Poikien vanhemmat!
Siis tämä on varmasti ihan älytön kysymys, itse en ole edes huolissani, mutta äitini mielestä poika pitäisi viedä lääkäriin, koska hänen pippeli ei ole kasvanut yhtään. Poika on 10v ja pippeli tosiaan on vielä yhtä pieni kuin taaperonakin.
Onko tässä nyt aihetta lääkärireissuun? Itse ajattelen, että se alkaa sitten kasvamaan kun alkaa hormonit hyrräämään eli teini-iässä. Miten on?
Kommentit (9)
mutta niin on vastauskin eli ensin kysyin pojalta, mitä mieltä hän on itse asiasta ja sitten soitin ajan lastenlääkärille, joka tutki tilanteen ja laittoi lähetteen keskussairaalaan hormonitutkimuksiin.
Meillä asia oli lopulta ihan OK eli ei huolta, mutta jos kyseessä olisi ollut hotmonivaje, olisi harkittu hoitoja. Tosin silloin muukin kehitys olisi ollut "uhanalaista".
ja ei siitä lekurista mitään hyötyä ole sen jälkeenkään, ei sitä kasvamaan saa millään sen kummemmin.
pojathan kasvavat puolessa vuodessa melkein aikuisen mittaan, näin luin jostain. Eli muutos on sitten nopea. Mutta 10 v kanssa en olisi vielä huolissani, jollakin voi mennä murrosikä 14 vuoteen vaikka nykyaikana vain aikaistuu. Tytöillä usein jo ennemmin.
vähän ennen murrosiän kehitystä. Käytännössä siis 4-vuotiaalla ja vaikkapa 12-vuotiaalla voi olla samankokoinen pippeli ja kumpikin on ihan normaalisti kehittynyt lapsi.
ja ei siitä lekurista mitään hyötyä ole sen jälkeenkään, ei sitä kasvamaan saa millään sen kummemmin.
taitaa olla perinnöllinen asia. Sitten pitää ruveta muuten naisiin vaikutusta tekemään, ostaa kitara, alkaa pelata lätkää tai käydä sijoittaja-kurssia...
Minun 8 vuotiaalla on vissiinki ihan normaalin kokoinen pikkupojan pippeli, mutta pelaa lätkää ja soittaa kitaraa :D Eipä oo käyny mielessäkään, että ne jossain vaiheessa tekisi toiseen sukupuoleen vaikutusta.
ja kaikki yritykset pidentää sitä ulkoisin konstein on kaikki todettu toimimattomiksi. Eli plastiikkakirurgi saa siitä toki isomman näköisen, mutta sitten sen toiminnan kanssa alkaa olla vähän niin ja näin...
Ei ole pilleki kasvanut juurikaan eli on lähes samankokoinen kuin pienenä ja pikkuveljellään, eikä ole karvoitustakaan yhtään. Tällä meidän kaverilla ei vain ole se murkkuikä vielä alkanut ja tänään bongasi ekan finninsäkkin.
Siskollaan oli 13 vuotiaana jo menkat, karvoitus ja rinnat kasvaneet.
Pojat kehittyy ja kasvaa kyllä tosi eri tahtiin kun katsoo esim tämän meidän pojan jääkiekkoryhmää. Lyhyimmät ovat 147cm ja pisin on 189cm eli erot on todella huimat. Noi pituudetkin on ihan varmoja kun äitien kassa viikonloppuna juuri aiheesta juteltiin hallilla.
Oletan että siis sukupuolinen kypsyminen on eritasoilla vaikka ikää onkin saman verran.
Eli en hätäilisi.