suomalainen nauttii enemmän siitä että naapurin palkka laskee kuin että oma nousee.
Kommentit (21)
Esim:
"nyt sadevaatteet päälle ja kuralätäköihin pomppimaan" = elvistelyä, mikäli päivityksen lukija ei jaksa/halua/voi lähteä ulos
"siivosin vasta"=elvistelyä, jos lukija ei ole jaksanut/halunnut/voinut siivota
jne.jne.
Ainakin minusta vaikuttaa tältä..:D No toki ymmärrän, että on ärsyttävää, jos joku joka jumalan päivä jaksaa ilmoittaa uloslähdöstä, ruoanlaitosta tai siivouksesta..
Itsestään ei saa pitää meteliä, eikä varsinkaan hyvästä mielestä. Parhaiten voivat ne ihmiset, jotka antavat tällaisten peruskatkerien kommenttien valua kuin vesi hanhen selästä. Kyllä elämästä kuuluu nauttia!
Siis jos joku ärsyyntyy siitä, että toinen kertoo tehneensä suursiivouksen tms. niin kyllä se ongelma on ihan sen ärsyyntyjän pääkopassa. Itse inhoan sitä, että keskusteluun vedetään kateuskortti, koska asioista voi olla erimieltä ihan ilman kateuttakin, mutta kyllähän tuollainen kertoo jonkin asteisesta kateudesta tai alemmuuden tunteesta.
Pitäisikö kirjoittaa feisbuukkiin että eipä jaksa lähteä ulos kun on noin huono ilma, ja sitten hipsiä salaa ulos ja toivoa ettei tutut näe. Ettei vaan luulla että elvistelen omalla reippaudellani :D
Henkilö, joka ei ole vuoteen lähettänyt yhtään työhakemusta matkustaa pitkän matkan mielenosoitukseen jossa vastustetaan kansanedustajien palkankorostusta. Tämä ihan keksittynä esimerkkinä mutta tällaisia tyyppejä taatusti löytyy.
Itse olen tällä hetkellä pienituloinen (hoitovapaalla) mutta minua ei kaivele yhtään vaikka naapurin pihaan ilmestyy uusi citymaasturi. Miten se minun talouteeni vaikuttaa? Ei minun kotihoidotukeni nouse senttiäkään vaikka naapuri ajelisi vuosikauden ruosteisella Ladalla.
Voisiko joku herraviahinen kommunisti vähän selittää, miksi teille on tavoite saada toisten tulot laskemaan jos ette omiin tuloihinne halua tai edes yritä vaikuttaa?
Esim. kotiäidin päivät täyttyvät aika pitkälti tuon kaltaisista askareista ja kun ei muuta ole tehnyt, pitäisikö olla päivittämättä ollenkaan?
Siis mua ei juuri vaivaa muiden päivittämiset tai päivittämättä jättämiset, mutta itse päivitän, kun keksin jotain vähän erilaista, koska olisi tympäisevää vetää koko viikko kaavalla: "vihaa maanantaita", "tänään jumppapäivä", "torstai on toivoa täynnä, not.", "TGIF" ja sitten jotain viikonlopusta. Tai pahimmillaan niin, että status vaihtuu aina, kun ko. henkilö jotain tekee.
Ei siinä ole mitään pahaa, että päivitysten väliä pitää vähän pidempänä. Kukin tyylillään, tietysti.
Vai eikö maailmaan mahdu muu kuin suorittaminen ja omistaminen?
Miksi luetella tuollaisia asioita, ellei sitten salaa toivo toisten olevan kateellinen? Vai eikö maailmaan mahdu muu kuin suorittaminen ja omistaminen?
ylipäätään kommunikoidaan mitään toisten ihmisten kanssa? Jos ei voi kertoa tekemisistään tai vaikkapa uudesta autosta niin mistä sitten oikein on luvallista puhua?
Minusta siivoaminen tai ruoan laitto ei ole suorittamista vaan ihan normaaleita arkiaskareita, joita (lähes) kaikki ihmiset joskus tekevät. Uskotko oikeasti että joku haluaa toisen olevan kateellinen omasta siivouspäivästään? Täytyy sanoa että ihmettelen ajatusmaailmaasi.
Ja myös auton vaihtamisesta kertomienn on minusta ihan neutraalia, ellei nyt sitten kerran viikossa vaihda ;) Mitä ihmettä näille eräille voi tosiaan enää kirjoittaa etteivät vedä hernettä nenään? Hyväksytkö kuitenkin valituspäivitykset, kuten "väsyttäävituttaalapsetvalvottaaukkoonperseestä" jne?
Minusta siivoaminen tai ruoan laitto ei ole suorittamista vaan ihan normaaleita arkiaskareita, joita (lähes) kaikki ihmiset joskus tekevät. Uskotko oikeasti että joku haluaa toisen olevan kateellinen omasta siivouspäivästään? Täytyy sanoa että ihmettelen ajatusmaailmaasi.
Ja myös auton vaihtamisesta kertomienn on minusta ihan neutraalia, ellei nyt sitten kerran viikossa vaihda ;) Mitä ihmettä näille eräille voi tosiaan enää kirjoittaa etteivät vedä hernettä nenään? Hyväksytkö kuitenkin valituspäivitykset, kuten "väsyttäävituttaalapsetvalvottaaukkoonperseestä" jne?
En ärsyynny ihmisten päivityksistä lainkaan. Ajattelin vain, että jos itse laittaisin päivityksen uudesta autosta tai siitä miten reipas olen, tekisin sen vain siksi, että pätisin ja saisin muut kateelliseksi.
Ajattelin vain, että jos itse laittaisin päivityksen uudesta autosta tai siitä miten reipas olen, tekisin sen vain siksi, että pätisin ja saisin muut kateelliseksi.
Onko sinusta ihminen, joka siivoaa ja laittaa ruokaa, automaattisesti "reipas". Minusta ihan tavallinen ihminen.
Ja auton vaihtaminen herättää ainakin miesporukoissa enemmän keskustelua ja mielenkiintoa kuin vaikkapa lapsen syntymä, joten mikseipä sellaista jakaisi facebookissa?
Millaisia päivityksiä itse teet? ;)
Jos siivoaa, laittaa ruokaa, onnistuu työssään jne. ei tarkoita että on reipas ja osaava, vaan että on suorittaja tai että yrittää päteä.
Sellaista se on, mikään ei kelpaa.
Voisin tänään päivittää vaikka, että
"Päivi Päivittäjä pohtii miksi maailmankaikkeus on niin epäreilu, että pisimmät ripset on aina pienillä pojilla! (Onnea Stiina Statukselle kauniista nyytistä!)"
tai vaikkapa
"Neljältä kauppaan ja ysiltä punkkaan, se on sellainen työäidin tiistai"
tai ehkäpä:
"Huomenna Eija-Samulin synttärit. Kakku! Valtakunta täytekakusta!"
En kuitenkaan päivitä noista mitään. Mutta voisin.
Jos siivoaa, laittaa ruokaa, onnistuu työssään jne. ei tarkoita että on reipas ja osaava, vaan että on suorittaja tai että yrittää päteä.
Sellaista se on, mikään ei kelpaa.
"Päivi Päivittäjä pohtii miksi maailmankaikkeus on niin epäreilu, että pisimmät ripset on aina pienillä pojilla! (Onnea Stiina Statukselle kauniista nyytistä!)"
tai vaikkapa
tai ehkäpä:
Mitä jos päivän aikana ei ole sattunut mitään ikävää, eikö sitten saa päivittää lainkaan?
Mitä TODISTELUA se on, jos kerron että siivosin tai kävin lenkillä? Kunhan kerron, että tein niin, ihan samoin kun joku kertoo menneensä töihin tai kouluun. Nuo on normaaleja asioita, tai no, ilmeisesti ei ole av:lla, kun täällä kaksikin lasta itse kotona hoitava äiti on superäiti, voi huokaus.
Minusta ei ole elvistelyä ei ole tuo sadevaatteet päälle ja kuralätäköihin. Elvistelyä se olisi esim sanottuna "onneksi ei tarvitse itse viedä lapsia tuonne sateeseen vaan nanny tekee sen". Tosin ei jälkimmäinenkään minua ärsyttäisi, vaan ehkä huvittaisi.
tai vaikkapa
tai ehkäpä:
Kysyttiin mitä minä päivittäisin ja kerroin.
että tuo tulee varmaan niiltä ajoilta kun oltiin täysin rähmäällään itään.
Samanlainen mentateetti on havaittavissa entisessä itä-saksassa ja vanhoissa neuvostomaissa. Valitettavasti.