Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi haluaisi prometheusleirille. Uskallanko päästää?

Vierailija
25.10.2010 |

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt protun ja päästän lapseni hänen siihen ikään tullessaan varmasti protulle jos haluaa näin.

Uskomatonta että josta yhteissaunasta on tullut tabu. Jopa minun nuoruudessani kaikki saunoivat yhdessä perheen kanssa, mökillä naapureiden jne. Kun äitini oli pieni, saunassa käytiin naapurin Petenkin kanssa.

Terveempää se on saada fiksu kuva ihmisruumiista siinä iässä kuin katsoa ne alastomat vartalot TV:stä ja lehdistä.

Aiheeseen: Leiri on vaikuttanut minuun henkisesti paljon, leirin jälkeen jätin muiden kritisoinnin, itseeni vertaamisen ja muutenkin katsoin elämää ja ihmisiä avoimemmin mielin. Leiri opetti niin avoimuutta, kuin itsensä hyväksymistä. Mitään ei vähätelty, uskontoja, seksuaalisuutta tms. Meidän leirillä oli uskovaisista perheistä ja muslimi perheistä yms. sekaisin kaikki. Leiri opetti myös läheisyyttä ja omien arvojensa katsomista.

Olen ollut myös apu ohjaajana leirillä, joka on erittäin palkitsevaa, vastuullista ja minulle on jäänyt paljon ihania pitkiä ystävyys suhteita prometeus leireiltä. Tapa pitää leirejä myötäilee täysin omaa tapaani kasvattaa lasta:

lapsi saa arvioida maailman täysin omien silmiensä kautta, saaden samalla turvaa aikuisilta.

Vierailija
2/23 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protuleirit ovat poliittisesti JA USKONNOLLISESTI sitoutumattomia leirejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prometheusleiri on kuin ripari.

http://www.protu.fi/leirit/teemat.html

Vierailija
4/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Prometheus-leirillä on aikuisia valvojina joten en usko että riparia kamalampaa voi tapahtua. Oikeastaan päinvastoin sillä Prometheus-leirillähän ei ole joukon mukana aivottomasti menijöitä joten ei voi tyhmyys tiivistyä.

Vierailija
5/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöt, pojat, miehet ja naiset sekaisin, aikamoista pervoilua

Vierailija
6/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samoin kuin joku ateisti ei päästäisi lastaan rippileirille

Vierailija
7/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöt, pojat, miehet ja naiset sekaisin, aikamoista pervoilua

Jos saunomisesta saa jotain sairasta väännettyä, niin sairaus on kyllä puhujan mielikuvituksessa.

Vierailija
8/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leirin yhteissauna tarkoittaa?

Prometheus-leireillä on tapana järjestää poikien ja tyttöjen erillisten saunavuorojen lisäksi myös kaikille yhteinen saunavuoro, ns. yhteissauna. Yhteissaunassa voidaan olla joko uimapuku päällä tai ilman riippuen siitä, mitä leirillä on yhdessä sovittu.

Jokainen leirille tulija saa vapaasti valita, haluaako kyseiselle saunavuorolle osallistua, ja kaikille tarjotaan mahdollisuus saunoa myös vain oman sukupuolensa edustajien kanssa joutumatta erikseen perustelemaan valintaansa tai tekemään siitä numeroa. Leirillä myös huolehditaan siitä, ettei kukaan joudu saunomaan yksin ellei sitä nimenomaisesti halua.

Vierailija
9/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on aikoihin eletty, jos lapsilta ruvetaan kieltämään joko rippileiri tai prometheusleiri. Tai ehkä me ateistit vaan ollaan paljon suvaitsevampia ja kunnioitetaan lapsiemme omia päätöksiä...

Vierailija
10/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman uima-asua on kyllä vähän tyhmän kuuloista, porukkaan kun mahtuu monen moista kuitenkin.

Vierailija
11/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme leirillä ei yhteissaunottu, koska porukka ei sitä halunnut. Leiri oli tytöllemme upea kokemus ja hänen mielestään kenelläkään rippileiriläisellä ei olisi voinut olla puoliksikaan niin hienoa :)

Vierailija
12/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteissauna teini-ikäisillä ilman uima-asua on kyllä vähän tyhmän kuuloista, porukkaan kun mahtuu monen moista kuitenkin.

huomaat, se on vapaaehtoista.

