Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei TURKULAISET! Kertokaapa minulle...

Vierailija
26.10.2010 |

muutamia asioita Turusta :) Harkinnassa muutto sinne, tarjolla olisi vakituinen työpaikka ylopistolla. Tässä tulee nyt vähän tärkeitä ja paljon vähemmän tärkeitä (=ei varsinaisesti vaikuta muuttopäätökseen) asioita mitä olisi kiva tietää. Olen käynyt viimeisen 10 vuoden aikana kerran Turussa joten käsitys kaupungista on HYVIN pintapuolinen...

-Missä hinnoissa asunnot liikkuvat, jos halussa olisi n. 80 neliötä, 3 h + keittiö, kerrostalossa (mitä vanhempi sen parempi) kävelymatkan päässä yliopistolta? Mitä lähempänä keskustaa, sen parempi :)

-Perheemme on kaksikielinen, millainen on tarjonta ruotsinkielisten päiväkotien ja koulujen osalta? Lapsi menisi ensi syksynä esikouluun.

-Vapaa-aika: käymme mielellämme keikoilla, käsittääkseni Turussa on ainakin kohtuullinen keikkatarjonta (akselilla pop-rock-hevi-jazz)? Ruisrock tietty, mutta mites muuten?

-Shoppailu: kenkäfriikki ilmottautuu o/ Turku on varmaan niin iso kaupunki että sieltä löytyy hyvä kenkäkauppa, siis jotain muuta kuin perus-K-kenkää yms? Vintage ja second hand on myös lähellä sydäntä, näissäkin on varmana tarjontaa? Entäs lastenvaatteet?

-Millainen on kaupungin fiilis ja tunnelma? Nurkkakuntainen, elävä ja toimelias, rauhallinen...

-Jotain muuta mitä haluaisit kertoa?

Kiitos jos joku jaksa avastata :)

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hinnoissa asunnot liikkuvat, jos halussa olisi n. 80 neliötä, 3 h + keittiö, kerrostalossa (mitä vanhempi sen parempi) kävelymatkan päässä yliopistolta? Mitä lähempänä keskustaa, sen parempi :) Reippaasti yli sadan tonnin, riippuu niin paljon kunnosta ja sijainista.

-Perheemme on kaksikielinen, millainen on tarjonta ruotsinkielisten päiväkotien ja koulujen osalta? Lapsi menisi ensi syksynä esikouluun. On palveluja kaksikielisille, sijainti ei välttämättä kovin lähellä mutta tarjontaa on.Eli pk ja koulu mahdollista saada toisella kotimaisella.

-Shoppailu: kenkäfriikki ilmottautuu Löytyy monia vaihtoehtoja, paljon hyviä kirppiksiä

Entäs lastenvaatteet? Pilvin pimein halpisketjuista kalliisiin pikkuputiikkeihin

-Millainen on kaupungin fiilis ja tunnelma? Täällä on hyvä elää ja olla. Toki syvältä se että aina lapsista ja vanhuksista säästetään, kulttuurikaupunkihankkeeseen miljoonia kyllä löytyy.

Vierailija
2/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuritarjontaa on korkeakulttuurista alakulttuuripääkaupunkihankkeeseen, vireää klubitoimintaa, kulttuuriyhdistyksiä, paljon keikkoja yllättävissäkin paikoissa. Mahtavat ulkoilusaaret, jokivarsi kesällä täynnä toimintaa, seikkailupuistossa paljon lapsille, hyvät uimarannat, hienot pyöräilymahdollisuudet. Shoppailusta en tiedä mitään .)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai olet asuntoja käynyt jo oikotieltä katsomassa, sieltähän sen asian itse näet.

Muuten kiva ja mukava kaupununki, en itse enää asu siellä, joten en sen tarkemmin osaa sanoa. Riippuu varmaan mistä olet muuttamassa, että mtien tulet viihtymään. Jos sulla on joku "turku on perse" -asenne, niin et viihdy.

Vierailija
4/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme tällä hetkellä Helsingissä joten kaikki alle 200 000 e asunnot on plussaa :D

Lapset ja vanhukset taitaa olla ina säästökohteina kaikkialla :P

Vierailija
5/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole omakohtaisia kokemuksia. Vähän olen ihmetellyt turkulaisten mollaamista, kun ne muutamat jotka tunnen ovat olleet kivoja heppuja :)

Oikotietä en ole vielä katsastanut, kun tuo Turun maantiede on vähän heikoissa kantimissa... Siis en tiedä mitkä kaikki kaupunginosat on kävelymatkan päässä yliopistolta ja keskustasta.

No kai olet asuntoja käynyt jo oikotieltä katsomassa, sieltähän sen asian itse näet.

Muuten kiva ja mukava kaupununki, en itse enää asu siellä, joten en sen tarkemmin osaa sanoa. Riippuu varmaan mistä olet muuttamassa, että mtien tulet viihtymään. Jos sulla on joku "turku on perse" -asenne, niin et viihdy.

Vierailija
6/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa kattoa tarkkaan vaikka etuovesta missä ja mitä tarjolla.

Vierailija
7/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi kiinnostikin muun muassa keikkatarjonta, ja asuminen lähellä keskustaa :)

Varaudu siihen että Hesan jälken tämä tuntuu aika tuppukylältä.

Vierailija
8/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä käsityksessä ettei ole kovin pitkä matka?

Eli kannattaa kattoa tarkkaan vaikka etuovesta missä ja mitä tarjolla.

Vierailija
9/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin sitä että kävelymatka yliopistolle 2 km ja siitä torille 2 km on aika pitkä pienelle lapselle. Tosin bussit kulkevat tosi tosi hyvin keskustan tuntumassa eli ei se muutama km ole paha jos voi käyttää bussiakin.

Vierailija
10/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei lähellä keskustaa. Keskusta toiseen suuntaan. Kauppatorille yo:lta ehkä 1,5 km.

Vierailija
11/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan keskustassa lähempänä 200000.

Vierailija
12/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskoisin, että tykkäätte Turusta. :)

Ostin itse viime vuonna asunnon 50-luvun kerrostalosta 3h+k, 75 neliötä ja maksoin 142 000. Oli just rempattu. Nyt hinnat on kai nousseet, mutta pk-seutuun nähden täällä on kaikki halpaa!

Kulttuuria löytyy, paljon keikkoja. Kannattaa tsekata esim. Klubin tarjonta.

Ruotsinkielisiä päiväkoteja ja kouluja löytyy, en tiedä niistä tarkemmin.

Mä viihdyn Turussa todella hyvin, on ihanaa kun lähes kaikki on kävelymatkan päässä, ja bussiverkosto toimii. Mä koen tän fiiliksen jotenkin keskieurooppalaiseksi, mutta pienemmässä mittakaavassa. :) Kodikasta. Tekemistä löytyy aivan varmasti lapsille ja aikuisille, jos osaa hakea. Lapsille ihan ehdoton on seikkailupuisto ja sunnuntaisin lasten liikunnan ihmemaa.

Lastenvaateliikkeitä on muutamia, lisäksi pari tosi hyvää kirppistä. Vintagea ja second handia löytyy. Tietty pk-seudun valikoimaan kaikkea on vähemmän.

Tervetuloa! :)

Vierailija
13/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis asuinalueella, joka on ihan lähellä jokirantaa ja keskustaan alle kilometri.

Vierailija
14/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on meille rakas kotikaupunki, mutta täällä asumisessa on huonoja puolia (esim. just asumiskustannukset). Joku tuollainen kuvailemasi kaltainen asunto olisi meille ihan nappi, toivottavasti sellainen löytyy jos Turkuun päädytään.

uskoisin, että tykkäätte Turusta. :)

Ostin itse viime vuonna asunnon 50-luvun kerrostalosta 3h+k, 75 neliötä ja maksoin 142 000. Oli just rempattu. Nyt hinnat on kai nousseet, mutta pk-seutuun nähden täällä on kaikki halpaa!

Kulttuuria löytyy, paljon keikkoja. Kannattaa tsekata esim. Klubin tarjonta.

Ruotsinkielisiä päiväkoteja ja kouluja löytyy, en tiedä niistä tarkemmin.

Mä viihdyn Turussa todella hyvin, on ihanaa kun lähes kaikki on kävelymatkan päässä, ja bussiverkosto toimii. Mä koen tän fiiliksen jotenkin keskieurooppalaiseksi, mutta pienemmässä mittakaavassa. :) Kodikasta. Tekemistä löytyy aivan varmasti lapsille ja aikuisille, jos osaa hakea. Lapsille ihan ehdoton on seikkailupuisto ja sunnuntaisin lasten liikunnan ihmemaa.

Lastenvaateliikkeitä on muutamia, lisäksi pari tosi hyvää kirppistä. Vintagea ja second handia löytyy. Tietty pk-seudun valikoimaan kaikkea on vähemmän.

Tervetuloa! :)

Vierailija
15/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harkitsisin muuttoa Turun itäiseen keskustaan (huom: eri asia kuin Itäkeskus...) eli esim. Sirkkalankatu, Vähä-Hämeenkatu, Kupittaankatu, Kerttulinkatu. Niiltä on kävelymatka sekä yliopistoille että ydinkeskustaan, ja hyvät liikenneyhteydet muutenkin (esim. Kupittaan juna-asema).

Vierailija
16/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa katsoa missä niitä on, ja valita asunto läheltä koulua. Cygnaeuksen koulu muistaakseni, onkohan sellainen kuin Sirkkala skola? Yliopistolle ei keskustan alueelta ole pitkä matka. Turku on mainio paikka! Keskustassa asunnot toki kalliimpia, mutta ei mitään Helsingin seutuun verrattuna.

Vierailija
17/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinalueena kannattaa katsoa ehdottomasti Martti. Martissa 50-luvun kerrostaloja, lähellä keskustaa ja yliopistolle pääsee yhdellä bussilla.

Suosittelen myös itäistä keskustaa. Ja Portsa (Port Arthur), tosin se on väärässä suunnassa yliopistosta.

t: Martinmäkeläinen :)

Vierailija
18/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä on tullut, nyt vain etuovea vahtaamaan :)

Vierailija
19/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku tässä kirjoittikin Helsingin jälkeen Turku tuntuu aika pieneltä. Tosin entisenä turkulaisena nykyisenä helsinkiläisenä se on monessa mielessä myös hyvä asia. Kaikki on periaatteessa kävelyetäisyydellä. Kulttuuritarjontaa ja kauppoja on, muttei tietysti niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Vinkiksi: mun vanhemmat laittavat ihan kohta myyntiin 3 huonetta ja keittiön ihan yliopiston nurkalta. Valitettavasti en muista oliko ihan 80 neliötä. Jos kiinnostaa!

Vierailija
20/29 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryydyin Helsingin välimatkoihin ja kaiken yleiseen vaikeuteen. Turussa on todella helppo elää. Virasto- ja erikoisliikekäynnit hoituvat ruokatunnilla kävellen, eivät vaadi puolen päivän vapaata töistä kuten Hgissä. Keskusta-asuminen on mahdollista myös työssäkäyvälle ilman perittyä varallisuutta. Saariston läheisyys on iso plussa kesällä. Ruissalossa on mukava ulkoilla kaikkina vuodenaikoina.

Itse jouduin tinkimään työpaikassa ja uramahdollisuudet täällä ovat nolla, mutta jos ap muuttaa mieluisan työn perässä niin tervetuloa, tulet viihtymään.