En ole itse ollut Protu-leirillä, mutta pari kaveria on ollut, ja heidän mielestään se oli aivan upea kokemus. Ei mitään traumoja yhteissaunasta.

Vierailija
13/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteissauna teini-ikäisillä ilman uima-asua on kyllä vähän tyhmän kuuloista, porukkaan kun mahtuu monen moista kuitenkin.

huomaat, se on vapaaehtoista. En ole itse ollut Protu-leirillä, mutta pari kaveria on ollut, ja heidän mielestään se oli aivan upea kokemus. Ei mitään traumoja yhteissaunasta.

siksi onkin hölmö asia mielestäni. Moni voi haluta yhteissaunaan ilman negoja ajatuksia, mutta voi se ikäväksi kokemukseksi muuttua, jos yksikin muilla motiiveilla siellä saunoo mukana, capish?

Vierailija
14/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaat, se on vapaaehtoista. En ole itse ollut Protu-leirillä, mutta pari kaveria on ollut, ja heidän mielestään se oli aivan upea kokemus. Ei mitään traumoja yhteissaunasta.

Kuten tiedän, se on vapaaehtoista, siksi onkin hölmö asia mielestäni. Moni voi haluta yhteissaunaan ilman negoja ajatuksia, mutta voi se ikäväksi kokemukseksi muuttua, jos yksikin muilla motiiveilla siellä saunoo mukana, capish?

Mä en käsitä, mitä pahaa siellä saunassa voi tapahtua, jos jollain on eri motiivit kuin muilla. Onhan siellä kuitenkin useampi ihminen. Voihan jollain kadulla kävelijälläkin olla eri motiivit, mutta me emme valitettavasti voi jäädä kotiin, vaikka kokisimmekin ajatuksen uhkaavaksi.

Mä en vaan ymmärrä tuota näkökulmaa.

Vierailija
15/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkökulmaani :)

Vierailija
16/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se haittaa ollenkaan, ettet ymmärrä näkökulmaani :)

mutta mun mielestä se ei kuulosta kovin realistiselta. Että jonkun yksittäisen ihmisen erilaiset motiivit jotenkin konkreettisesti vahingoittaisivat jotakuta, kun kyse on kuitenkin ryhmätilanteesta, jossa on ryhmän kontrolli.

Vierailija
17/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla, kun menee kaverin luo yökylään tai ihan vaan kylille iltaa viettämään. Kovinkaan moni vanhempi ei oikeasti tiedä, mitä nuoret vapaa-ajallaan tekevät. Vaikka syytä olisi.

Kyllä mä päästäisin protu-leirille. Eikä tuo äskeinen vuodatus ollut tarkoitettu ap:lle, vaan yleisesti vaan, oon niin turhautunut siihen kun vanhemmat ei seuraa mitä teininsä puuhaavat vapaalla. Sitten ihmetellään, kun ongelmat ovat kerrostalon kokoisia.

Vierailija
18/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulukirkkoon ja uskonnollisiin aamunavauksiin niin miksi uskova vanhempi ei saisi kieltää lastaan menemästä leirille joka etusijassa tarkoitettu uskonnottomien perheille?

Jo on aikoihin eletty, jos lapsilta ruvetaan kieltämään joko rippileiri tai prometheusleiri. Tai ehkä me ateistit vaan ollaan paljon suvaitsevampia ja kunnioitetaan lapsiemme omia päätöksiä...

Vierailija
19/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan perhekerhossakin ollaan käyty. Lapseni on kastettu (isä kuuluu kirkkoon) ja he saavat ihan vapaasti tutustua uskontoonkin. Ja heillä on täysi vapaus päättää oma näkemyksensä ja, kun ikää on tarpeeksi, päättää haluavatko säilyä kirkon jäseninä vai erota.

Tähän voisi varmaan vastata joku ateisti, joka tuollaiset kieltää, mutta luulen, että sellaisia on kyllä erittäin vähän meissä.

joulukirkkoon ja uskonnollisiin aamunavauksiin niin miksi uskova vanhempi ei saisi kieltää lastaan menemästä leirille joka etusijassa tarkoitettu uskonnottomien perheille?

Vierailija
20/23 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta prutoleirillä keskustellaan elämästä ja uskonnoista, eikä mitenkään kielletä ketään uskomasta haluamaansa. Vaiks esim. Jumalaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän